
Utvecklingsbidraget gav tillgängliga lärmiljöer
Elevhälsoarbetet i Markaryds kommun var inte likvärdigt. Kommunen genomförde därför en gedigen kartläggning av skolornas elevhälsoarbete 2016.
Kartläggningen fokuserade särskilt på hur arbete med elever i behov av särskilt stöd var organiserat och hur likvärdig skolan i Markaryd var för elever i behov av särskilt stöd. Nu, tre år senare, finns spetskompetens inom området elevhälsa och skolornas lärmiljöer är tillgängligare.
Vad fick er att söka utvecklingsbidrag?
- Vid kartläggningen framkom stora utvecklingsområden och vi bestämde oss för att göra en ansökan för ett utvecklingsprojekt inom Specialpedagogiska skolmyndigheten. Under sommaren 2017 fick vi en förfrågan om att delta i ett pilotprojekt och i detta projekt deltog vi under året 2018. Hösten 2018 fick vi information att vi antagits för stöd av specialpedagogiska skolmyndigheten även under 2019, säger Maria Gustavsson, projektledare på Markaryds kommun.
Hur har utvecklingen av er organisation sett ut?
- Utvecklingen av organisationen har byggt på en tydlig samverkan mellan utbildningsverksamhet och det sociala arbetsfältet inom kommunen. Vi har eftersträvat kontinuerlig anpassning till förändring och skapat förutsättningar för att kunna möta dessa framöver genom processinriktade arbetssätt i hela vår organisation.
Vad har målet med utvecklingen varit?
- Vår målsättning har varit att utveckla verksamheter där varje barn och elev ges stöd och stimulans för att utvecklas så långt som möjligt. Detta sker genom att utveckla lärmiljöer där barn, elever och medarbetare känner delaktighet, motivation och arbetsglädje. Målen som vi arbetar mot ska vara lättförståeliga, tydliga och förankrade.
Vad har framgångsfaktorerna varit?
- Under de tre åren har utbildningschef Lars-Ola Olsson lett de stora förändringsprocesserna som krävts inom utbildnings- och kulturförvaltningen. I arbetet har politiker, skolledning och medarbetare samverkat och uthålligt arbetat mot tydliga mål, ett arbete som har varit inspirerande och samtidigt utmanande. En avgörande faktor för dessa framgångsrika år har varit vår handledare från specialpedagogiska skolmyndigheten, Rodhe Jonsson. Hon har coachat, uppmuntrat, bromsat och varit ett stort stöd för oss under vår utvecklingsresa.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har möjliggjort att vi kunnat anställa spetskompetens inom områdena elevhälsa och inkluderande lärmiljöer och därmed bidragit till det resultat vi ser idag, säger Maria Gustavsson.
I Markaryds kommun fick de tillgängliga lär-miljöer tack vare vårt utvecklings-bidrag
Arbetet med elev-hälsan i Markaryds kommun
var inte likvärdigt.
Det ville kommunen ändra på.
Kommunen gjorde därför en kart-läggning
av skolornas elevhälso-arbete.
De fick pengar för att utveckla elevhälsan
från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Nu tre år senare funkar det mycket bättre
i skolorna i Markaryd.
Så här gjorde de i Markaryds kommun
Personalen i kommunen märkte
att allt inte var så bra i skolorna.
De förstod att de behövde utveckla verksamheten.
De gjorde därför en stor kartläggning är 2016.
Hur arbetade skolorna med elever
som behöver särskilt stöd?
Hur organiserade personalen arbetet?
Hur likvärdig var skolan i Markaryd
för de här eleverna?
De sökte pengar för att utveckla skolorna.
Idag finns det personal i Markaryd som har
special-kunskap inom elevhälsa.
Skolornas lärmiljöer har också blivit
mer tillgängliga för alla.
Vi har intervjuat projekt-ledaren
Vi har talat med Maria Gustavsson.
Hon är projekt-ledare i Markaryds kommun.
I vår intervju berättar hon mer om
hur de gjorde i Markaryd.
Hej Maria!
Vad fick er att söka utvecklingsbidrag?
– När vi gjorde kartläggningen
såg vi att det fanns mycket som kunde bli bättre.
Vi behövde ett utvecklings-projekt.
Vi sökte därför pengar från
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Fick ni pengar?
– Ja. De frågade om vi ville vara med
i ett projekt som de hade.
Vi tackade ja.
Vi var med i det projektet under år 2018.
Tog projektet slut sen?
– Nej, på hösten det året fick vi veta
att vi skulle få stöd av myndigheten under 2019 också.
Hur har ni utvecklat er organisation?
– Vi har satsat mycket på samverkan.
Skolorna samarbetar nu mycket mer
med andra i kommunen.
Vi har också blivit bättre på att anpassa oss
till nya situationer.
Vad är ert mål?
– Vi vill att varje barn och elev
ska få stöd och bli stimulerad.
De ska alla kunna utvecklas
så långt som möjligt.
Men då behöver vi bra lär-miljöer.
Både barn, elever och personalen
behöver känna arbets-glädje.
De behöver känna sig motiverade
och delaktiga.
Hur gör ni för att uppnå det målet?
– Vi behöver utveckla bra lärmiljöer.
Alla behöver veta vad de ska göra.
Målen måste vara tydliga och lätta att förstå.
Och alla i personalen måste veta vad som gäller.
Vem har lett det här utvecklings-arbetet?
– Lars-Ola Olsson.
Han är utbildnings-chef.
Men vi har samverkat mycket.
Skol-ledningen har varit med
och personalen i skolorna.
Politiker har också varit med.
Det har varit inspirerande
men inte helt lätt.
Vad har gjort att ni har lyckats?
– Att vi fick hjälp från
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Vår hand-ledare heter Rodhe Jonsson.
Hon har varit som en idrotts-tränare för oss.
Hon uppmuntrat oss och
bromsat oss när vi var för snabba.
Hon har varit ett stort stöd.
Har ni anställt några nya i Markaryd?
– Ja. Nu har vi några som har spets-kompetens
inom elevhälsa och
inkluderande lärmiljöer.
Vi kunde anställa dem tack vare
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Det har också bidragit till
att vi har lyckats så bra,
säger Maria Gustavsson.
Bidrag till utvecklingsprojekt
Har ni en projektidé som syftar till ökad måluppfyllelse eller ökade kunskaper om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning? Då kan ni ansöka om bidrag till utvecklingsprojekt. Sista ansökningsdag för läsåret 2020–2021 är den 13 december 2019.