Hoppa till innehåll

Att möta elev med blindhet i årskurs 7-9 och gymnasiet, teoretiska ämnen, steg 2

Detta är en kurs för personal i årskurs 7-9 eller gymnasiet som ska arbeta med, eller arbetar med, en elev som har punktskrift som läsmedium. Kursen bygger vidare på "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".

  • 22
    tisdag
    september 2020
    -
    02
    fredag
    oktober 2020
    SPSM Fortbildning
  • Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
  • Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare
  • Aktivitets-ID: 241827
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får grundläggande kunskaper om blindhet och dess konsekvenser i olika skolsituationer.

Kursen bygger på självstudier och har inga obligatoriska träffar. Den beräknas ta 8 timmar att genomföra.

  • Lärverktyg, studieteknik och anpassningar av dokument
  • Pedagogiska konsekvenser, metodik och anpassningar av undervisningen i teoretiska ämnen
  • Betyg och bedömning

 

Information om utbildningspaketet:

Förkunskapskrav: "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1".

För personal i årskurs 7-9 är denna kurs steg 2 av 3. Steg 3 är en kurs som sker på elevens hemskola och är utformad efter deltagarnas egna pedagogiska arbete. Information om, samt anmälningsförfarande till den kommande steg 3-kursen kommer att ges under kursen.

För personal i gymnasieskolan är denna kurs steg 2 av 2.

 

 

 

Medverkande

Gabriella Westerberg, gabriella.westerberg@spsm.se, 010-473 52 26

Föreläsare

Anders Sennerö, anders.sennero@spsm.se, 010-473 51 36
Ann-Charlotte Larsson, ann-charlotte.larsson@spsm.se, 010-473 50 22
Björn Nyqvist, bjorn.nyqvist@spsm.se, 010-473 51 17
Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78

Målgruppsbeskrivning

Lärare och lärare tillsammans med resursperson som arbetar i teoretiska ämnen med elev, i grundskolans årskurs 7–9 eller i gymnasieskolan, och som har punktskrift som läsmedium.

Syfte

Öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö

Mål

Deltagaren har fördjupad kunskap om hur undervisning och material kan anpassas för att göra lärsituationen inkluderande och tillgänglig

Funktionsnedsättningar

Synnedsättning

Upplysningar om innehåll

Gabriella Westerberg, gabriella.westerberg@spsm.se, 010-473 52 26

Upplysningar om administration

Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.

Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.

Skolform

Grundskola, Gymnasieskola

Publicerat fredag 14 augusti 2020