Ökad säkerhet och bättre samarbete med hjälp av utbildning
Den webbaserade utbildningen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har bidragit till samsyn, ökad samverkan och säkerhet hos alla på Djurgårdsskolan i Eskilstuna.
På Djurgårdsskolan i Eskilstuna får alla medarbetare, på lågstadiet och i särskolan, lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Fortbildningen ska pågå i ett år och redan i halvtid ser rektor och kollegor resultat.
Det var specialpedagogen Victoria Trübenbach som upptäckte Specialpedagogiska skolmyndighetens webbaserade studiepaket om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det består av filmer, föreläsningar, texter och reflektionsfrågor.
– När Victoria presenterade studiepaketet för mig såg jag stora möjligheter. Utifrån materialet kan vi arbeta med det som utgör grunden för en välfungerande skola – nämligen bemötande, säger rektor Ann Lundstedt.
Ann gav Victoria och Charlotte Alm, som också är specialpedagog, i uppdrag att leda fortbildningen. Den äger rum på måndagar då medarbetarna har tid för pedagogiska samtal.
På lågstadiet och i särskolan arbetar ett fyrtiotal personer. De är uppdelade i fyra grupper där lärare, förskollärare, barnskötare och elevassistenter från särskolan och grundskolan har blandats.
– Några i varje grupp har utbildning om funktionsnedsättningar, en del har lång erfarenhet och andra är nya. Det gör att det kommer upp olika typer av frågor och reflektioner, säger Charlotte.
Gemensamt arbete
Ibland får deltagarna i uppgift att läsa en text på egen hand inför nästa träff men annars arbetar de med materialet tillsammans.
– Vi ser alla filmer i grupp eftersom de utgör ett bra diskussionsunderlag, säger Victoria. Kollegorna på skolan märker hur innehållet i fortbildningen får allt starkare fäste.
– För mig har det till exempel blivit lättare att ta upp besvärliga situationer med mina kollegor. Förut var jag orolig för att jag kunde uppfattas som tillrättavisande. Nu börjar vi få ett gemensamt språk, gemensam kunskap och jag kan hänvisa till våra diskussioner. Det är inte längre lika laddat, säger Britt-Inger Bergström som är förskollärare i årskurs 1.
Samarbetet har blivit bättre
Samarbetet på skolan har också blivit bättre. Medarbetarna avlöser varandra på ett naturligt sätt när en elev är utåtagerande eller krävande. Det är också fler som anmäler sig som rastvakt även när de måste ha uppsikt över en elev som uppfattas som svårhanterlig.
– Kunskapen om hur vi kan bemöta de här eleverna har ökat säkerheten hos oss alla, säger Britt-Inger.
Fortbildningen har även bidragit till en ny syn på skolans uppdrag.
– Jag hör alltmer sällan att det är eleverna som måste ändra sig. Lärarna har blivit mer lösningsfokuserade. De har fler idéer om hur vi på skolan kan förändra miljön och hantera olika situationer, säger Ann.
Text Annika Wallin
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde nr 4 2016.
Ökad säkerhet och bättre samarbete
På Djurgårdsskolan får alla medarbetare gå en kurs. Där får de
lära sig mer om neuro-psykiatriska funktions-nedsättningar.
Det gäller både personalen på lågstadiet och i särskolan.
Kursen är skapad av Special-pedagogiska skol-myndigheten.
Den består av filmer, föreläsningar, texter och frågor att
diskutera. Allt finns på webben.
– Med hjälp av kursen kan vi arbeta med hur vi möter eleverna.
Det är det som är grunden för att skolan ska fungera bra, säger
Ann Lundstedt som är rektor.
Victoria Trübenbach och Charlotte Alm är special-pedagoger.
De leder kursen en gång i veckan.
På lågstadiet och i särskolan arbetar ungefär 40 personer. Under
kursen blandas lärare, förskollärare, barnskötare och elevassistenter
i fyra grupper.
– Några i varje grupp har utbildning om funktions-nedsättningar.
En del har lång erfarenhet. Andra är nya. Det kommer olika
frågor och funderingar, säger Charlotte Alm.
Deltagarna arbetar tillsammans
Ibland får deltagarna i uppgift att själva läsa en text. Men annars
arbetar de tillsammans.
– Vi ser alla filmer i grupp. Det är ett bra sätt för att sedan
diskutera, säger Victoria Trübenbach.
På skolan märks det att kursen ger resultat.
– Det har blivit lättare att ta upp svåra saker med mina kollegor.
Förut var jag orolig för att jag kunde uppfattas som kritisk. Nu
använder vi samma ord och får samma kunskap. Jag kan hänvisa
till det vi diskuterat. Det är inte längre lika laddat, säger Britt-
Inger Bergström som är förskollärare.
Samarbetet har blivit bättre
Samarbetet på skolan har också blivit bättre. Medarbetarna hjälper
varandra när en elev agerar ut sina känslor eller är krävande. Fler
vill också vara rastvakter även när de måste ha uppsikt över elever
som kan vara svåra att hantera.
– Kunskapen om hur vi kan möta de här eleverna har gjort att vi alla
känner oss säkrare, säger Britt-Inger Bergström.
Kursen har även ändrat synen på skolans uppdrag.
– Jag hör mer sällan att det är eleverna som måste ändra sig. Lärarna
försöker i stället att hitta lösningar. De har idéer om hur vi på skolan
kan förändra miljön och hantera olika saker, säger Ann Lundstedt.
Texten är skriven av Annika Wallin. Den fanns med i nummer 4
av tidningen "Lika värde" som kom i november.