Grundläggande nivå: Två kursplaner i samma klassrum. Integrerade elever i grundskolan som läser grundsärskolans kursplan.
Du och ditt arbetslag får möjlighet att öka era kunskaper kring ert arbete med två kursplaner i samma klassrum, intelektuell funktionsnedsättning, tillgänglig lärmiljö, mottagande och utredning i grundsärskolan samt pedagogiska planeringar.
-
17onsdagmars 202109.00 - 16.00
-
Typ av aktivitet: Webbinarium
- Målgrupp: Rektor, Specialpedagog Speciallärare
- Aktivitets-ID: 267630
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Vi utgår från de två kursplanerna och skapar undervisningssituationer och pedagogiska planeringar.
Vi kommer att arbeta fram exempel på hur undervisningen anpassas efter elevens behov och förutsättningar genom att skapa en tillgänglig lärmiljö, där eleven blir delaktig i det pedagogiska och sociala sammanhanget i klassen.
Litteraturlista:
Grundsärskola
Värderingsverktyg för tillgänglig utbildning
Bedömningsportalen Skolverket
Ekstam och Lindahl (2015). Gemensamma lärvägar Skolporten
Lundahl, C. (2013). Bedömning för lärande
Östlund, D. (2016) Hur ska vi göra då? Praktiknära utveckling av en grundsärskolas arbete med bedömning för lärande
Skolinspektionen. (2016). Integrerade elever - Undervisningssituationen för elever som är mottagna i grundsärskolan och får sin undervisning i grundskolan
Integrerade elever publikation Skolverket
Medverkande
Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 0104735450Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 0104735426
Målgruppsbeskrivning
Speciallärare, lärare och praktisk estetiska lärare i grundskola som undervisar integrerade elever som är mottagna i grundsärskolan och som får sin undervisning i grundskolan. Rektor är även välkommen.
Syfte
Syftet med kursen är att du och ditt arbetslag får grundläggande kunskap i att arbeta i två kursplaner i samma klassrum, pedagogiska planeringar, anpassningar för att skapa en tillgänglig lärmiljö, intellektuell funktionsnedsättning samt mottagande i grundsärskola.
Mål
- Utredningar och mottagandet i grundsärskola
- Intellektuell funktionsnedsättning IF
- Ledning och stimulans - Extra anpassningar
- Grundsärskolans läroplan
Pedagogiska planering – PP
Samt kollegialt utbyte med andra lärare och rektorer.
Funktionsnedsättningar
Intellektuell funktionsnedsättningUpplysningar om innehåll
Therese Lindahl, therese.lindahl@spsm.se, 0104735426Eva-Lisa Andersson, eva-lisa.andersson@spsm.se, 0104735450
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.