
Olika förutsättningar men samma möjlighet att lära
På Lärvux i Stockholm studerar knappt 300 elever med inlärningssvårigheter som alla erbjuds en individuell studieplan. Man erbjuder bland annat undervisning på teckenspråk och på de yrkesinriktade heltidskurserna kan eleverna studera på gymnasiesärnivå eller på komvuxnivå på distans. Här hittar vi Christina Nije Sjögren som undervisar ett 40-tal elever i engelska, alla med olika behov och förutsättningar.
– Här är ingen dag den andra lik. Hos många av mina elever är det generellt dagsformen som avgör i hur väl de presterar. För de elever som har en språkstörning finns det dagar då de knappt får ut ett ord via tangenterna, pennan eller munnen. Jag har elever som briljerar under enskild undervisning men som aldrig säger ett ord i gruppsammanhang, berättar Christina.
För att hitta ett sätt att arbeta och sortera hur hon skulle tänka i denna mångfald av behov och intryck vände sig Christina till Specialpedagogiska skolmyndigheten i Stockholm för att få råd och stöd. Lotta Granér och Pia Rehn, båda rådgivare, fick uppdraget.
Tillsammans med Christina gjorde man en nulägesbeskrivning av studiegruppen där man identifierade behov och utmaningar för gruppen och för varje elev. Allt från undervisningsmoment till bedömning diskuterades under träffarna som ägde rum månadsvis under ca ett år.
– Jag fick bland annat undantagsbestämmelsen förklarad för mig på ett väldigt bra sätt vilket har gjort att jag kan känna mig trygg i att mina elever kan få en rättvis och god bedömning. Jag undervisar i mitt ämne på både grundläggande nivå och gymnasial komuxnivå så det är viktigt att kunna erbjuda eleverna goda möjligheter att utveckla sina kunskaper och visa vad de lärt sig, berättar Christina.
Viktigt att skapa sammanhang
Just nu är det Shakespeare som gäller i klassrummet. Christina tråcklar en del för att hitta vägar som ska passa för alla, något som hon efter mötena med Lotta och Pia känner sig trygg med. Och hon ser resultat, eleverna trivs och vill vara på plats och lära sig mer.
– Även om de befinner sig på olika nivåer så är det viktigt att de känner att de är i ett sammanhang. Undervisningen är förutsägbar och vi följer samma planering men de får uppgifter på olika nivåer, berättar Christina.
Att undervisa elever med dyslexi och läs- och skrivsvårigheter, autismspektrumtillstånd eller som har en språkstörning kräver tålamod och fantasi.
– För mig var både Pia och Lotta ett bra bollplank, de hjälpte mig att komma vidare när jag kört fast. Vissa av mina elever har ambitionen, och goda förutsättningar vill jag understryka, att söka till KTH, så vem är jag att stå i vägen?, ler Christina.
På Lär-vux har eleverna olika för-ut-sättningar men samma möjlighet att lära sig
Nästan 300 elever med inlärnings-svårigheter
studerar på Lärvux i Stockholm.
Eleverna får en egen studie-plan.
De kan få under-visning på tecken-språk
om de behöver det.
De som går yrkes-kurser på hel-tid
kan studera på gymnasie-sär-nivå
eller på komvux-nivå på distans.
Om du studerar på distans
kan du välja var du vill sitta,
du kan till exempel studera hemifrån.
Vi har talat med Christina Njie Sjögren,
som arbetar på Lärvux i Stockholm.
Hon undervisar elever i engelska.
Christina har ungefär 40 elever just nu
som läser engelska.
De har alla olika behov
och olika förutsättningar.
Hon berättar:
– Här är alla dagar olika.
Många av mina elever
är jätte-duktiga ibland,
och mindre duktiga andra gånger.
Det beror på hur de mår just då.
Elever som har en språk-störning
säger nästan ingenting vissa dagar.
Då får de knappt ur sig ett enda ord,
varken genom att prata eller skriva.
Jag har också elever
som aldrig säger ett enda ord
när de är i en grupp
men som briljerar
när de får enskild undervisning.
Christina ville hitta ett bra sätt
att arbeta med sina elever.
Hon kontaktade oss på
Specialpedagogiska skolmyndigheten
i Stockholm
för att få goda råd och stöd.
Det var Lotta Granér och Pia Rehn
som fick uppdraget
att ge råd åt Christina.
De arbetar båda som råd-givare.
Lotta, Pia och Christina
träffades en gång i månaden
under ett år, ungefär.
De tog reda på tillsammans
vad eleverna behövde
för att studierna skulle fungera bra.
De gjorde en nu-läges-beskrivning
av gruppen, och av varje elev.
De diskuterade hur man kan
lära ut sådant som är svårt för eleven.
De talade också om
bedömning och betyg
och annat som handlar om undervisningen.
– Pia och Lotta förklarade bland annat
på ett väldigt bra sätt
hur undantags-bestämmelsen funkar.
Nu känner jag mig säker,
jag vet att mina elever kan få en
rätt-vis och bra bedömning.
Jag undervisar på både grund-nivå
och på gymnasie-komvux-nivå.
Därför är det viktigt att
eleverna får goda möjligheter
att utveckla sina kunskaper
och visa vad de har lärt sig,
säger Christina.
Det är viktigt att göra så att
eleverna känner att de är med
Just nu studerar de Shakespeare.
Christina hittar på egna lösningar
för att det ska funka för alla.
Efter mötena med Lotta och Pia
känner hon sig trygg med det.
Hon ser att eleverna trivs
och att de vill vara med
och lära sig mer.
– Även om de är på olika nivåer
är det viktigt att de känner
att de hör till gruppen.
Vi har en plan som vi följer,
så eleverna vet ungefär
hur undervisningen kommer att vara.
Men de får uppgifter på olika nivåer,
berättar Christina.
Man måste ha tålamod och fantasi
när man undervisar elever som har
en språk-störning,
dyslexi och läs- och skriv-svårigheter,
eller autism-spektrum-tillstånd.
– Pia och Lotta var verkligen bra
att diskutera med,
de hjälpte mig att komma vidare
när jag inte visst hur jag skulle göra.
Vissa av mina elever vill söka till KTH,
Kungliga Tekniska Hög-skolan.
De har goda möjligheter
att lyckas med det.
Jag vill att de ska lyckas,
säger Christina och ler.