
Snabba råd om läs- och skrivsvårigheter
Att kunna läsa och skriva är en grundförutsättning för att orka hänga med i alla ämnen. Därför är det viktigt att upptäcka läs- och skrivsvårigheter så tidigt som möjligt. Men hur gör man det?
Läs- och skrivsvårigheter kan yttra sig på olika sätt och det finns många indikatorer. Ylva Schön är rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten och ger några exempel på vad en lärare kan vara extra uppmärksam på.
– Det är ganska vanligt att föräldrar tar upp frågan om de själva har läs- och skrivsvårigheter eller om det finns i släkten. Det är en viktig signal att ta vara på. Barn eller elever som har dessa svårigheter kan vara ointresserade av språklekar och bokstäver. De kan också behöva längre tid för lära sig bokstäverna och när de kommer upp i årskurs 2 eller 3 kan de ha svårare att stava än kamraterna.
Se till att det finns en plan
Ylvas råd till skolledare är att ha en plan för hur skolan ska upptäcka läs- och skrivsvårigheter och hur de snabbt ska sätta in stöd.
– Skolan bör vara beredd på att sju eller åtta elever i en klass med 25 elever kan behöva extra anpassningar och två eller tre elever kan behöva enskild intensivundervisning. Viss träning ger störst effekt om man börjar redan i förskoleklass eller årskurs 1.
En punkt att ha med i planen är att elevernas läs- och skrivutveckling är ett återkommande inslag på arbetslagsmöten, förslagsvis när elevhälsan medverkar.
– Men det allra viktigaste för tidig upptäckt är att skolan har kompetens om allmänna och specifika läs- och skrivsvårigheter.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 2 2019.
Här får du goda råd om läs- och skriv-svårigheter
Att kunna läsa och skriva är förstås jätte-viktigt.
Om du som är elev inte kan det
blir det svårt att orka hänga med
i alla ämnen i skolan.
Därför är det viktigt att vi vuxna upptäcker
så tidigt som möjligt
om elever har svårt att läsa och skriva.
Men hur gör vi det?
Vår råd-givare ger dig några goda råd.
Var uppmärksam på signaler
Det finns många olika tecken på
att ett barn har svårt med
läsning och skrivning.
Ylva Schön ger dig här några exempel.
Ylva jobbar som rådgivare på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
– Barn eller elever som inte är intresserade av
bok-stäver eller språk-lekar
kan ha läs- och skrivsvårigheter.
Det är alltså en signal till dig som är vuxen.
De kan också behöva längre tid
för att lära sig bokstäverna.
När de kommer upp i års-kurs 2 eller 3
kan de ha svårare att stava
än de andra i klassen.
Ylva berättar också att
det är ganska vanligt att föräldrar
tar upp frågan med läraren
om de själva har haft problem.
Eller om någon i släkten har haft
läs- och skrivsvårigheter.
Det är förstås också en viktig signal att ta vara på.
Se till att ni har en plan i skolan
Ylvas råd till dig som är skol-ledare
är att ha en plan.
Hur gör ni på din skola
för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter?
Hur sätter ni in stöd snabbt?
– Sju eller åtta elever i en klass med 25 elever
kan behöva extra anpassningar.
Det behöver ni vara beredda på.
Två eller tre elever i varje klass
kan behöva egen hård-träning.
Ylva säger att man kan börja med vissa saker
redan när barnen går i för-skole-klass eller i ettan.
Det ger störst effekt då.
Ett annat tips är att
tala om elevernas läs- och skriv-utveckling
på arbets-lags-möten.
Gör det regel-bundet!
Det kan vara smart att göra det
när elev-hälsan är med på mötet.
– Men det allra viktigaste
för att ni ska upptäcka problemen tidigt
är att ni alla har rätt kompetens.
Läs på om olika sorters
läs- och skrivsvårigheter,
säger Ylva.