
Med språket som kunskapsbärare gör Katarina skillnad
I Jönköping ligger ett av Specialpedagogiska skolmyndighetens minsta kontor och där har Katarina Zandén sin arbetsplats sedan fem år tillbaka. Tillsammans med fem kollegor ger hon stöd till Jönköpings läns förskolor, skolor och vuxenutbildningar.
Med sina 22 år inom skolan, först som lärare och sedan de sju år som specialpedagog, har Katarina lång erfarenhet och god förståelse för skolans utmaningar.
– Min allra första tjänst var i en ålderblandadklass på en liten byskola med barn från förskoleklass till årskurs 3. Där fick jag verkligen lära mig att möta olikheter och anpassa min undervisning efter elevernas förmågor. Oj, vad jag slet men så roligt det var och så mycket jag lärde mig! Jag har även följt en klass från åk 1 till 6 vilken var en fantastisk resa att få se dessa elever utvecklas och erövra både språk och kunskaper, berättar Katarina.
Åren innan hon började arbeta som rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) arbetade hon som specialpedagog på en mångkulturell grundskola i Jönköping.
– Där fick jag verkligen göra upp med mina fördomar om andra kulturer! Språk som kunskapsbärare och språkutveckling kom under den här tiden att bli ett starkt intresse som har följt mig sedan dess, fortsätter Katarina.
Gillar att väcka tankar
Varje vecka åker Katarina ut på uppdrag som ofta innebär ganska långa bilresor och dessa ska både planeras, administreras och dokumenteras. Hon är även involverad i några större uppdrag där man hon tillsammans med några teamkollegor kommer att vara en del i skolornas långsiktiga arbete i att anpassa lärmiljön efter elevernas behov.
– Råduppdragen är kärnan i min arbetsvecka, på många sätt. Här får jag feedback på mitt arbete från "verkligheten" och fyller på min energi. Jag gillar att höra "nu sätter du griller i huvudet på mig" eller "nu har jag fler frågor än innan vi började" eller att de faktiskt inte håller med mig. Då har vi verkligen något att prata om, säger Katarina.
En pusselbit i nationell satsning kring språkstörning
Katarina är en del SPSMs stora nationella satsning kring språkstörning, där man just nu gör en nationell kartläggning av hur det ser ut för elever med språkstörning runt om i landet. Den är tänkt lägga grunden för att utforma stöd till skolorna. Myndigheten satsar stort på bland annat kurser inom området, både med lokala träffar och nätbaserade kurser.
– Just nu har jag precis avslutat två baskurser i språkstörning "Att undervisa barn och elever med språkstörning" och håller på att utvärdera dessa. Vi har i dagarna dessutom lansera en rynkande färsk nätbaserad baskurs i språkstörning. Väldigt spännande, det var så högt söktryck så vi får köra två kurser på en gång, berättar Katarina entusiastiskt.
Om kursen faller väl ut kommer myndigheten att köra minst två kurser även i höst. Katarina önskar att kursen ska ge inspiration till deltagarna att börja reflektera över hur de kan bemöta elever med språkstörning och se potentialen både hos dem själva och i sina elever. Målet är att deltagarna ska få med sig både teori och mer handfast kunskap. Det vill säga att de får förståelse för hur de ska möta elevernas behov i anpassningar av lärmiljön.
– Jag minns en kursdeltagare som fått en ögonöppnare kring vikten av visuellt stöd även utanför klassrummet. Raster och sociala aktiviteter kan vara extra tuffa för elever med språkstörning där de lätt missuppfattar eller inte förstår de signaler som ges, berättar Katarina.
All respekt för professionen
För Katarina är det viktigt att ha respekt för professionen, för de som varje dag gör sitt yttersta för att barn och elever i förskolan och skolan ska få bra förutsättningar att utvecklas.
– Jag som arbetar i och för en skolmyndighet måste vara uppdaterad och intresserad av verksamheten jag ska stödja och ge råd till. Är vi det tror jag vi kan ge bättre och mer träffsäkra råd till dem vi möter, vilket i sin tur kan bidra till förändringar och bättre förutsättningar för alla elever men främst för elever med funktionsnedsättningar, avslutar Katarina.
Katarina gör skillnad med språket - Intervju med Katarina Zandén
I Jönköping ligger ett av
Specialpedagogiska skolmyndighetens
minsta kontor.
Katarina Zandén har arbetat där
som råd-givare i fem år nu.
Hon ger stöd till Jönköpings läns
för-skolor, skolor och vuxen-utbildningar.
Det gör hon tillsammans med
sina fem kollegor.
Katarina har jobbat inom skolan i 22 år.
Hon har alltså verkligen lång erfarenhet.
Först arbetade hon som lärare,
sedan som special-pedagog i sju år.
Hon vet vilka utmaningar
det finns i skolan.
– Min allra första tjänst
var i en klass med elever
från förskole-klass till års-kurs 3.
Det var i en liten by-skola.
Jag fick verkligen lära mig
att anpassa min undervisning
efter elevernas förmågor.
Oj, vad jag slet!
Men det var så roligt
och jag lärde mig mycket.
Jag har också följt en klass
från årskurs 1 till 6.
Det var fantastiskt att få se
hur eleverna utvecklades
och hur de lärde sig både fakta
och blev bättre på språket,
säger Katarina.
Innan hon började som rådgivare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten
arbetade Katarina som specialpedagog
på en mång-kulturell skola i Jönköping.
Det var en skola med elever från
förskoleklass till nian.
– Där fick jag verkligen arbeta med
elever från många olika kulturer.
Där kunde man inte ha för-domar!
Jag har haft ett stort intresse
för språk-utveckling sedan dess.
Katarina gillar att
få folk att tänka till
Katarina åker varje vecka
ut till skolor och förskolor
där hon ger råd till personalen.
Det blir ofta ganska långa bil-resor
som hon måste planera
och dokumentera.
– Att ge råd är grunden
i mitt arbete, på många sätt.
Då får jag feed-back på mitt arbete
från personalen på plats.
Det ger mig energi.
Jag gillar att höra att de har
fler frågor än innan vi började.
Och jag gillar när de
inte håller med mig.
Då har vi verkligen
något att prata om,
säger Katarina.
Hon och några kollegor är med
i några större uppdrag också.
Då handlar det om skolornas
lång-siktiga arbete
med att anpassa lär-miljön
efter elevernas behov.
Katarina är med i arbetet
kring språk-störning
Katarina är med och jobbar
med myndighetens stora satsning
kring språkstörning i Sverige.
Hur går det för de elever
som har en språkstörning?
Vilket stöd får de?
Vad skulle de behöva för att
få det bättre?
Det tar myndighetens personal
reda på just nu.
Myndigheten satsar också mycket
på kurser om språkstörningar.
Det är både riktiga träffar
och kurser på webben.
– Jag har precis avslutat
två bas-kurser i språkstörning.
De hette
Att undervisa barn och
elever med språkstörning.
Just nu utvärderar jag kurserna.
Hur har det gått?
Vad tyckte deltagarna?
Och så vidare.
Vi har också precis startat
en helt ny baskurs i språkstörning.
Den går på nätet.
Det var så många som ville gå den
att vi måste ha två kurser samtidigt.
Det är väldigt spännande,
säger Katarina.
Om allt går bra
kommer myndigheten att
hålla minst två kurser till i höst.
Katarina hoppas att kursen
ska ge inspiration till deltagarna
så att de börjar fundera på
hur de kan bemöta barn och elever
som har en språkstörning.
Hon hoppas också att
personalen ska förstå
att både eleverna och de själva
klarar mycket mer än de tror.
Målet med kursen är
att deltagarna ska få
både teori och idéer
om hur de kan anpassa lärmiljön
för att möta elevernas behov
på ett bättre sätt.
– Jag minns en kurs-deltagare
som plötsligt förstod hur viktigt det är
med stöd på rasten också.
Rasterna kan vara extra jobbiga
för elever med språkstörning.
De miss-förstår ofta andra barn,
berättar Katarina.
Hon har all respekt
för personalen
Det är viktigt för Katarina
att ha respekt för dem
som varje dag gör allt de kan
för att barn och elever
ska kunna utvecklas.
–Jag som arbetar på skolmyndigheten
måste ha koll på verksamheten.
Jag måste vara intresserad.
Då kan jag ge bättre råd
till dem vi möter, tror jag.
Och det kan sen bidra till
förändringar och bättre möjligheter
för elever med funktions-nedsättningar
och för alla de andra eleverna,
säger Katarina Zandén.