Tack vare tekniklärarens uppfinningsrikedom kan alla elever delta efter sin förmåga

På Ekeskolan går elever med synnedsättning i kombination med andra funktionsnedsättningar. Skolans tekniklärare Stefan Axelsson är känd för sin uppfinningsrikedom och förmåga att bygga om maskiner och apparater så att eleverna kan delta i teknikundervisningen oavsett funktionsnedsättning.

Det märks att Stefan är en mycket engagerad lärare och att gå in i Ekeskolans kombinerade träslöjds- och tekniksal är något som måste upplevas i verkligen. Det är som ett besök i en uppfinnarverkstad. Stefan visar runt och berättar hur han har byggt om och anpassat maskinerna för att eleverna ska kunna delta efter sin förmåga. Överallt finns spår av hans fiffiga lösningar och klurigheter.

Elevens intresse och förmåga i fokus

Stefan berättar att det kan handla om att fånga upp ett speciellt intresse som eleven har och utgå från det:

– När en elev kom som ny till vår skola berättade personalen från den gamla skolan att eleven tyvärr bara hade ett enda intresse och det var spöken. De upplevde att det blev ett problem i undervisningen. Vi tänkte tvärtom, vad bra eleven har ett intresse för då har vi en ingång. Vi gjorde först allt på temat spöken och efter ett tag fick eleven andra intresseområden.

Stefan anpassar all utrustning i salen så att elevernasförmågor hamnar i fokus.

– Det viktiga är att fokusera på det eleven kan och klarar av rent fysiskt. Vi har till exempel elever som utöver sin synnedsättning även har nedsatt rörelseförmåga och då anpassar jag undervisningen och maskinerna efter det som fungerar.

Cykelhjul, slang och båtfenderhållare får helt nya ändamål

Stefan förklarar att cykelhjul och cykelslangar är perfekta att skapa drivkraft av. Till flera av maskinerna har Stefan kopplat till cykelhjul som gör att kraften framåt istället kan omvandlas till att utnyttja dragkraften. Det är lättare och kräver mindre styrka att dra än att skjuta något framåt.

– Jag provar mig helt enkelt fram vad som funkar för just den enskilda eleven och försöker hela tiden utveckla det.

Han har exempelvis också kopplat vanliga fjärrkontroller till flera apparater som underlättar för de elever som har en nedsatt rörelseförmåga.

– Det som är bra är att det inte är dyra saker det handlar om. Det är billiga och enkla medel som jag använder mig av och som får nya ändamål, säger Stefan och visar en vanlig krycka som han har satt fast vid en av maskinerna och som gör att stången går att reglera i längd och det underlättar vid arbetet.

Stefan berättar också om hur en elev med hjälp av en huvudkontakt och små vickningar på huvudet kan styra en vedklyv:

– Det viktiga är egentligen samspelet mellan personalen och eleven där personalen hjälper till med ett av momenten och därefter styr eleven helt själv när maskinen ska börja klyva.

Plötsligt skramlar en radio igång och en dörrklocka ljuder. Någon kommer in i lokalen. Stefan förklarar att dörrklockan går igång med hjälp av en sensor som han har satt dit utanför dörren.

– Det är för att eleverna ska höra att det har kommit in någon i rummet, vilket kan kännas tryggt, avslutar Stefan.

Publicerat tisdag 4 december 2018