Att möta elev med blindhet i årskurs 4-6, teoretiska ämnen, steg 2 av 6
För lärare och lärare tillsammans med resursperson som ska arbeta med elev i grunskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.
Observera: Detta är steg 2 i ett utbildningspaket för målgruppen. Medverkan krävs för deltagande i steg 3-6 i paketet. Förkunskapskrav: Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"
-
07torsdagfebruari 2019-08fredagfebruari 201909.00 - 15.30 Stockholm, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Rålambsvägen 32 B
-
Typ av aktivitet: Kurs
- Målgrupp: Lärare
- Aktivitets-ID: 151019
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du under två heldagar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.
Kursdagarna kommer att innehålla
- ämnesspecifik kunskap och metodik med fokus på läs- och skrivutveckling med punktskrift
- matematik med punktskrift och att räkna med abakus
- studieteknik, lärverktyg och anpassade läromedel
- taktilt skapande och kartor
- verbalisering och öppen syntolkning
- fördjupade kunskaper om roller, ansvar, planering och samverkan
Hålltider:
Dag 1, 9.00-16.30
Dag 2, 9.00-15.30
Information om kommande steg
Utbildningspaketet är uppdelat i sex steg. Information om, samt anmälningsförfarande till de kommande kurserna (steg 3-6) kommer att ges under kursen
Medverkande
Maria Ellingsson, maria.ellingsson@spsm.se, 010-473 51 40Annika Risberg, annika.risberg@spsm.se, 010-473 56 87
Carina Bigelius, carina.bigelius@spsm.se, 010-473 56 78
Målgruppsbeskrivning
För lärare och lärare tillsammans med resursperson, som ska arbeta med elev i grundskolans årskurs 4-6 som har punktskrift som läsmedium.
Förkunskaper
Deltagande i "Att möta elev med blindhet i skolan, steg 1"
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med synnedsättning med fokus på en inkluderande skolmiljö
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare:
- ha fördjupad kunskap kring roller och ansvarsfördelning samt planering av den lärarledda undervisningen för en elev med punktskrift som läsmedium
- ha tillägnat dig ämnesspecifik kunskap och metodik som bygger på andra sinnen än synen
- ha övergripande kunskap om specialpedagogik för elever med blindhet