Att undervisa barn och elever med rörelsehinder

Nätbaserad baskurs som handlar om hur du kan skapa en tillgänglig lärmiljö för barn och elever med rörelsehinder. Kursen behandlar pedagogiska konsekvenser, delaktighet och kommunikation, förhållningssätt och bemötande. 

  • 21
    måndag
    januari 2019
    -
    05
    söndag
    maj 2019
    SPSM Fortbildning
  • Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
  • Målgrupp: Förskolechef, Rektor, Förskollärare, Fritidspedagog, Lärare, Specialpedagog Speciallärare
  • Aktivitets-ID: 183772
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Rörelsehinder är ett samlingsbegrepp för olika diagnoser, till exempel cerebral pares (CP-skada), ryggmärgsbråck, muskelsjukdomar, förvärvad hjärnskada. Kursen ger grundläggande kunskaper och har nära anknytning till deltagarnas vardagsarbete.

Kursen består av sju moment på följande områden:

  • Introduktion
  • Rörelsehinder, ett samlingsbegrepp
  • Delaktighet och kommunikation
  • Förhållningssätt och bemötande
  • Pedagogiska konsekvenser
  • Lärverktyg
  • Tillgänglig lärmiljö

I den nätbaserade kursen presenteras kursmaterialet i form av föreläsningar, filmer och dokument i vår digitala utbildningsmiljö. Kursen bygger till stor del på ett kollegialt lärande där frågeställningar tas upp och diskuteras gemensamt på kursforum. Efter varje moment skriver du en loggbok. Vissa moment innehåller också inlämningsuppgifter.

Medverkande

Annika Martinsson, annika.martinsson@spsm.se, 010-4735596
Ann Oxenholt, ann.oxenholt@spsm.se, 010-4735375
Marita Andersson, marita.andersson@spsm.se, 010-473 52 37
Susanne Lindros, susanne.lindros@spsm.se, 010-473 53 88

Målgruppsbeskrivning

Kursen vänder sig till pedagogiskt ansvariga, verksamma inom förskola och skola som möter elever med rörelsehinder.

Övrig personal såsom barnskötare, elevassistent eller annan är välkommen tillsammans med ansvarig för utbildningen.

Syfte

Syftet med Specialpedagogiska skolmyndighetens kurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn, elever och vuxenstuderande i en inkluderande förskole- och skolmiljö med utgångspunkt i ett tydligt barnrättsperspektiv.

Som deltagare får du kunskap och förståelse för orsaker till rörelsehinder och de pedagogiska konsekvenserna. Du får förutsättningar för att kunna skapa en tillgänglig lärmiljö och delaktighet för barn och elever med rörelsehinder.

Mål

Efter kursen har du som deltagare kunskaper om

  • olika orsaker till rörelsehinder
  • hur det kan vara att leva med rörelsehinder
  • förhållningssätt och bemötande
  • pedagogiska konsekvenser
  • verktyg för att skapa en tillgänglig lärmiljö.
  • betydelsen av delaktighet, tillgänglighet och allas rätt till kommunikation.

Funktionsnedsättningar

Rörelsehinder

Upplysningar om innehåll

Marita Andersson, marita.andersson@spsm.se, 010-473 52 37
Annika Martinsson, annika.martinsson@spsm.se, 010-4735596
Susanne Lindros, susanne.lindros@spsm.se, 010-473 53 88
Ann Oxenholt, ann.oxenholt@spsm.se, 010-4735375

Upplysningar om administration

Björn Rönnåsen, bjorn.ronnasen@spsm.se, 010 473 52 01
Staffan Hammerman, staffan.hammerman@spsm.se, 010 473 55 04
Daniel Simonsson, daniel.simonsson@spsm.se, 0104735762

Skolform

Förskola, Förskoleklass, Fritidshem, Grundskola, Grundsärskola, Gymnasieskola, Gymnasiesärskola, Sameskola, Specialskola

Teman

Lärmiljö

Publicerat tisdag 13 november 2018 Granskat tisdag 11 december 2018