
Stödmaterial om hörselnedsättning
Det nya, webbaserade stödmaterialet vänder sig till alla som möter barn, elever eller vuxenstuderande med hörselnedsättning, i lärmiljöer där kommunikationen huvudsakligen sker med hjälp av talat språk.
Stödmaterial hörselnedsättning är framtaget för att utgöra en grund för arbetet med tillgänglighet, delaktighet och inkludering. Materialets texter och filmer fokuserar på lärmiljöer där kommunikationen huvudsakligen sker med hjälp av talat språk, exempelvis förskolan eller skolan närmast hemmet.
Stödmaterialet kan användas för fortbildning enskilt eller i grupp. En rekommendation är att alla som arbetar runt barn, elever eller vuxenstuderande med hörselnedsättning går igenom den praktiska delen av materialet tillsammans, inom ramen för det systematiska kvalitetsarbetet, för att få en gemensam kunskapsbas.
Stor vikt läggs vid det organiserade stödet, som yttrar sig i personalens pedagogiska kompetens och förhållningssätt. Även god ljud- och ljusmiljö samt hörteknik lyfts fram som viktiga förutsättningar för lärandet.
"När vi har tagit fram materialet har vi utgått ifrån den situation som de flesta barn, elever och vuxenstuderande befinner sig i, på vilken förskola eller skola som helst", berättar projektledaren Aya Stehager. "Hur kan lärare och annan personal planera och genomföra undervisning och annan verksamhet, så att alla elever kan vara delaktiga? Materialet berättar exempelvis mycket om avläsning av talat språk, och vilka förutsättningar som krävs för att det ska fungera optimalt. Vi poängterar vikten av att förskolan och skolan skapar och upprätthåller en god ljud- och ljusmiljö, samt förstärker den talade kommunikationen med visuellt stöd av olika slag. Den hörteknik som finns ska också användas och fungera, vilket är en förutsättning för alla som använder ett personligt hörhjälpmedel. Orken och lusten att lära och samspela med andra ska ju finnas kvar även efter en lång skoldag, så tillgänglighet och delaktighet i fritidshemmets viktiga verksamhet behandlas också."
En praktisk och en teoretisk del
Stödmaterialet består av två huvuddelar:
En praktiskt inriktad del, Framgångsfaktorer, handlar om planering och genomförande av undervisning och annan verksamhet för barn och elever i olika åldrar, från förskolan till vuxenutbildningen. I längre avsnitt finns texter, filmer och tips som riktar sig till alla som arbetar runt barnen och eleverna. Här finns också förslag på planer för hörselmedvetenhet, riktlinjer för samverkan, samt checklistor.
En teoretiskt inriktad del, Fakta, handlar om hörsel och hörselnedsättning, hörteknik, språk och kommunikation, med mera.
Stödmaterial hörselnedsättning ersätter Hörselboken.se, som utgår.
Nytt stöd-material om hörsel-nedsättning
Vårt nya stödmaterial på webben
är för dig som möter barn,
elever eller vuxna som studerar
och som har ned-satt hörsel.
Materialet ska vara ett stöd för dig
i klass-rum och undervisning
där ni mest använder talat språk.
Stödmaterial hörselnedsättning
hjälper er att arbeta med tillgänglighet.
Det hjälper er också
att få med alla barn och elever
och göra dem mer del-aktiga.
I materialet finns både texter och filmer.
De handlar om lär-miljöer där man talar,
alltså till exempel den förskola eller skola
som finns närmast hemmet.
Du kan använda stödmaterialet själv
eller tillsammans med andra,
som fort-bildning.
Vi rekommenderar att ni
går igenom den praktiska delen
tillsammans.
Då får ni alla samma kunskaper.
Det blir då en del av ert
systematiska kvalitets-arbete.
Det är viktigt att ni organiserar stödet
på ett bra sätt.
Det är viktigt att ni i personalen
har den pedagogiska kompetensen
och ett bra förhållnings-sätt.
Och för att barn och elever
med hörsel-nedsättning
ska kunna lära sig mycket i skolan
är det förstås också viktigt
att ljud-miljön och hör-tekniken är bra.
Även ljus-miljön behöver vara bra.
Aya Stehager är projekt-ledare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Här berättar hon mer
om det nya stödmaterialet.
Aya, om jag jobbar i skolan
eller förskolan,
hur ska jag göra
så att alla blir delaktiga?
– Ett råd som vi ger
är till exempel att
använda den hörteknik som finns.
Då får du med alla som använder
ett eget hör-hjälp-medel.
Det är viktigt att ljud-miljön är bra
och att tekniken funkar.
Det är också viktigt att det är
tillräckligt ljust.
Varför är ljuset viktigt
för barn och elever
med hörselnedsättning?
– Vi rekommenderar
bland annat
att ni i personalen använder
visuellt stöd av olika slag.
Det kan vara till exempel
bilder och text.
Då behöver det vara ljust
så att eleverna ser.
Det behöver också vara ljust,
så att elever som läser på läpparna
kan se hur läpparna rör sig.
Det låter svårt!
Hur går det till?
– Det kan du lära dig mer om
i stödmaterialet.
Där berättar vi mycket om
hur personer som inte hör bra
avläser talat språk.
Vi förklarar vad som krävs
för att det ska funka
så bra som möjligt.
Om jag jobbar på fritids,
vad kan jag göra då?
Berättar ni om fritids också?
– Ja, det gör vi.
Alla elever ska ju kunna orka
och ha lust att lära sig
även efter en lång skol-dag.
Fritids-hemmets verksamhet
är viktig för eleverna.
Själv-klart skriver vi också om
tillgänglighet och delaktighet där.
Materialet är indelat i
en praktisk del
och en del med teori
Vi har delat in stödmaterialet
i två delar.
Den praktiska delen
Här finns texter, filmer och
tips till dig som arbetar med
barn eller elever med nedsatt hörsel.
Vi berättar hur du kan lyckas,
hur du kan planera och göra
i undervisningen och i verksamheten.
Här finns också förslag på
planer för hörsel-medvetenhet,
och rikt-linjer för sam-verkan.
Och så har vi lagt med
praktiska check-listor
som du kan använda.
Den teoretiska delen
Här får du fakta om
hörsel och hörselnedsättning.
Vi berättar också om hörteknik,
språk och kommunikation
med mera.
Stödmaterial hörselnedsättning
kommer att finnas i stället för
gamla Hörselboken.se.