
Värderingsverktyg kompletterar Skolverkets utbildning
Allteftersom Skolverket publicerar fler utbildningsdelar i sin utbildningssatsning, Specialpedagogik för lärande, fyller vi på med vårt eget fördjupningsmaterial som komplement.
Nu har Skolverket kompletterat den första modulen, som utbildningsdelarna kallas, med ytterligare en del och den handlar om att anpassa undervisningen efter eleverna. Syftet med den här delen är bland annat att utveckla kunskapen och förståelsen för hur undervisningen kan anpassas och hur stödjande strukturer kan förbättra förutsättningar i lärmiljön. Innehållet lyfter också praktiknära forskning som synliggör hur olika skolor har arbetat med att skapa inkluderande undervisning för att möta elevers olikheter. Ett exempel som lyfts är Essunga kommun där Specialpedagogiska skolmyndigheten fanns med i arbetet inledningsvis.
Vårt värderingsverktyg
Som kompletterande material i att anpassa undervisningen för eleverna kan SPSM:s värderingsverktyg användas. Syftet med det materialet är att kartlägga tillgängligheten i verksamheten och göra en handlingsplan för en ännu bättre lärmiljö för alla barn och elever.
Värderingsverktyg kompletterar Skolverkets utbildning
Skolverket ska publicera fler delar i sin
utbildningssatsning: Specialpedagogik
för lärande. Vi på Specialpedagogiska
skolmyndigheten (SPSM) har ett
fördjupningsmaterial som komplement.
Skolverket har nu publicerat den första delen i
utbildningssatsningen, eller den första modulen,
som utbildningsdelarna kallas. Den handlar om
att anpassa undervisningen efter eleverna.
Syftet är bland annat att utveckla lärares
kunskap och förståelse för hur de kan anpassa
undervisningen och ge rätt stöd, så att det blir
lättare för eleverna att lära sig i skolmiljön.
Innehållet i den första modulen lyfter också
fram praktiknära forskning. Forskningen visar
hur olika skolor har arbetat med att skapa
inkluderande undervisning som går att anpassa
efter att eleverna är olika. Ett exempel som lyfts
fram är Essunga kommun där SPSM var med
i början av arbetet.
Vårt värderingsverktyg
SPSM har tagit fram ett värderingsverktyg.
Det verktyget kan användas som komplement
för att anpassa undervisningen för eleverna.
Syftet med verktyget är att kartlägga hur
tillgänglig skolmiljön och undervisningen är.
Efter kartläggningen kan skolorna göra en
handlingsplan för hur de ska få en ännu bättre
lärmiljö för alla barn och elever.