
Vuxenutbildning och likvärdighet i fokus när miljoner ska fördelas
Har du och din verksamhet goda idéer som syftar till att öka måluppfyllelsen eller öka kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning? Nu öppnar er årliga chans att göra verklighet av idéerna, sök projektmedel senast den 31 augusti i år.
Nu öppnar vår bidragsportal och årets ansökningsperiod för utvecklingsprojekt inom förskola, skola och andra utbildningsverksamheter kan därmed starta. Cirka 80 miljoner finns att fördela. Utvecklingsprojekt med inriktning mot vuxenutbildning och/eller de som vill utveckla arbetssätt och metoder för att möta flickor och pojkar på ett likvärdigt sätt kommer särskilt beaktas i årets ansökningsomgång.
Pengarna som beviljas kan ni använda för att finansiera lönekostnader för tjänster i projektledning och projektgrupp.
Reviderade bedömningskriterier för ökad likvärdighet
– Inför årets ansökningsomgång har vi reviderat och förtydligat bedömningskriterierna ytterligare. En ansökan som uppfyller grundvillkoren, går vidare och bedöms utifrån en graderingsskala för att det ska vara lättare att se vilka projekt som är starka kandidater och vilka som är svagare. Med detta system hoppas vi att bedömningsarbetet ska bli mer transparent samt att likvärdigheten i hela landet blir tydligare, berättar Peter Lindgren, utredare på Statsbidragsavdelningen.
En annan nyhet är att myndigheten i sin strävan efter att skapa förutsättningar för en trygg och tillgänglig lärmiljö för alla barn och elever med funktionsnedsättning, kommer att särskilt beakta utvecklingsprojekt som vill utveckla arbetssätt och metoder för att möta flickor och pojkar på ett likvärdigt sätt.
Även utvecklingsprojekt som riktar sig mot vuxenutbildningen, en skolform där många av myndighetens målgrupper finns representerade, kommer att särskilt beaktas.
– Vuxenutbildningen har inget krav på ett utvecklat stödarbete, eftersom det till skillnad mot grundskolan inte finns någon lag som kräver att det till exempel finns en elevhälsa. Ett utvecklingsprojekt där kan därför vara extra viktigt för de studerande som har en funktionsnedsättning, avslutar Peter.
Sök projekt-pengar senast 31 augusti 2018
Har du och din verksamhet
idéer om hur ni kan göra det bättre
för barn och elever
med funktions-nedsättning?
Nu har ni chans att göra verklighet
av idéerna inom skola, för-skola
och andra utbildnings-verksamheter.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
delar i år ut cirka 80 miljoner kronor.
Pengarna ska användas till bland annat
likvärdighet mellan flickor och pojkar,
och stöd inom utbildning för vuxna.
Nu kan du söka bidrag
Du kan söka bidrag från och med nu.
Sista dagen du kan söka är 31 augusti.
I år kommer vi att satsa särskilt på
projekt som vill utveckla vuxen-utbildning.
Vi vill också satsa extra på arbets-sätt
där man möter flickor och pojkar
på ett likvärdigt sätt.
Pengarna kan ni använda för att
betala lön för tjänster
i projekt-ledning och projekt-grupp.
Vi har ändrat sättet
att välja ut projekt
För att det ska bli
mer rätt-vist och mer likvärdigt
har vi ändrat vårt sätt att bedöma
när vi väljer ut
vilka projekt som ska få bidrag.
Peter Lindgren arbetar som
utredare på Stats-bidrags-avdelningen
och berättar nu vad som gäller:
– Om din ansökan uppfyller grund-villkoren
går den vidare till nästa steg.
Sen sätter vi betyg
på alla god-kända projekt.
Det är för att det ska vara lättare
att se vilka projekt som verkar vara bäst.
Vi hoppas att vårt sätt att välja ut projekt
ska vara lite lättare att förstå
tack vare det här nya systemet.
Vi hoppas också att det ska bli
mer likvärdigt i hela Sverige,
säger Peter.
Vi vill skapa en trygg lär-miljö
En sak som myndigheten letar efter i år
är projekt där man vill utveckla
sitt sätt att arbeta
för att möta flickor och pojkar
på ett likvärdigt sätt.
Det gör vi för att vi vill skapa
trygga och tillgängliga lärmiljöer
för alla barn och elever
med funktionsnedsättning.
Vi letar också efter projekt
som vill göra vuxen-utbildningen bättre.
Även bland vuxna finns det många
som har en funktionsnedsättning.
– Skillnaden är att det inte finns någon lag
där det står att det måste finnas
en elev-hälsa för vuxenutbildning.
En sådan lag finns för grund-skolan.
Det finns alltså inget krav i lagen på
att ge stöd till vuxna med funktionsnedsättning
som studerar.
Därför tycker vi att utvecklings-projekt
inom vuxenutbildning
kan vara extra viktigt för de studerande
som har en funktionsnedsättning,
säger Peter.