
Projekt skapade digitalt stöd i molnet för lärare och elever
För ett par år sedan saknade Ödeshög en strategi för att arbeta med digitalt stöd. I dag har kommunen ett molnbaserat skoldatatek. Där kan lärare och elever nå digitala verktyg oberoende av plattform eller enhet och nu växer intresset för anpassningar.
Det nya webbaserade skoldatateket har bara funnits i sex månader men effekterna börjar redan märkas.
– Elever signalerar att de är nöjda och allt fler lärare blir nyfikna. Det har aldrig tidigare varit så mycket prat om anpassningar i kollegiet, säger Veronica Fernstedt.
Hon är specialpedagog och har byggt upp det nya skoldatateket tillsammans med Hans Wågbrant som är IKT-pedagog i kommunen.
– Vi tror att efterfrågan på "särlösningar i små grupper" kommer att minska när lärarna märker att de digitala anpassningarna underlättar för många elever, säger Veronica.
Molnbaserad tjänst för digitalt lärande
För ett par år sedan var situationen annorlunda. Då saknade Ödeshög en strategi för att arbeta digitalt med elever i behov av stöd. Detta trots att kommunen hade satsat ambitiöst på informations- och kommunikationsteknik (IKT) under flera år och hade tekniktäta skolor.
– Problemet var att lärarna hade dålig kännedom om vilka digitala verktyg som finns och hur man kan använda dem, säger Hans.
Kommunen vände sig till Specialpedagogiska skolmyndigheten för att få råd. Det ledde till en ansökan om så kallat SIS-medel för att kunna bygga upp ett skoldatatek.
– Traditionellt har skoldatatek funnits på en fysisk plats. Dit har lärare och elever kunnat gå för att prova till exempel diktafoner, skrivplattor eller daisyspelare. Numera är de där apparaterna utrangerade. Funktionerna finns istället i appar eller som standard i vanliga datorer, plattor och telefoner. När vi fick SIS-medel tyckte vi därför att det var naturligt att utveckla en molnbaserad tjänst, säger Hans.
Bidra i det kollegiala lärandet
Webbplatsen fick namnet digitalstöd.se. Den presenterar verktyg inom läs- och skriv, matematik, hörsel, syn, motorik, språk, svenska som andraspråk och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Där finns också instruktionsfilmer och besökare kan själva bidra med information till en idébank.
– Sidan är publik men det finns en inloggningsfunktion för våra medarbetare i kommunen. Genom att logga in kan lärarna se våra kommunlicenser och program. Till exempel finns Inläsningstjänst, StavaRex och SpellRight på alla elevdatorer och plattor, säger Veronica.
På sikt hoppas hon att webbplatsen ska bidra i det kollegiala lärandet på skolorna.
– Förhoppningen är att lärare ska vilja bli kontaktpersoner för verktyg som de har lärt sig och kunna svara på frågor från sina kollegor, säger Veronica.
Utrymme för fysiska möten
Veronica och Hans ser enbart fördelar med att ha skoldatateket på webben, istället för på en fysisk plats. De betonar emellertid vikten av att skapa utrymme för fysiska möten. De har löst detta genom att ha fasta tider varje vecka då Veronica finns tillgänglig för eleverna. Hon besöker också alla lärarlag regelbundet.
– Lärare, elever och föräldrar behöver få handfast hjälp för att komma igång och lära sig använda verktygen. Det är avgörande att kunna sitta ned tillsammans, säger Veronica.
Text Annika Wallin
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 4 2017
Kommunen Ödeshög har ett skol-datatek på nätet för lärare och elever
För några år sedan
hade Ödeshög ingen plan
för att arbeta med digitalt stöd.
Nu har de ett eget skol-datatek på nätet.
Där finns digitala verktyg
som lärare och elever kan använda.
Det spelar ingen roll om du använder
en dator, mobil eller lär-platta,
datateket funkar i alla apparater.
I Ödeshög har de blivit allt mer intresserade
av anpassningar för elever i skolan.
Det nya skoldatateket är alldeles nytt
men man märker redan skillnad.
– Elever säger att de är nöjda
och allt fler lärare vill veta mer
och börja använda verktygen.
Vi har aldrig pratat så mycket om anpassningar
som vi gör nu,
säger Veronica Fernstedt.
Veronica Fernstedt är special-pedagog.
Det är hon och Hans Wågbrant
som har byggt det nya skoldatateket.
Hans Wågbrant är IKT-pedagog.
Han är alltså en lärare som jobbar med teknik
för kommunikation och information.
– Vi tror att det inte kommer att finnas
lika många special-lösningar i små grupper
som vi har haft i skolorna hittills.
Vi tror att det kommer att bli
fler digitala anpassningar i stället.
Lärarna märker
att de digitala anpassningarna
gör det lättare för många elever,
säger Veronica.
Internet-tjänst för digitalt lärande
För några år sedan var det helt annorlunda.
Skolorna i Ödeshög jobbade mycket med teknik
men på den tiden hade Ödeshög ingen strategi
för att arbeta digitalt
med elever som behöver stöd.
– Problemet var att lärarna inte visste
vilka digitala verktyg som finns.
De visste inte heller
hur man kan använda verktygen,
säger Hans.
Ödeshög kommunen tog kontakt med
Specialpedagogiska skolmyndigheten
för att få goda råd.
De fick tips om SIS-medel.
Det är pengar som du kan ansöka om
på myndighetens hemsida.
Kommunen fick pengar
och använde dem till att bygga upp
ett skoldatatek på nätet.
– Det vanliga har varit
att ett skoldatatek finns i ett hus.
Lärare och elever har kunnat gå dit
för att prova till exempel
diktafoner för att spela in prat
eller daisy-spelare för att lyssna på böcker.
De här apparaterna har vi inte längre kvar.
Numera finns samma funktioner i appar.
Vissa funktioner finns
redan från början
i datorer, plattor och telefoner.
Därför tyckte vi att det var bättre
att bygga ett datatek på nätet
än att ha det i ett riktigt hus,
säger Hans.
Besök datateket i Ödeshög
Ödeshögs datatek hittar du på
www.digitaltstöd.se.
Där kan du läsa om digitala verktyg
som gör det lättare att läsa, skriva och räkna.
Du kan titta på filmer som förklarar
hur man använder verktygen.
Det finns hjälp-medel
för svenska som andra-språk
och smarta verktyg
för hörsel, syn och motorik.
Det finns också bra stöd
för den som har
en neuro-psykiatrisk funktions-nedsättning.
– Datateket är öppet för alla.
Om du jobbar i Ödeshög kommun
kan du logga in på hemsidan också,
det finns en inloggnings-funktion.
Då kan du se våra licenser och program.
På elevernas datorer och plattor
finns programmen Inläsnings-tjänst,
StavaRex och SpellRight,
bland annat,
säger Veronica.
Om du vill kan du också själv bidra med information.
– Vi hoppas att lärare ska vilja bli kontakt-personer.
Om du kan använda ett av verktygen
kanske du vill svara på frågor om verktyget.
På så vis kan ni lärare lära varandra,
säger Veronica.
Det är viktigt att träffas i verklig-heten
Veronica och Hans tycker att det är smart
att ha skoldatateket på internet.
Men de säger att det är jätte-viktigt
att träffas i verkligheten ibland också.
Du som är elev kan därför träffa Veronica,
hon har några elev-tider varje vecka.
Samma sak om du är lärare,
Veronica besöker alla lärar-lag
i Ödeshög kommun, regel-bundet.
– Lärare, elever och föräldrar
behöver hjälp för att lära sig
att använda verktygen.
Då behöver man sitta ned tillsammans,
säger Veronica Fernstedt.
Texten är skriven av Annika Wallin
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 4 2017