
Snabba råd kring tillgänglighetsarbete
Det kan vara svårt att ta sig an tillgänglighetsarbetets alla områden samtidigt. Att börja med synen på olikheter är en bra start. Det säger Johanna Benfatto, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Att tillåta olikheter i klassrummet är grundläggande för tillgänglighetsarbetet. Som lärare kan du bygga in det i din undervisning. Är eleverna med på att rättvisa är att alla får det de behöver? Är de förtrogna med olika hjälpmedel och olika former av läromedel? Erbjuder klassrummet olika miljöer, så att eleverna kan välja att arbeta ostört eller tillsammans med andra?
– Eleverna vill känna att de lyckas och det vill alla runt omkring dem också. Om det är okej att vara och lära på olika sätt, blir det lättare att lyckas. Att jobba mot samma mål, men på olika sätt, är en grundförutsättning, säger Johanna.
Skapa tid för utveckling
Johanna ser också att många lärare behöver verktyg för att hantera elevernas olika behov. Därför är hennes råd att skolledningen skapar tid för erfarenhetsutbyte mellan kollegor och för att till exempel göra sambedömningar.
– Se över hur skolan använder de resurser som finns och fundera över om ni skulle få ut mer om ni använder dem på ett annat sätt.
Få stöd i fortsatt arbete
För att komma vidare i tillgänglighetsarbetet är det viktigt att personalen förstår att även om det innebär extra arbete nu, så kan det på sikt frigöra tid, till exempel för att det behövs färre extra anpassningar. I det arbetet kan skolledningen få stöd från Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare. De kan skräddarsy en process där de inspirerar personalen och ger dem utvecklande frågor att fundera kring kollegialt. Sedan kommer rådgivarna tillbaka och diskuterar hur det gått och hur skolan kan ta nästa steg.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 3 2018
Här får du snabba råd om tillgänglighet
Det är svårt att göra allt på samma gång
när man ska förbättra tillgängligheten.
– Börja med att prata om
hur ni ser på olikheter.
Det är en bra start,
säger Johanna Benfatto som är råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
För att ni ska lyckas
få en bättre tillgänglighet
måste ni tillåta att det finns olikheter
i klass-rummet.
Det är själva grunden.
Det kan du som är lärare
lära dina elever.
Rätt-visa är att alla får
det som de behöver.
Tycker dina elever det också?
Känner de till olika hjälp-medel
och olika former av läro-medel?
Kan eleverna välja att
arbeta o-stört eller tillsammans
i ditt klassrum?
– Eleverna vill känna att de lyckas.
Vi vill alla att de ska göra det.
Och det blir lättare att lyckas
om det är okej att vara på olika sätt,
och lära sig på olika sätt.
Att jobba mot samma mål,
men på olika sätt,
det är en grund-förutsättning,
säger Johanna.
Skapa tid för utveckling
Många lärare behöver verktyg
för att kunna hjälpa elever med olika behov.
Det säger Johanna.
Hennes råd är att skol-ledningen
ger personalen tid där de kan tala
om sina erfarenheter tillsammans.
– Fundera på hur ni i skolan
använder de resurser som finns.
Skulle ni bli mer effektiva
om ni använde dem
på ett annat sätt?
Vi kan ge stöd i arbetet
med tillgängligheten
Det blir en del extra arbete
när man ska förbättra tillgänglighet.
Men det är viktigt att ni förstår
att det kommer att ge er
mer tid över till annat sen.
Ni kommer inte längre att behöva
lika många extra anpassningar,
till exempel.
Skol-ledningen kan få stöd från rådgivare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
De kan inspirera personalen och
ge dem frågor att fundera på tillsammans.
Senare kommer rådgivarna tillbaka.
Tillsammans diskuterar ni
hur det har gått
och hur ni på skolan kan ta nästa steg
i arbetet med att förbättra tillgängligheten.