
Rekordmånga samtal till Fråga en rådgivare
Hallå där Gunilla Salo, samordnare för tjänsten Fråga en rådgivare. Ni har fått rekordmånga frågor under hösten. Vad tror du är anledningen till det?
– Det är naturligtvis svårt att veta säkert. Men vi jobbar ju aktivt med att göra myndigheten mer känd och efterfrågad. Det stora antalet frågor måste kunna ses som ett kvitto på att det arbetet gett resultat. Antalet samtal och mejl har ökat konstant sedan starten i april 2016.
Ser ni några andra förändringar?
– Jag tycker frågorna blivit bättre, om man får säga så, skrattar Gunilla. Frågeställarna är insatta i ämnet och bra på att beskriva situationer och problem.
Är det något som överraskat dig med alla frågor och samtal ni tar emot?
– Kanske inte överraskat direkt, men det blir väldigt tydligt hur stor osäkerheten är bland pedagoger kring pedagogiska utredningar till exempel. Många vet inte skillnaden mellan en utredning och en kartläggning eller att en utredning måste göras på både organisations-, grupp och individnivå. Här finns en stor brist. Det finns till exempel inga utbildningar om hur man gör utredningar inom läs- och skrivområdet. Men det visar också vilken otroligt viktig uppgift vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten har, konstaterar Gunilla och fortsätter:
– Häromdagen pratade jag med en lärare som sa "Jag önskar att du vore en del av min vardag alltid". Jag svarade att det är vi ju. Vi är en del av din vardag alltid. Du kan alltid ringa oss precis när du vill. Och så pratar vi om det som du behöver.
Jättemånga ringer till tjänsten Fråga en rådgivare
Vi ringde till Gunilla Salo
som jobbar som sam-ordnare för
Fråga en rådgivare.
De har slagit rekord i år:
de får massor med frågor
från personal i skolan.
Hej Gunilla Salo.
Ni har fått rekord-många frågor
under hösten.
Varför?
– Det är svårt att veta
varför det är så.
Men vi jobbar ju mycket för att
alla i skolan ska veta
vad Specialpedagogiska skolmyndigheten
kan göra för att hjälpa dem.
Att det är så många som ringer eller mejlar till oss
måste ju betyda att vi har lyckats.
Vi startade Fråga en rådgivare i april 2016
och det har hela tiden blivit
mer och mer samtal och mejl.
Ser du några andra förändringar?
– Jag tycker att frågorna har blivit bättre,
säger Gunilla och skrattar.
Får man säga så?
De som frågar vet redan mycket,
de är bra på att förklara
vad de behöver hjälp med.
Är det någonting som har överraskat dig?
– Nej, inte egentligen.
Men jag märker att pedagoger är osäkra på
vad pedagogiska utredningar är,
till exempel.
Många vet inte skillnaden mellan
en utredning och en kartläggning.
Många vet inte att utredningar är något man gör
både på organisations-nivå,
grupp-nivå och individ-nivå.
Här skulle det kunna bli bättre.
Hur gör man utredningar om till exempel
läsning och skrivning?
Det finns inga utbildningar om det.
Vi märker att vi på myndigheten
har en otroligt viktig uppgift.
Vi finns alltid där för dig
– En dag pratade jag med en lärare som sa:
Jag önskar att du vore en del av min vardag, alltid.
Jag svarade att det är vi ju.
Vi finns alltid där för dig.
Du kan alltid ringa oss, precis när du vill.
Och så pratar vi om det som du behöver,
säger Gunilla Salo.