
Vi behöver vara där behoven finns
Mötet med barn och elever och att göra skillnad är en stark drivkraft för Ulrica Ravinale. Efter över 20 år som lärare och på senare år som specialpedagog arbetar hon nu som den som stöttar i det oerhört viktiga arbete som pedagoger och andra vuxna har i skolan.
Som rådgivare på Resurscenter döv/hörsel är Ulricas uppdrag att ge nationellt specialpedagogiskt stöd till skolhuvudmän som har barn eller elever som är döva eller har en hörselnedsättning i kombination med intellektuell funktionsnedsättning eller annan ytterligare funktionsnedsättning. Eftersom uppdraget är nationellt innebär det att Ulrica har hela Sverige som arbetsplats.
– Det specialpedagogiska stödet kan se lite olika ut. Det kan handla om att ge råd och stöd och fördjupad kunskap till enskilda lärare eller till arbetslag. Det kan även handla om att det specialpedagogiska stödet på en skola behöver fördjupas i en specialpedagogisk utredning för att bättre kunna rikta insatsen så det blir så bra som möjligt för barnet eller eleven i lärmiljön, berättar Ulrica.
Individuella förutsättningar, pedagogik och tillgänglighet
– Vid en utredning arbetar vi tvärprofessionellt, till exempel rådgivare och psykolog och gör då insatser utifrån våra respektive professioner. Allt är beroende på hur den specialpedagogiska förfrågan av stöd ser ut och hur vi bedömer situationen. Vi tittar främst på barnet eller elevens lärmiljö och hur samspelet är mellan individuella förutsättningar, pedagogik och tillgänglighet, en helhet som inte går att bortse ifrån, säger Ulrica.
Förutom råd- och stöduppdrag över hela landet är Ulrica involverad i den nätbaserade fördjupningskursen "Att möta barn eller elever som är döva eller har en hörselnedsättning och flera funktionsnedsättningar" samt i en föräldrakurs i slutet av april som myndigheten samarrangerar med intresseorganisationer.
– Dessutom medverkar jag även just nu i ett myndighetsövergripande projekt där jag och en kollega, tillsammans med två andra resurscenter, sammanställer en forskningsöversikt över aktuell forskning, både nationell och internationell, och som handlar om resurscentrens respektive målgrupper. Väldigt spännande och viktigt, berättar Ulrica.
Stödet ska vara till nytta
Målet är att det specialpedagogiska stöd som myndigheten ger ska landa hos läraren och att det blir ett stöd som blir långsiktigt hållbart och som ger nytta till inte bara den enskilde eleven utan till flera.
– Nyligen synliggjorde vi en elevs förmågor och kanaler till inlärning i en specialpedagogisk utredning. Läraren fick därmed strategier att kunna anpassa lärmiljön utifrån elevens behov. Den största vinsten var att eleven själv fick syn på sitt lärande. I efterhand har vi fått höra att eleven själv kan berätta för sina olika lärare till exempel hur hen vill ha avstånd till dator, var de ska stå när de tecknar och så vidare, berättar Ulrica.
– Under årens lopp har jag arbetat i olika skolformer och på olika stadier och jag har alltid känt ett stort engagemang för att möta barn och elever med särskilda behov. Att ge alla barn samma rätt till att lära är det som gör mitt jobb till världens viktigaste och roligaste jobb, avslutar Ulrica.
Vi behöver vara där behoven finns Intervju med Ulrica Ravinale
Ulrica Ravinale är råd-givare
på Resurs-center döv/hörsel.
Hon blir inspirerad av att
möta barn och elever,
och älskar att kunna hjälpa
och göra skillnad.
Ulrica arbetar med att stötta
lärare och andra vuxna i skolan
i deras viktiga arbete.
Tidigare har hon jobbat
som lärare i över 20 år
och senare som special-pedagog.
Ulricas uppdrag är numera att
ge special-pedagogiskt stöd
till skol-huvudmän
som har barn eller elever i sin skola
som är döva eller har nedsatt hörsel
och samtidigt även har
någon annan funktions-nedsättning.
Det kan alltså vara barn som både
hör dåligt och har till exempel Downs syndrom.
Ulrica jobbar med det här i hela Sverige.
Vad är det för stöd du ger, Ulrica?
– Det är lite olika.
Ibland ger jag
specialpedagogiska råd och mer kunskap
till en enskild lärare
eller till ett arbets-lag.
Ibland behöver hela skolan stöd.
Man behöver då kanske göra en utredning
för att verkligen se
hur man kan göra för att
det ska bli så bra som möjligt
för ett barn eller en elev i skolan.
Är det du som gör hela utredningen själv?
– Nej, vid en utredning gör vi så
att personer från olika yrken
arbetar tillsammans.
Till exempel kan en råd-givare utreda
tillsammans med en psykolog.
Det är bra
för då kan vi göra mer för eleverna.
Men det är inte alltid
en rådgivare och en psykolog
som gör utredningen tillsammans?
– Nej, det kan vara olika.
Det beror ju på
vilket stöd barnen behöver.
Vi tar reda på
vad eleven behöver
för att lära sig och må bra.
Vi tittar närmare på lär-miljön i skolan.
Är skolan och pedagogiken tillgänglig?
Allt det här hänger ihop.
Så man kan säga att både
elevernas egna förutsättningar,
lärarnas sätt att undervisa,
miljön och tillgängligheten i skolan
hänger ihop?
– Ja, absolut, så är det.
Det är en hel-het.
Ulrica arbetar också med kurser,
bland annat webb-kursen
Att möta barn eller elever
som är döva
eller har en hörselnedsättning
och flera funktionsnedsättningar.
Hon är också med i en kurs för föräldrar.
Den kommer att gå i slutet av april.
Det är Specialpedagogiska skolmyndigheten
som arrangerar föräldra-kursen
tillsammans med intresse-organisationer.
Du jobbar alltså med kurs-verksamhet också.
Och du är med i ett forsknings-projekt?
– Ja, jag är med i ett projekt
där vi arbetar tillsammans
med andra myndigheter.
Det handlar om resurscentrens mål-grupper
alltså vilka grupper av människor
som resurscentren riktar sig till.
Jag och en arbets-kamrat,
och kollegor från två andra resurscenter,
går igenom vad det finns för forskning om det här.
Vi sätter ihop en översikt
över aktuell forskning,
både i Sverige och i utlandet.
Det är väldigt spännande och viktigt.
Stödet vi ger ska vara till nytta
Ulrica berättar att målet med det stöd
som myndigheten ger
är att det ska hjälpa läraren
att ge stöd till eleven.
Det ska också bli ett stöd
som fungerar under en lång tid.
Det ska helst hjälpa många elever,
inte bara en enda.
Berätta om något bra stöd du gett!
– Vi gjorde en utredning om en elev nyligen.
Vi gav elevens lärare hjälp med att
anpassa elevens lärmiljö
för att det skulle funka bättre
för eleven i skolan.
Bäst av allt var att eleven själv
plötsligt förstod vad som funkar bäst.
Nu kan eleven själv berätta
för sina olika lärare
var de ska stå när de tecknar,
eller var data-skärmen ska stå,
till exempel.
Vad är roligast i ditt jobb?
– Jag har alltid känt att jag trivs
när jag får möta barn och elever
med särskilda behov.
Att ge alla barn samma rätt till att lära,
det är det som gör mitt jobb
till världens viktigaste
och roligaste jobb,
tycker jag.