Att möta elev med blindhet i årskurs 7-9 och gymnasiet, teoretiska ämnen steg 2
Detta är en kurs för personal i årskurs 7-9 eller gymnasiet som ska arbeta med, eller arbetar med, en elev som har punktskrift som läsmedium. Kursen bygger vidare på "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"
-
27torsdagseptember 201808.30 - 16.00 Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
-
Typ av aktivitet: Kurs
- Målgrupp: Lärare
- Aktivitets-ID: 152088
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du, under en heldag ges möjlighet till fördjupande kunskaper om konsekvenserna av blindhet i olika undervisningssituationer. Kursdagen kommer genom teoretiskt och praktiskt arbete fokusera på följande delar:
- Lärvertyg, studieteknik och anpassningar av dokument
- Pedagogiska konsekvenser, metodik och anpassningar av undervisningen i teoretiska ämnen
- Betyg och bedömning
Information om utbildningspaketet
Utbildningspaketet består av två eller tre steg beroende på om du undervisar i årskurs 7-9 eller på gymnasiet.
För personal i årskurs 7-9 är denna kurs steg 2 av 3. Steg 3 är en kurs som sker på elevens hemskola och är utformad efter deltagarnas egna pedagogiska arbete. Information om, samt anmälningsförfarande till den kommande steg 3-kursen kommer att ges under kursen.
För personal i gymnasieskolan är denna kurs steg 2 av 2.
Information om alla Resurscenter syns utbildningspaket finns här
Medverkande
Ann-Charlotte Larsson, ann-charlotte.larsson@spsm.se, 010-473 50 22Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78
Anders Sennerö, anders.sennero@spsm.se, 010-473 51 36
Björn Nyqvist, bjorn.nyqvist@spsm.se, 010-4735117
Kia Johansson, Kia.johansson@spsm.se, 0104735098
Målgruppsbeskrivning
Lärare och lärare tillsammans med resursperson som arbetar i teoretiska ämnen med elev, i grunskolans årskurs 7-9 eller i gymnasieskolan, och som har punktskrift som läsmedium
Förkunskaper
genomfört kursen "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"
Syfte
Öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö
Mål
Deltagaren har fördjupad kunska om hur undervisning och material kan anpassas för att göra lärsituationen inkluderande och tillgänglig