
Snäva behörighetskrav missgynnar eleverna
I dagarna har vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten lämnat in ett yttrande på remissen Utbildning, undervisning och ledning – reformvård till stöd för en bättre skola, SOU 2017:51.
– Utredningen är viktig för oss och våra skolor eftersom dagens behörighetskrav är allt för snäva och försvårar för oss att skapa en likvärdig och god utbildning för våra elever, säger generaldirektör Fredrik Malmberg.
Uppdraget i utredningen innebar bland annat att lämna förslag på hur förutsättningarna kan bli bättre för lärare, förskollärare, rektorer och förskolechefer att utföra sina uppdrag. Utredningen skulle också se över behörighets- och legitimationsreglerna.
Dessa regler och krav blir för våra skolor alltför snäva. Som exempel är det ovanligt med teckenspråksutbildade som både har ämneslärarexamen och speciallärarexamen. Utbildningsvägar för teckenspråksbehörighet saknas nästan helt och mot inriktning syn saknas det helt.
– Våra elever ska erbjudas bästa möjliga utbildning för att nå sina mål. Då måste behörighetsreglerna vara ändamålsenliga. Vi behöver ha möjlighet att fastanställa behöriga lärare och säkerställa undervisning på teckenspråk i våra regionskolor. Vi behöver också kunna rekrytera speciallärare med fler inriktningar än döv/hörsel och språkstörning eftersom barn och unga i våra specialskolor även kan ha andra funktionsnedsättningar som kräver särskild kompetens, så som olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger Fredrik.
I lärarutredningen, SOU 2008:52, som ledde fram till nuvarande behörighetsförordning skrev man i en kommentar att "...det är viktigt att behörighetsreglerna inte blir så snäva att det inte går att rekrytera lärare som kan användas från år till år".
– I vårt remissvar pekar vi på att vi av flera skäl är precis i den situationen och att det krävs en översyn av behörighetsförordningen för att säkerställa god kvalitet i vår undervisning, avslutar Fredrik.
Det måste bli lättare att hitta rätt lärare
Alla elever har rätt till bra utbildning.
Men det är svårt att anställa lärare
som har examen i både
tecken-språk
och matematik
och special-pedagogik,
till exempel.
Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten
vill få en lösning på det problemet.
Vi har skrivit till
Utbildnings-departementet
om det här.
Utbildnings-departementet gör just nu en utredning.
Det ska bli en rapport
om hur vi ska få bättre skolor i Sverige.
Utredningen heter
Utbildning, undervisning och ledning –
reform-vård till stöd
för en bättre skola.
Fredrik Malmberg är högsta chef,
general-direktör,
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Han säger att den nya utredningen är viktig.
– Såsom det är i dag är inte bra.
Det gör det svårt för oss
att göra skolan bra för alla elever,
också för dem som har särskilda behov,
säger Fredrik.
Hur kan det då bli bättre?
Hur kan man göra för att
det ska bli lättare för
lärare, förskol-lärare,
rektorer och förskole-chefer
att göra ett bra jobb?
Utbildnings-departementet
ska ge förslag på det.
De ska också se över reglerna
för personalens behörighet
och legitimation.
Alltså regler för vad som krävs
för att få jobba i en skola eller förskola.
De här reglerna
för att få arbeta i skolan
är ofta alldeles för snäva.
Det är som sagt ovanligt
att någon både har utbildning i ett ämne,
i teckenspråk
och dessutom har special-lärar-examen.
Det finns väldigt få utbildningar
för att få teckenspråks-behörighet.
Och det är ännu svårare för lärare
som jobbar med elever med nedsatt syn
att få rätt behörighet.
Fredrik säger:
– Elever i special-skolor måste också få
bästa möjliga utbildning.
Då måste vi ha behörighets-regler
som funkar.
Vi måste kunna fast-anställa
lärare som har rätt utbildning.
Vi måste kunna ge undervisning
på teckenspråk
i våra region-skolor.
Vi måste också kunna anställa
special-lärare som kan arbeta med barn
som har andra funktions-nedsättningar.
Till exempel olika neuro-psykiatriska
funktionsnedsättningar.
Så här stod det i den lärar-utredning
som man gjorde för snart tio år sedan,
år 2008:
Det är viktigt att behörighets-reglerna
inte blir så snäva
att det inte går att anställa lärare
som kan jobba kvar i flera år.
– Precis de problemen har vi nu.
Därför har vi skrivit i vårt remiss-svar
att vi behöver bättre regler
så att vi alltid kan ge bra undervisning,
berättar Fredrik Malmberg,
generaldirektören på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.