
Skola på distans är tema för Lika värde-tidningen
I år har många skolor fått bedriva sin verksamhet helt, eller delvis, på distans. Men hur har de förberett eleverna inför distansundervisningen? Och hur har stödet till eleverna påverkats? I det här numret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde kan du läsa om hur några skolor tog sig an utmaningen.
Ådalsskolan i Kramfors har utvecklat en skräddarsydd digital plattform. Den blev ett bra stöd när undervisningen inte längre skulle bedrivas i skolans lokaler. Men de öppnade också en studiestödsstuga i skolans lokaler för elever i behov av stöd. Kullagymnasiet i Höganäs valde att öppna ett digitalt klassrum för den gruppen av elever och kombinerade det med samtal under promenader och via telefon och mejl. Hällsboskolan på Kungsholmen i Stockholm behövde inte stänga lokalerna, men förberedde sig genom att prova på virtuell undervisning en dag. Skolan är en specialskola för elever med språkstörning och rektorn ser att skolans elever kan ha vissa vinster av att undervisas på distans.
Stärk elevernas självtillit
I en intervju med Karin Bertills berättar hon om sin avhandling som fokuserar på hur högstadieelevers självtillit och delaktighet påverkar resultatet i ämnet idrott och hälsa, men även i skolarbetet generellt.
Uppriktiga diskussioner
I en artikel utanför temat berättar Rinnebäcksskolan i Kävlinge om hur de genomförde kompetensutvecklingen Specialpedagogik för lärande. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat kunde de diskutera inkludering och synen på elevers beteende. Tillsammans har de nu lagt grunden för skolans gemensamma värderingar.
Dessutom innehåller tidningen krönikor, nyheter från myndigheten och notiser från omvärlden.
Alla förskolor och skolor får tidningen
Lika värde skickas ut till alla förskolor med fler än fem anställda, till alla grundskolor, gymnasieskolor, grundsär- och gymnasiesärskolor, komvux, sfi, utbildningsförvaltningar och utbildningsnämnder eller motsvarande med flera.
Skola på distans är tema för tidningen Lika värde
På grund av corona har många skolor haft undervisning på distans i år. Hur har de förberett eleverna på det? Och hur har de gett stöd till eleverna? I det här numret kan du läsa om hur några skolor gjorde. Lika värde är Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning.
Det här kan du läsa mer om i tidningen
Så gjorde Ådalsskolan
Ådalsskolan finns i Kramfors.
De har utvecklat en egen digital platt-form.
Den var bra att ha när eleverna
gick i skolan hemifrån.
Men de har också haft en stöd-stuga.
Den fanns på riktigt, i skolan.
Stödstugan var för elever som behöver stöd.
Så gjorde Kullagymnasiet
Kullagymnasiet i Höganäs
hade ett digitalt klass-rum.
Det var för elever som behövde stöd.
De hade samtal under promenader också.
Och lärarna hjälpte elever
via telefon och mejl.
Så gjorde Hällsboskolan
Hällsboskolan på Kungsholmen i Stockholm
har inte behövt stänga skolan.
Men de har provat på
skola på distans.
De hade det under en dag.
Det var för att förbereda sig.
Hällsboskolan är en special-skola.
Där går elever med språk-störning.
Rektorn ser att undervisning på distans
kan vara bra för skolans elever.
Det finns vissa bra saker med det.
Hjälp eleverna att
våga lita på att de kan
Karin Bertills berättar om sin avhandling
i en intervju i tidningen.
Den handlar om elever på hög-stadiet.
Det är bra om de är delaktiga och
vågar tro på sig själva.
Det påverkar deras resultat i skolan.
Karin har märkt det i ämnet idrott och hälsa,
men också i resten av skol-arbetet.
Våga diskutera mera
Rinnebäcksskolan finns i Kävlinge.
De berättar om sin
kompetens-utveckling
Special-pedagogik för lärande.
Personalen har diskuterat inkludering.
De har talat om hur elever beter sig.
Det var viktigt för dem att
alla vågade tala om det.
Tillsammans har de nu lagt grunden för
skolans gemensamma värderingar.
Mer innehåll i tidningen
Som vanligt kan du också läsa
krönikor, nyheter från myndigheten
och korta artiklar från omvärlden.
Alla förskolor och skolor får tidningen
Vi skickar ut Lika värde
till alla för-skolor med fler än fem anställda.
Alla grund-skolor, gymnasie-skolor,
grund-sär-skolor och gymnasie-särskolor
får också tidningen.
Vi skickar även tidningen till
Komvux och SFI.
Dessutom skickar vi den till
utbildnings-förvaltningar,
utbildnings-nämnder och liknande.