
Snabba råd vid sällsynta diagnoser
Att ta emot barn och elever med sällsynta diagnoser kan innebära sällsynta pedagogiska utmaningar. Vad innebär det i förskolan eller skolan?
Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare Magnus Lennartsson ger rådet att tänka ur ett helhetsperspektiv och att ta reda på hur det ser ut för individen. Skaffa kunskap om diagnosen, var nyfiken, kartlägg behov och satsa på goda relationer med barnet, vårdnadshavare och andra aktörer runt barnet eller eleven.
– Som rektor får du lägga ett pussel och fråga dig vilka de pedagogiska utmaningarna är. En sällsynt diagnos påverkar ofta flera områden som kognition, perception och medicinska aspekter som kan påverka uthålligheten. Vad behöver barnet eller eleven och vilka resurser krävs? Elevhälsoteamet kan behövas som stöd.
Samarbeta för att skapa bra förutsättningar
För att helheten ska fungera kan samarbete med habilitering och medicinsk sjukvård vara nödvändig.
– Satsa på ett gott samarbete med alla de som har betydelse för eleven, både i skolan och utanför. Ett systematiskt arbetssätt med kontinuerliga möten mellan berörda parter och tydliga ansvarsområden gynnar samarbetet. Gör en särskild individuell plan, SIP, som ni sammanställer vid ett möte där alla i nätverket kring barnet eller eleven finns med.
Kunskap för att förstå vad den aktuella diagnosen innebär finns bland annat hos Nationella funktionen sällsynta diagnoser, Ågrenska och berörda intresseorganisationer.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 3-4 2019
Snabba råd om ovanliga diagnoser
Det kan vara en ovanlig utmaning
att ta emot barn och elever som har
ovanliga diagnoser.
Vad innebär det för för-skolan eller skolan?
Hur gör man som lärare?
Här får du några snabba tips och råd.
Magnus Lennartsson är råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Han säger att om du har en elev eller ett barn
som har en sällsynt diagnos,
då ska du tänka ur ett helhets-perspektiv.
Du ska alltså tänka på hela situationen.
Börja med att ta reda på
hur eleven eller barnet har det.
Lär dig mer om diagnosen.
Var nyfiken och ta reda på
vilka behov barnet har.
Satsa på att få bra kontakt
både med barnet, föräldrarna och
andra personer runt eleven eller barnet.
Jobbar du som rektor?
Fundera då på
vilka de pedagogiska utmaningarna är.
– En sällsynt diagnos påverkar ofta flera saker.
Det kan vara en sjukdom som gör
att barnet orkar mindre än andra.
Det kan också vara intellektuella funktioner
som är påverkade.
Eller hur barnet uppfattar saker.
Hur gör jag då?
– Fundera på vad barnet eller eleven behöver.
Vilka resurser krävs?
Ta hjälp av elev-hälso-teamet!
De kan behöva vara med som stöd.
Samarbeta för att skapa bra förutsättningar
För att allt ska fungera kan ni behöva
samarbeta med habilitering
och medicinsk sjukvård.
– Satsa på ett gott samarbete
med alla som är viktiga för eleven,
både i skolan och utanför skolan.
Ha möten med dem regelbundet.
Hitta ett system för hur ni ska jobba.
Vem gör vad?
Vems ansvar är det?
Samarbetet blir bättre om ni alla vet
vad ni ska göra.
Magnus tipsar också om att göra en SIP.
En SIP är förkortning för
särskild individuell plan.
Gör en sådan plan vid ett möte
där alla personer kring barnet är med.