Språklig stimulans med visuellt språk
Hörseln är inte avgörande för ett barns språkutveckling. Språklig stimulans och språkmedvetenhet är däremot grunden för all språkutveckling – och det går att få med visuellt språk. Därför är det viktigt för Specialpedagogiska skolmyndighetens fem teckenspråkiga skolor att elever med hörselnedsättning är helt trygga i och utvecklar sitt teckenspråk. Och parallellt med det utvecklar sin svenska.
– Det gemensamma språket på Manillaskolan är svenskt teckenspråk och våra pedagoger är fokuserade på att utveckla elevernas tvåspråkighet, alltså både teckenspråk och svenska. Det är så vi får våra elever att nå sin fulla potential både kunskapsmässigt och socialt, säger Manillaskolans rektor Ann-Sofie Montelius.
Teckenspråkiga skolor med svenska parallellt
Specialpedagogiska skolmyndigheten är skolhuvudman för totalt nio skolor. Fem av dem är teckenspråkiga och riktar sig till elever som har hörselnedsättning eller som är döva. På de fem skolorna erbjuds undervisning i alla ämnen på svenskt teckenspråk parallellt med skriven svenska, och talad svenska efter behov. Pedagogerna är tvåspråkiga, det vill säga de behärskar både svenska och teckenspråk, och de har bred kunskap om tvåspråkighet och döv- och hörselområdet.
Hur lär sig döva elever att läsa och skriva?
För döva elever är det ett helt nytt språk som de ska lära sig, medan hörande lär sig en skriven form av ett språk som de redan behärskar i talad form. För elever som har hörselrester är det möjligt att lära sig bokstavsljuden om de har förutsättningar för det.
– Läslärandet är speciellt om eleven är döv eftersom svenskan är annorlunda uppbyggd än teckenspråket, säger Barbro Kull, specialpedagog för årskurs 1-4 på Östervångsskolan. Eleverna får läsförståelse genom att lära sig hela ord och fraser och lära sig känna igen ordbilder som de får förklaringar på genom teckenspråket.
Orden kopplas även till handalfabetet och man jobbar mycket med bokstavering och munrörelser. När elever väl har förstått sambandet mellan bokstäver och handalfabetet har de lättare att utvecklas och klara texter med olika svårighetsgrad.
Viktigt att starta tidigt och föräldrarnas roll
En hel del tid behöver läggas på läsutveckling tidigt under skolgången och på Östervångsskolan använder man ett bedömningsstöd i svenska för elever i årskurs 1. Det är ett bedömningsstöd som utarbetats av Skolverket men som har anpassats till skolans målgrupp i samarbete med skolans specialpedagog, Barbro Kull.
– Vi gör också föräldrar medvetna om vikten av språklig stimulans, för eleverna behöver utveckla sin läsförståelse även utanför skolan, säger Barbro Kull.
Slå hål på myter om första och andra språk
Det finns en missuppfattning att lärandet av teckenspråk som ett förstaspråk skulle störa lärandet av svenska. Från forskarhåll vill man slå hål på den myten:
– Det är naturligt att man som tvåspråkig utvecklar de olika språken i olika takt över tid och det är viktigt att man vårdar sitt förstaspråk. Det fungerar som ett verktyg vid tillägnande av ämneskunskap och även när man lär sig svenska. Har man två språk kan man växla mellan dem och välja språk efter situation, miljö och sammanhang, säger Krister Schönström, universitetslektor i svenska som andraspråk för döva på Stockholms universitet.
Språkliga förebilder
Hur omgivningen bemöter barn med hörselnedsättning påverkar hur barnen värderar sig själv i förhållande till sin hörselnedsättning. På de teckenspråkiga skolorna får barn som är döva eller har hörselnedsättning möta andra barn och vuxna med hörselnedsättning och får en trygg grund i sin identitet och språkliga förebilder. Med teckenspråk har de också full möjlighet att kunna uttrycka sig och att förstå andra.
–Teckenspråk stärker självkänslan och självförtroendet. Det är jätteviktigt med bemötande och attityd, och att barnen har en trygghet inom familjen, i skolan och bland kompisar, avslutar Petra Eklund, kommunikatör på Södra regionen och tidigare elev på Östervångsskolan.
Språklig stimulans med visuellt
På fem skolor i Sverige får eleverna
undervisning på både teckenspråk och
svenska. Det hjälper elever som är
hörselskadade eller döva att utveckla
sina språk. Om de kan båda språken kan
de uttrycka sig mer än om de bara kan
ett.
Ett helt nytt språk
Det är det annorlunda att lära sig skriva och läsa för
elever som är hörselskadade eller döva än vad det är
för elever som hör bra.
När elever som hör bra lär sig att läsa och skriva kan
de redan tala svenska. De ska alltså lära sig en ny
form av ett språk som de redan kan. Men när döva
elever ska lära sig läsa och skriva måste de lära sig
ett helt nytt språk.
Det är stor skillnad på teckenspråk
och svenska
Barbro Kull jobbar som specialpedagog på en skola
för elever som är hörselskadade och döva.
– Svenskan är uppbyggd på ett helt annat sätt
än teckenspråket, berättar hon. Våra elever
får lära sig hela ord eller fraser när de lär sig
svenska. De lär sig att känna igen det skrivna
ordet och får förklaringar på teckenspråk.
Eleverna får också lära sig att bokstavera. När de vet
hur teckenspråkets handalfabet och det skrivna
alfabetet hör ihop så blir det lättare att läsa.
Föräldrarna måste hjälpa eleverna
Det är viktigt att elever som är hörselskadade eller
döva får lära sig svenska tidigt. Då blir det lättare för
dem att bli ännu bättre senare.
– Här är det viktigt att föräldrarna hjälper till,
berättar Barbro Kull. Det räcker inte att
eleverna bara läser och skriver i skolan. De
måste få göra det hemma också.
Det går att lära sig flera språk samtidigt
Några personer tror att det är svårare för eleverna att
lära sig svenska när de samtidigt använder
teckenspråk. Men forskarna håller inte med.
Krister Schönström jobbar på Stockholms
universitet. Han undervisar om svenska som
andraspråk för döva.
– Det är bra för eleverna att de har teckenspråk
som förstaspråk, säger han. Då kan de lära
sig andra ämnen med hjälp av teckenspråket.
Om man har två språk kan man dessutom välja
vilket som passar bäst i olika situationer.
Teckenspråket ger eleverna
självförtroende
På de teckenspråkiga skolorna får eleverna träffa
andra barn och vuxna med samma
funktionsnedsättning. Det gör dem trygga och säkra
i sig själva.
Dessutom kan de prata med sina klasskompisar på
teckenspråk. Det gör att de kan uttrycka sig och
förstå andra.
Fem skolor med teckenspråk och
svenska
I Sverige finns det fem skolor där eleverna får lära
sig både teckenspråk och svenska. Det är
Specialpedagogiska skolmyndigheten som driver
skolorna. De ligger på olika platser i landet.
Eleverna kan gå på skolorna hela tiden, eller gå på
en annan skola och komma till de tvåspråkiga
teckenspråks‑skolorna ibland.
Pedagogerna som jobbar på de skolorna är
tvåspråkiga. De kan alltså både teckenspråk och
svenska. De kan också mycket om
hörselnedsättningar och om hur det är att vara döv.