Att möta elev med blindhet i årskurs 7-9 och gymnasiet, teoretiska ämnen steg 2

Detta är en kurs för personal i årskurs 7-9 eller gymnasiet som ska arbeta med, eller arbetar med, en elev som har punktskrift som läsmedium. Kursen bygger vidare på "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

  • 18
    torsdag
    oktober 2018
    08.30 - 16.00 Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
  • Typ av aktivitet: Kurs
  • Målgrupp: Lärare
  • Aktivitets-ID: 152103
  • Pris: Ingen avgift

Beskrivning

Välkommen till en kurs där du, under en heldag ges möjlighet till fördjupande kunskaper om konsekvenserna av blindhet i olika undervisningssituationer. Kursdagen kommer genom teoretiskt och praktiskt arbete fokusera på följande delar:

  • Lärvertyg, studieteknik och anpassningar av dokument
  • Pedagogiska konsekvenser, metodik och anpassningar av undervisningen i teoretiska ämnen
  • Betyg och bedömning 

Information om utbildningspaketet

Utbildningspaketet består av två eller tre steg beroende på om du undervisar i årskurs 7-9 eller på gymnasiet.

För personal i årskurs 7-9 är denna kurs steg 2 av 3. Steg 3 är en kurs som sker på elevens hemskola och är utformad efter deltagarnas egna pedagogiska arbete. Information om, samt anmälningsförfarande till den kommande steg 3-kursen kommer att ges under kursen.

För personal i gymnasieskolan är denna kurs steg 2 av 2.

Information om alla Resurscenter syns utbildningspaket finns här

 

 

Medverkande

Ann-Charlotte Larsson, ann-charlotte.larsson@spsm.se, 010-473 50 22
Carina Söderberg, carina.soderberg@spsm.se, 010-473 53 78
Anders Sennerö, anders.sennero@spsm.se, 010-473 51 36
Björn Nyqvist, bjorn.nyqvist@spsm.se, 010-4735117
Kia Johansson, Kia.johansson@spsm.se, 0104735098

Målgruppsbeskrivning

Lärare och lärare tillsammans med resursperson som arbetar i teoretiska ämnen med elev, i grunskolans årskurs 7-9 eller i gymnasieskolan, och som har punktskrift som läsmedium

Förkunskaper

genomfört kursen "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"

Syfte

Öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet med fokus på en inkluderande skolmiljö

Mål

Deltagaren har fördjupad kunska om hur undervisning och material kan anpassas för att göra lärsituationen inkluderande och tillgänglig

Funktionsnedsättningar

Synnedsättning

Upplysningar om innehåll

Anders Sennerö, anders.sennero@spsm.se, 010-473 51 36

Upplysningar om administration

Carina Forsman, carina.forsman@spsm.se, 010-473 52 58

Skolform

Grundskola, Gymnasieskola

Förtäring

Kaffe: Ingår


Publicerat måndag 16 april 2018 Granskat måndag 23 april 2018