Att möta elev med blindhet i förskoleklass, metodik, steg 2 av 4

För förskollärare och förskollärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i förskoleklass som kommer att ha punktskrift som läsmedium.

Observera: Detta är steg 2 i ett ubildningspaket av 4 för målgruppen. Detta steg förutsätter att du genomgått steg 1.

 

  • 31
    torsdag
    maj 2018
    -
    01
    fredag
    juni 2018
    09.00 - 16.00 Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
  • Typ av aktivitet: Kurs
  • Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare, Rektor
  • Aktivitets-ID: 138706
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Utbildningspaketet är uppdelat i fyra steg, där detta är steg 2. Detta steg förutsätter att du genomgått steg 1.

STEG 2: två heldagar, 3 maj - 1 juni 2018
31 maj kl. 9.00-16.30
1 juni kl. 9.00-16.00
Plats: Resurscenter syn, Rålambsvägen 32 B, Stockholm

Innehåll:

  • Punktskrift
  • Förberedande läsinlärning med punktskrift, ABC läslära
  • Matematik
  • Dator anpassad för punktskrift
  • Orientering & förflyttning
  • Roller och ansvar

Medverkande

Lena Lindbom, lena.lindbom@spsm.se, 010-4735124
Karin Regnell, karin.regnell@spsm.se, 010-4735468
Agneta Westman, agneta.westman@spsm.se, 010-473 51 43
Katarina Östlund Hägglund, katarina.ostlund-hagglund@spsm.se, 010-473 51 51
Åsa Karlsson-Lundqvist, asa.karlsson-lundqvist@spsm.se, 010-473 51 00
Maria Bergh, maria.bergh@spsm.se, 010-473 53 73
Ulrika Vanhoenacker, ulrika.vanhoenacker@spsm.se, 010-473 50 91

Målgruppsbeskrivning

Förskollärare alternativt förskollärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i förskoleklass som kommer att ha punktskrift som läsmedium.

Förskollärare, lärare, fritidspedagog, resurs, specialpedagog, rektor

Förkunskaper

Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Medverkan krävs för deltagande i steg 3-4. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

Syfte

Syftet med Resurscenter syns personalkurser är att öka den specialpedagogiska kompetensen kring barn och ungdomar med synnedsättning i en inkluderande förskole- och skolmiljö.

Mål

Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare

  • ha fördjupad kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av undervisningen för en elev som ska ha punktskrift som läsmedium.
  • ha tillägnat dig specifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen.
  • ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet i det pedagogiska arbetet.

 

 

Funktionsnedsättningar

Synnedsättning

Upplysningar om innehåll

Lena Lindbom, lena.lindbom@spsm.se, 010-4735124
Karin Regnell, karin.regnell@spsm.se, 010-4735468

Upplysningar om administration

Carina Forsman, carina.forsman@spsm.se, 010-473 52 58

Skolform

Förskoleklass

Förtäring

Kaffe: Ingår


Publicerat måndag 30 oktober 2017 Granskat tisdag 20 februari 2018