
Snabba råd om digitala verktyg vid läs- och skrivsvårigheter
För elever med läs- och skrivsvårigheter kan digitala verktyg göra stor skillnad och ibland är de en förutsättning för att kunna nå målen med utbildningen. Vad ska skolan då tänka på när det handlar om digitala verktyg för elever med läs- och skrivsvårigheter? Vi frågar Ann-Louise Eriksson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
– De digitala verktygen ska finnas tillgängliga för alla, ingen ska behöva fråga efter dem. Det kan göra stor skillnad för en elev att veta i förväg att verktygen fungerar och finns på plats.
Ann-Louise råder också lärare att utforma en undervisning som erbjuder eleverna olika sätt att ta till sig kunskap och dela med sig av vad de kan.
– Till exempel att eleverna kan ta till sig texter genom att läsa med ögonen eller öronen, alltså lyssna på texterna och att ha möjlighet att skriva eller diktera sin egen text. Tänk in de digitala verktygen redan i planeringen så att de blir en naturlig del i undervisningen.
En fördel med digitala verktyg, som är rätt konstruerade, är möjligheterna att göra anpassningar i dem. Då kan lärare eller eleven förändra färger, storlek och form på bokstäver, radavstånd med mera. I myndighetens tjänst Hitta läromedel kan den som letar läromedel till exempel söka efter läromedel med möjlighet att göra individuella inställningar.
– Olika elever lär sig på olika sätt och behöver olika verktyg för att nå målen för sin utbildning. Det är inte säkert att det som fungerar för en elev passar en annan. Därför är det viktigt att lyssna på eleverna, de är experter på sin egen situation och vet vad som fungerar för dem.
Ann-Louise betonar att det är först när de digitala verktygen används inom ramen för en genomtänkt pedagogik som man får positiva resultat. Att man tillsammans tänker till hur pedagogiken kan stöttas och utvecklas med hjälp av tekniken.
Som avslutning skickar hon med några frågor att reflektera över när det gäller digitala verktyg:
- När och hur kan undervisningen stödjas av digitala verktyg?
- När är det bättre att använda något annat?
- Vilka behov finns?
- Vad säger eleverna?
- Hur använder jag som pedagog verktygen i min undervisning?
- Vilka möjligheter finns inbyggda i ordbehandlingsprogram?
- Hur är utformningen, är kontrasterna tydliga, är bilderna lämpliga?
- På vilket sätt ger verktyget instruktioner, via bilder, text eller tal?
Snabba råd om hjälp-medel för elever som har svårt att läsa och skriva
För elever som har läs- och skriv-svårigheter
kan digitala hjälpmedel göra stor skillnad.
De är ibland en förutsättning
för att kunna nå målen i skolan.
Men vilka hjälpmedel är bäst?
Vad ska du och dina kollegor tänka på
när det handlar om digitala verktyg?
Ann-Louise Eriksson är råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Vi frågar henne och tips och råd.
– De digitala verktygen ska finnas där för alla.
Ingen ska behöva fråga efter dem.
Det kan göra stor skillnad för en elev
att veta i förväg att verktygen funkar
och att de finns på plats,
säger Ann-Louise.
Ann-Louise hälsar också till dig som är lärare
att tänka på elever med svårigheter
när du planerar din undervisning.
Ge eleverna olika sätt att lära sig på.
Låt dem visa vad de kan på olika sätt.
– Till exempel att eleverna kan få
lyssna på texter i stället för att läsa dem.
Låt dem få skriva sin egen text.
Eller låt dem diktera sin text.
Planera in digitala verktyg redan från början.
De blir då en naturlig del i undervisningen.
Bra digitala verktyg kan man själv anpassa
så att de passar just eleven eller dig.
På så vis är de bättre än text på papper.
Du eller din elev kan till exempel
ändra storlek på bokstäverna.
Ni kan göra avståndet mellan raderna större.
Ni kan ändra färg på text och bak-grund.
Leta efter läromedel med möjlighet att
göra individuella anpassningar.
Det gör du i vår tjänst Hitta läromedel.
Du hittar den på myndighetens hemsida.
– Olika elever lär sig på olika sätt.
De behöver olika verktyg för att
nå målen för sin utbildning.
Men det är inte säkert att
det som funkar för en elev
passar en annan.
Därför är det viktigt att du lyssnar på eleverna.
De är experter på sin egen situation.
De vet vad som funkar för dem,
säger Ann-Louise.
För att digitala verktyg ska funka bra
behöver din undervisning vara genom-tänkt.
Först då får eleven positiva resultat.
Det tycker Ann-Louise är viktigt att du vet om.
Fundera tillsammans
hur undervisningen kan bli bättre
med hjälp av teknik.
Så hur kan du utveckla lärandet med teknik?
Ann-Louise skickar med några frågor
som du kan fundera på.
Prata med dina kollegor och elever om det.
• När ska du lägga till
digitala verktyg i undervisningen?
• Hur kan undervisningen bli bättre med digitala verktyg?
• När är det bättre att använda något annat?
• Vad behöver eleverna?
• Vad säger eleverna om det?
• Hur använder jag som pedagog
verktygen i min undervisning?
• Vilka möjligheter finns i ord-behandlings-program?
• Är bokstäverna tillräckligt stora?
• Är kontrasterna tydliga?
• Är bilderna bra?
• På vilket sätt ger verktyget instruktioner?
Är det via bilder, text eller tal?