Tillgänglig förskola genom utbildning, stöd och kreativitet
För fyra år sedan började Thea Grönqvist förskolan. Då hade personalen inga kunskaper om hur de skulle anpassa verksamheten för ett barn med den synnedsättning som Thea har. Men med stöd och kreativitet har de nu en verksamhet som fungerar för alla barn i förskolan.
Alla barn på förskolan Hasselbol i Sunne har en personal som har särskilt ansvar för dem. För Thea är det Kristin Gustavsson, som är förskolepedagog.
– Innan Thea började här gjorde jag ett hembesök för att vi skulle få träffas i en miljö som var trygg för henne, säger Kristin. Andra förberedelser var att de, med hjälp av Syncentralen, gjorde färgmarkeringar både inomhus och på gården för att öka kontraster mellan olika delar och de ändrade möbleringen för att Thea lättare ska kunna orientera sig.
Anpassningar är bra för alla
Genom Specialpedagogiska skolmyndigheten har personalen lärt sig hur de kan hjälpa Thea att träna upp sin känsel, som hon kommer att behöva för att lära sig punktskrift. Alla saker på förskolan är redan nu märkta med punktskrift, så att Thea ska vänja sig vid att den finns där även om hon ännu inte kan läsa den. Personalen har också fått prova på hur det är att vara blind, genom att använda en ögonbindel.
– Vi har lärt oss mer och mer under de här åren och det gäller att vara kreativ för att hitta lösningar, för allt finns inte färdigt att bara köpa in. Vårt arbetslag fick också en extra timme i veckan för planering och reflektion och det har varit jättebra, säger Kristin.
Personalgruppen har varit densamma under Theas förskoleår. Kristin säger att det bidragit till kontinuitet och att kunskaperna de skaffat sig finns kvar, vilket gynnat Theas utveckling. En sådan kunskap är hur viktigt det är med syntolkning, det vill säga att berätta om miljön, personer och saker runt omkring.
– Syntolkningen har varit bra för alla barn. De får ord och begrepp för olika saker, lär sig vad det är och vad det kan vara bra för. Dessutom har det gett ett lugn till hela gruppen, eftersom syntolkningen gör att en aktivitet tar lite längre tid.
Lekgrupper har underlättat
De andra barnen i gruppen har tagit efter hur personalen gör när de till exempel visar Thea var saker finns eller räcker över någonting. Även om hon ser på ett annat sätt än de andra i gruppen, så är hon inte underlägsen eller försiktig. Pilliga saker, som att skala ägg, lärde hon sig snabbare än kompisarna och nu när de tränar inför sommarfestens uppträdande, hjälper hon sin lillasyster med rörelserna de ska göra.
– Thea har en otrolig hörsel, fantastiskt minne och bra känsel. I leken dansstopp vinner hon jämt! När vi har haft en aktivitet som är svår för henne gör vi något som hon är bra på efteråt. För det är viktigt för oss alla att få känna att vi är duktiga eller rent av bäst på något, säger Kristin.
Samspelet mellan barnen kan vara en utmaning när ett av dem inte ser vilka som är i närheten och vad de gör. Därför har förskolan skapat lekgrupper med två till tre barn i varje grupp. Det har underlättat för Thea som tidigare hellre ville vara med en vuxen.
Förberedelser inför skolstart
Det senaste året har Thea fått förbereda sig inför skolstarten. Hon har besökt skolan flera gånger och ser fram emot att börja. Vad man gör i skolan har hon koll på.
– Läsa och skriva, svarar Thea på frågan om vad hon ska göra i skolan.
Kristin, som har behörighet att undervisa upp till årskurs fem, kommer också att börja arbeta på skolan. Förra veckan var hon och några av de nya kollegorna på kurs för att lära sig mer om att anpassa den pedagogiska verksamheten utifrån en synnedsättning.
– Det var bra eftersom det är svårt för mig att förklara allt, till exempel hur det kan fungera i matsituationer och i gympasalen.
Skolan har valt ut det klassrum som passar bäst för Thea. Där har de sänkt taket, bytt belysning och köpt in svarta bord. I utemiljön målar de för att öka kontraster.
Ett annat tänk nu än tidigare
Kontakterna med Specialpedagogiska skolmyndigheten har pågått under alla år. Det har varit information och kompetensutveckling på plats i Sunne och i Stockholm.
– Skulle förskolan få ett barn med en annan ovanlig funktionsnedsättning, tror jag vi kommer att ha nytta av det vi lärt oss. Vi har ett annat tänk nu.
Thea och hennes kompisar har tydliga planer inför arbetslivet så småningom.
– Jag ska bli läkare och köra ambulans, säger Thea – Samma som Thea, men jag ska jobba där bak med patienten, säger Astrid.
– Jag ska bygga bilar och bli polis, säger Love.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 3-4 2019
Så blir för-skolan tillgänglig för barn med ned-satt syn
Thea Grönqvist började i förskolan
för fyra år sedan.
Thea har en syn-nedsättning.
Innan hon började
visste personalen inte hur man
anpassar verksamheten till ett barn
som har en sådan synnedsättning.
De fick därför vidare-utbilda sig
och vara kreativa.
De fick också stöd av
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Nu fungerar verksamheten bra
för alla barn i förskolan.
Theas förskola heter Hasselbol
och finns i Sunne.
Alla barn har en personal
som har särskilt ansvar för dem.
För Thea är det Kristin Gustavsson.
Hon är förskole-pedagog.
– Innan Thea började här
gjorde jag ett hem-besök.
Det var för att vi skulle få träffas
i en miljö som var trygg för henne,
säger Kristin.
Syn-centralen hjälpte personalen
att förbereda sig.
De gjorde märken i färg
för att Thea lättare skulle se.
Det är viktigt med kontraster.
De märkte upp saker
både ute och inne.
De möblerade också om
för att Thea lättare ska kunna
känna igen sig och hitta rätt.
Anpassningar är bra för alla barn
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har lärt personalen hur de kan hjälpa Thea
att träna upp sin känsel.
Det kommer hon att behöva
för att lära sig läsa punkt-skrift.
De har märkt alla saker på förskolan
med punktskrift.
Thea kan inte läsa än
men det är bra att hon vänjer sig
att det finns punktskrift.
Personalen har fått prova på
hur det är att vara blind.
De har då haft ögonen täckta.
– Vi har lärt oss mer och mer
under de här åren.
Det gäller att vara kreativ
för att hitta lösningar.
Allt finns ju inte färdigt att bara köpa in.
Vårt arbets-lag fick också en extra timme i veckan
för att planera och fundera.
Det har varit jättebra,
säger Kristin.
Det har varit samma personal
under de år Thea har gått i förskolan.
Kunskaperna de har skaffat sig finns kvar.
Det har varit bra för Theas utveckling.
De har till exempel lärt sig
hur viktigt det är med syn-tolkning.
När man syn-tolkar berättar man för den som inte ser
om miljön, personer och saker runt omkring.
– Syntolkningen har varit bra för alla barn.
De får ord och begrepp för olika saker.
De lär sig vad det är.
De lär sig vad det kan vara bra för.
Dessutom har det blivit lugnare i gruppen.
Syntolkningen gör att allt tar lite längre tid,
säger Kristin.
Små lek-grupper gör det lättare för Thea
De andra barnen i gruppen har lärt sig
hur man till exempel visar Thea
var saker finns.
De vet hur man gör
när man räcker över någonting.
De har sett hur personalen gör.
Thea ser på ett annat sätt än de andra i gruppen.
Ändå är hon inte underlägsen.
Hon är inte försiktig av sig.
Hon är bra på pilliga saker,
som att skala ägg.
Det lärde hon sig snabbare än kompisarna.
Och när de tränade inför sommar-festen
hjälpte hon sin lilla-syster.
Hon lärde systern rörelserna de ska göra.
– Thea har en otrolig hörsel.
Hon har ett fantastiskt minne också
och bra känsel.
När vi leker dans-stopp vinner hon jämt!
Men en del saker är svåra för henne.
Då gör vi något hon är bra på efteråt.
Det är viktigt att få känna sig duktig
eller bäst på något.
Det är viktigt för oss alla,
säger Kristin.
Det kan vara svårt att leka tillsammans
när ett av barnen inte ser vilka som är i närheten.
Det är svårt när man inte ser vad de andra gör.
Därför har de lek-grupper på Theas förskola.
Det är bara två eller tre barn i varje grupp.
Det har gjort det lättare för Thea.
Förr ville hon hellre vara med en vuxen.
Snart börjar Thea i skolan
De har börjat förbereda Thea för skol-starten.
Det har de gjort det senaste året.
Hon har besökt skolan flera gånger.
Nu ser Thea fram emot att börja.
Hon har koll på
vad man gör i skolan.
– Läsa och skriva,
säger Thea.
Kristin kommer att börja
arbeta på Theas skola.
Hon har behörighet att undervisa
upp till års-kurs fem.
Förra veckan var hon på kurs
med några av de nya kollegorna.
De ska lära sig mer om hur man anpassar
den pedagogiska verksamheten
när någon har en svår syn-nedsättning.
– Det var bra att de fick gå kursen.
Det är svårt för mig att förklara allt,
till exempel hur det kan fungera
när eleverna ska äta.
Eller hur det funkar i gympa-salen.
Skolan har valt ut det klass-rum
som passar bäst för Thea.
Där har de sänkt taket.
De har också bytt belysning
och köpt in svarta bord.
De målar om utomhus
för att få större kontraster.
De tänker på ett nytt sätt nu
Förskolan har haft kontakt med
Specialpedagogiska skolmyndigheten
under alla de år Thea varit hos dem.
De har fått information regelbundet.
De har också fått kompetens-utveckling
både hemma i Sunne och i Stockholm.
– Om det kommer ett barn som har
en annan ovanlig funktions-nedsättning
så tror jag att vi på förskolan
kommer att ha nytta av det vi har lärt oss.
Vi har ett annat tänk nu,
säger Kristin.
Thea och hennes kompisar
vet redan vad de vill bli
när de blir stora.
– Jag ska bli läkare och köra ambulans,
säger Thea.
– Samma som Thea.
Men jag ska jobba där bak med patienten,
säger Astrid.
– Jag ska bygga bilar och bli polis,
säger Love.