
Snabba råd om att fokusera på lösningar
Vad ska en förskola eller skola göra för att bli bra på att möta barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Och vems ansvar är det? Linda Petersson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten ger några råd.
– Alla på förskolan och skolan möter barn och elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, därför behöver alla grundläggande kompetens om dessa. Det är allas uppgift att få verksamheten att fungera, men det är förskolechefens och rektors ansvar att skapa förutsättningarna för det.
Fokusera på lösningar
Ibland uppstår svåra situationer kring elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Då är det lätt att tänka att eleven bara vill jäklas.
– Försök att vara lösningsfokuserad. Eleven kanske inte förstod vad du förväntade dig av henne eller honom. Lägg inte skulden på eleven eller på dig själv. Utgå istället från det som hände för att lära och ta då hjälp av dina kollegor. Fundera över vad du eller ni kan göra för att en liknande situation inte ska uppstå igen.
Skapa en lärmiljö som är begriplig
Lindas råd är att skapa en lärmiljö som är begriplig och hanterbar för barnen och eleverna. De behöver då svar på frågorna: Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? När? Hur länge? Vad händer? Vad händer sedan?
– För att kunna ge individanpassat stöd är det viktigt att göra en pedagogisk kartläggning. Först då kan man se vad barnet eller eleven är i behov av. Ta hjälp av en specialpedagog eller speciallärare för att komma fram till vilket stöd som passar barnet eller eleven.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde nr 1, 2019.
Här får du snabba råd om neuro-psykiatriska funktions-nedsättningar
Vad ska en för-skola eller skola göra
för att bli bra på att möta barn och elever
som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Och vems ansvar är det?
Linda Petersson säger att det är
hela skol-personalens uppgift.
Hennes råd är att du ska
fokusera på lösningar.
Eleverna behöver också förstå
vad de ska göra på lektionerna.
Linda Petersson arbetar som råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyn-digheten.
Hon säger att alla på förskolan och skolan
möter barn som har
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Därför behöver alla kunna en del om det.
– Det är allas uppgift att
få verksamheten att fungera.
Men det är förskole-chefens och rektors ansvar
att skapa förutsättningarna för det.
Fokusera på lösningar
Det är inte alltid så enkelt
att få det att fungera i skolan.
Det är lätt att tänka att vissa elever
bara vill jäklas.
Men det finns ofta en orsak.
Eleven kan till exempel ha en
neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
– Försök att hitta lösningar.
Eleven kanske inte förstod
vad du förväntade dig
av henne eller honom.
Lägg inte skulden på eleven
eller på dig själv.
Fundera i stället på vad som hände.
Vad kan du göra
för att inte något liknande
ska hända igen?
Ta hjälp av dina kollegor.
Då lär ni er någonting av det också.
Skapa en lär-miljö
som är begriplig
Barnen och eleverna behöver förstå
vad de ska göra.
De behöver veta:
Var ska jag vara?
Vem ska jag vara med?
Vad ska jag göra?
Hur ska jag göra?
När? Hur länge?
Vad händer?
Vad händer sen?
Lindas råd är att du behöver se till
att eleverna vet allt det här.
– Men för att kunna ge stöd
som passar en viss elev
är det viktigt att göra
en pedagogisk kart-läggning.
Ta hjälp av en special-pedagog eller special-lärare.
Då kan ni se tillsammans
vad barnet eller eleven behöver.
Den här artikeln finns också i
tidningen Lika värde.
Nummer 1 år 2019.