
Nya behörighetskrav i specialskolan gynnar eleverna
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) välkomnar det förslag som nu ligger ute på remiss gällande behörighetsförordningen för lärare i specialskolan. Idag behöver de som söker en lärartjänst i specialskolan dubbla examen, både som lärare och som speciallärare. I förslaget är kravet på dubbla examen för de flesta lärare på specialskolan borttaget.
– Vi är mycket positiva till förslaget i stort, det är ett stort steg framåt. Skulle förslaget gå igenom kommer vi att kunna anställa behöriga lärare som kan teckenspråk, tidigare behövde dessa vara utbildade speciallärare. Nu kommer vi att gå igenom förslaget grundligt för att se i detalj vilka konsekvenser det får för skolorna och svara på remissen utifrån det, säger Katarina Olsson, procsessledare för specialskolan.
Många av specialskolans lärare läser idag en vidareutbildning för att komplettera sin kompetens, vilket i sin tur leder till att vikarier måste kopplas in och det är inte optimalt för eleverna.
– Det här förslaget innebär att vi kommer att få bättre generell behörighet bland lärarna i våra skolor. Kontinuiteten kommer att bli bättre eftersom vi kommer att kunna erbjuda en tillsvidareanställning och det i sin tur gynnar våra elever, säger Katarina Olsson, processägare för specialskolan på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Höga krav ger tuff konkurrens
Behörighetsförordningen har varit ett bekymmer för specialskolan, det råder brist på behöriga lärare överlag och när det gäller dubbla examen, det vill säga både lärarexamen och speciallärarexamen, är läget akut.
– När det är lärarbrist tar man hellre än en tillsvidareanställning någon annanstans än en visstidsanställning på ett år hos oss. Det har lett till vi överlag har haft svårt att rekrytera och framför allt haft svårt att tillsvidareanställa lärare. Det i sin tur leder till kortsiktiga lösningar som skapar dålig kontinuitet bland både lärare och elever, säger Katarina.
Uppvaktning och dialog under flera år har gett resultat
SPSM har under flera år fört en aktiv dialog med departementet om gällande behörighetskrav i specialskolan. Lyhördheten på departementet har varit mycket stor den senaste tiden.
– Det känns riktigt bra att remissen nu är verklighet. Våra argument har alltid utgått från elevernas bästa, och för dem är det bästa att få kontinuitet och en trygg och likvärdig lärmiljö, avslutar Katarina.
Måndagen den 18 juni håller departementet ett remissmöte och senast den 20 juni ska remissinstanserna ha svarat på remissen. Går förslaget igenom kommer det att gälla från den 1 augusti i år.
Det nya förslaget på
De som söker en lärar-tjänst idag
behöver ha dubbla examen
om de ska arbeta i specialskolan.
De behöver både en lärar-examen
och en special-lärar-examen.
I ett nytt remiss-förslag är
kravet på dubbla examen borta
för de flesta lärare på specialskolan.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
tycker att förslaget är bra.
Katarina Olsson jobbar som
process-ledare för specialskolan.
Hon säger att myndigheten är
mycket positiv till det mesta
i förslaget om lärarbehörighet.
– Det är ett stort steg framåt.
Skulle förslaget gå igenom
kommer vi att kunna anställa
behöriga lärare som kan tecken-språk.
Hittills har de behövt vara
utbildade speciallärare
för att få arbeta i specialskolan.
Är allting i förslaget bra?
– Vi kommer att gå igenom förslaget noga
för att se vad det innebär för skolorna.
Sen svarar vi på remissen när vi vet det,
säger Katarina.
Många av specialskolans lärare idag
måste läsa en vidare-utbildning
för att få den kompetens som krävs.
Skolan behöver då ta in vikarier.
Det är inte jätte-bra för eleverna.
– Det här nya förslaget innebär
att fler lärare i våra skolor
kommer att vara behöriga.
Vi kommer inte att behöva
ta in så många vikarier.
Det blir lugnare för våra elever,
säger Katarina.
Höga krav ger stor konkurrens
Kravet på dubbla examen
har varit besvärligt för specialskolan.
Det är ofta svårt att hitta
behöriga lärare i Sverige,
men att hitta lärare med både
lärarexamen och speciallärarexamen
är förstås ännu svårare.
– Lärare väljer hellre en skola
där de kan jobba länge,
än en anställning hos oss
som bara räcker ett år.
Därför har vi haft svårt att anställa lärare.
Det blir ofta kort-siktiga lösningar
som inte är bra
för varken lärare eller elever,
säger Katarina.
Samtal med departementet
har gett resultat
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har under flera år varit i kontakt
med Utbildnings-departementet
om kraven på lärarna i specialskolan.
De som jobbar på departementet
har lyssnat noga den senaste tiden.
– Det känns riktigt bra
att det nu finns ett förslag om det här.
Vi har alltid tänkt på elevernas bästa.
Det bästa för dem är om
vardagen inte blir av-bruten hela tiden.
Eleverna behöver en
trygg och lik-värdig lär-miljö,
säger Katarina.
Måndagen den 18 juni
håller departementet ett möte om förslaget.
Senast den 20 juni ska
Specialpedagogiska skolmyndigheten
och de andra som ska tycka till
ha svarat på remissen.
Om förslaget går igenom
kommer det att gälla från den 1 augusti i år.