Hoppa till innehåll

Att undervisa barn och elever med hörselnedsättning

Så kan du arbeta för att skapa en tillgänglig lärmiljö för barn och elever med hörselnedsättning.

  • 11
    tisdag
    februari 2020
    09.00 - 16.00 Växjö, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Insikten, Västra Esplanaden 9A
  • Typ av aktivitet: Tematräff
  • Målgrupp: Förskollärare, Fritidspedagog, Lärare
  • Aktivitets-ID: 225479
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Tematräffen utgår från barnperspektivet och är kopplad till skollag och läroplan.

Innehåll:

  • Grundläggande kunskap om olika former av hörselnedsättningar
  • Stöd för målgruppen utifrån olika skolformer
  • Ljudmiljön – aktuell forskning
  • Hörseltekniska hjälpmedel samt praktisk hörövning
  • Diskussion om hur lärmiljön kan tillgängliggöras i de olika skolformerna.

Medverkande

Annika Lilja, annika.lilja@spsm.se, 010-473 5576
Magnus Lennartsson, magnus.lennartsson@spsm.se, 010-473 5614

Syfte

Som deltagare får du grundläggande kunskaper om hur du kan tillgängliggöra lärmiljön för barn och elever med olika former av hörselnedsättningar.

Mål

Efter avslutad tematräff har du grundläggande kunskap om olika former av hörselnedsättningar och kunskap om hur du kan tillgängliggöra lärmiljön för barn och elever.

Funktionsnedsättningar

Döv – hörselnedsättning

Upplysningar om innehåll

Magnus Lennartsson, magnus.lennartsson@spsm.se, 010-473 5614
Annika Lilja, annika.lilja@spsm.se, 010-473 5576

Skolform

Förskola, Förskoleklass, Fritidshem, Grundskola, Grundsärskola, Gymnasieskola, Gymnasiesärskola

Publicerat tisdag 17 december 2019 Granskat måndag 20 januari 2020