
Uppdrag att förbereda för garantin gällande tidiga stödinsatser
Den första juli 2019 träder garantin för tidiga insatser gällande läsa, skriva och räkna ikraft. Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten har tillsammans med Skolverket fått i uppdrag att genomföra kompetensutvecklings- och implementeringsinsatser utifrån garantin i förskoleklassen, grundskolan, specialskolan och sameskolan. Det arbetet börjar nu.
Garantin innebär att alla elever som behöver individuellt utformade stödinsatser för att nå kunskapskraven i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska få det i ett tidigt skede.
– Idag genomför skolan de flesta stödinsatserna på högstadiet, och då kan det ofta vara försent, menar utbildningsminister Gustav Fridolin. Lagändringen ska ge lärare mandat att sätta in extra stöd när de ser att en elev behöver det.
För att detta ska bli möjligt krävs en hel del förberedelse.
– Framför allt handlar det om kompetensutveckling, förklarar Ann-Sofi Pihlgren som är chef för specialpedagogiskt stöd i Östra regionen på Specialpedagogiska skolmyndigheten och en av flera ansvariga för myndighetens arbete med det nya uppdraget. Förskollärare och lärare i förskoleklassen och lågstadiet ska erbjudas kompetensutveckling i språk och kommunikation, matematiska resonemang och uttrycksformer samt elevers tidiga läs-, skriv- och matematikinlärning. De ska bland annat få möjlighet att utveckla sin förmåga att bedöma elevers kunskapsutveckling och att planera, genomföra och följa upp tidiga stödinsatser.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har tillsatt en arbetsgrupp med experter inom alla berörda områden som ska jobba fram en plan för hur arbetet ska gå till. Denna arbetsgrupp kommer sedan prata vidare tillsammans med representanter från Skolverket.
– Det är ett uppdrag som vi ska genomföra tillsammans med Skolverket, understryker Ann-Sofi. Och vi ser mycket fram att emot att tillsammans få ta tag i detta viktiga arbete.
Vi förbereder inför garantin för tidiga stöd-insatser
Den första juli om ett år
börjar garantin gälla för
tidiga insatser fö
läsa, skriva och räkna.
Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten
har fått i uppdrag att
förbereda för garantin.
Vi ska kompetens-utveckla lärarna
och införa garantin
i förskole-klassen, grund-skolan,
special-skolan och same-skolan.
Det ska vi göra tillsammans med Skol-verket.
Vi börjar arbeta med det nu.
Alla elever som behöver få hjälp
för att klara sig i skolan
ska få stöd tidigt.
Garantin gäller kunskaps-kraven i
svenska, svenska som andra-språk
och matematik.
– Idag gör skolan
de flesta stöd-insatserna på hög-stadiet.
Då kan det ofta vara för sent,
säger utbildnings-minister Gustav Fridolin.
– Lag-ändringen ska ge lärare
möjlighet att sätta in extra stöd
när de ser att en elev behöver det.
Men för att det ska bli möjligt
krävs det att vi gör
en hel del arbete innan.
Ann-Sofi Pihlgren är chef för
special-pedagogiskt stöd i Östra regionen
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hon är en av dem som ansvarar för
arbetet med det nya uppdraget.
Hon förklarar det så här:
– Framför allt handlar det om
kompetens-utveckling.
Vi ska erbjuda det åt förskol-lärare,
lärare i förskole-klassen och på låg-stadiet.
Det gäller språk och kommunikation,
matematik och elevers tidiga
läs-, skriv- och matte-inlärning.
Lärarna ska få möjlighet att utveckla
sin förmåga att bedöma
elevers kunskaps-utveckling.
De ska också få lära sig mer om att
planera stödinsatser,
genom-föra stödinsatser
och följa upp dem.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har nu en arbets-grupp med experter
som ska jobba fram en plan för
hur arbetet ska gå till.
Våra experter kommer sen att
samarbeta med
kollegor från Skolverket.
– Det här är alltså ett uppdrag
som vi har tillsammans med Skolverket.
Vi ser mycket fram emot
att få sätta i gång tillsammans
med det här viktiga arbetet,
säger Ann-Sofi.