
Matematikgaranti för att ge ökad tilltro till egen förmåga
Från och med den 1 juli i år gäller den så kallade Läsa-skriva-räkna-garantin i skolan. För ämnet matematik innebär det att eleverna ska garanteras tidigt stöd om de behöver det för att klara uppsatta mål i ämnet. Vår rådgivare Jessica Magnusson vet mer.
Avsikten med garantin är att kunna upptäcka eventuella behov av extra anpassningar, särskilt stöd eller för den delen extra utmaningar och därmed ge rätt stöd i tid. Garantin minskar risken att elever faller mellan stolarna och ger eleven förhoppningsvis den tilltro till sin egen förmåga som behövs för att kunna utveckla sin förmåga i matematik.
– Yngre barn har ofta en härlig självbild, de kan stolt räkna, ofta långt och länge, men när de kommer till skolan så händer det tyvärr allt för ofta att barnen tappar tilltro till sin egen förmåga och matematik blir något som ses som svårt och obegripligt. Tack vare garantin sätter vi ljuset på elevens utveckling i matematik redan från förskoleklass, säger Jessica.
Språktungt ämne
Matematikämnet är ett språktungt ämne och det krävs att eleverna behärskar och förstår den betydelse olika begrepp får just i matematiska sammanhang. Det är även lätt att tänka att matematik är ett eget ämne isolerat från övriga skolämnen. Det förekommer matematik även i ämnet geografi, hemkunskap, naturkunskap för att ge några exempel. Svårigheter som syns i matematikämnet blir därför ofta även synligt i andra ämnen.
Genom en kartläggning tidigt på hösten i förskoleklass får läraren en bild av vilka insatser och vilken strategi som eventuellt behövs för att stödja eleven i matematikutvecklingen. Det är själva kärnan i garantin. Bedömningen av vilken strategi som behövs för eleven ska göras tillsammans i arbetslaget där kollegor med specialpedagogisk kompetens ingår. Vi på SPSM stöttar gärna arbetslaget i den processen om man känner sig osäker.
Räkna med SPSM
SPSM har under en tid undersökt och tittat på vilket behov som efterfrågas när det gäller matematik och matematiksvårigheter. Dessa resultat analyseras i nuläget och ska mynna ut i ett stödmaterial som kommer att lanseras under 2020. Materialet baseras bland annat på intervjuer med verksamheter som fått uttrycka de behov som de identifierat när det gäller stöd i matematikämnet. Det underlaget tillsammans med relevant forskning kommer att kunna stödja verksamheter på ett smidigt och klokt sett.
– Undersökningen visar bland annat att det inte finns lika upparbetade strukturer för hur man arbetar med upptäckt och åtgärd inom matematik som inom läs- och skriv ute på skolorna. Genom att involvera elevhälsan i strukturarbetet kommer man ofta en bra bit på väg, säger Jessica.
Vidare visar undersökningarna att det finns ett behov av stöd för hur verksamheterna kan undervisa språkutvecklande i matematikämnet. Det finns även ett behov av stöd i arbetet med extra anpassningar, särskilt stöd, val av metod och lärverktyg inom matematikämnet.
Matematik-garantin ska ge eleverna bättre själv-förtroende i matte
Från och med den 1 juli i år
gäller den nya
Läsa-skriva-räkna-garantin i skolan.
Eleverna ska våga tro på
att de kommer att klara matematiken.
De ska få tidigt stöd
om de behöver det.
Jessica Magnusson är råd-givare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hon säger att garantin är bra.
Man kan se redan i för-skole-klassen
om barn tycker att matte är svårt.
Då kan de få hjälp redan då.
Det handlar om att se
om elever behöver extra anpassningar
eller särskilt stöd.
Men vissa elever tycker tvärtom,
att matematiken är för enkel.
De eleverna ska kunna få
svårare uppgifter.
Alla elever ska få rätt hjälp i tid.
Det är bra för självförtroendet.
För att kunna utvecklas
behöver man känna att man kan.
– Yngre barn har ofta en härlig själv-bild.
De är stolta över att de kan räkna till 100 eller 1000.
Men när de kommer till skolan
tappar många barn tron på sig själva.
Matematik känns plötsligt svårt,
säger Jessica.
Språket är viktigt
för att klara matematiken
Matematik är ett språk-tungt ämne.
Eleverna måste förstå språket
för att lära sig räkna.
Det finns många begrepp
som eleverna måste kunna.
Man måste kunna räkna
för att klara andra skol-ämnen också.
I hem-kunskapen är det så
och i geografi och natur-kunskap,
till exempel.
Elever som har svårt i matte
kan alltså få problem i andra ämnen också.
Personalen kart-lägger
eleverna i förskole-klass
tidigt på hösten.
Då ser lärarna vilket stöd
eleverna behöver.
Lärarna pratar också med
de andra i arbets-laget.
I arbetslaget ska det ingå kollegor
som har kompetens i special-pedagogik.
Personalen bestämmer tillsammans
vad som är bäst för varje elev.
Vi på myndigheten hjälper gärna till
om ni i arbetslaget känner er osäkra.
Snart kommer det nytt stöd-material
Myndigheten har undersökt
elevers svårigheter i matematik.
Det har vi hållit på med länge.
Vi har tagit reda på
vad elever och lärare behöver hjälp med.
Vi har intervjuat i skolor
och tagit del av
vad forskare kommit fram till.
Just nu analyserar vi resultaten.
Sen ska vi göra ett nytt
stöd-material för lärarna.
Stödmaterialet kommer år 2020.
Vi kan se i undersökningarna
att skolorna behöver få hjälp med
att utveckla elevernas språk
i ämnet matematik.
De behöver även hjälp med att
ge särskilt stöd.
Vilka extra anpassningar kan man göra?
Vilka metoder ska man välja?
Och vilka lär-verktyg är bra?
– Undersökningen visar
att skolorna är bättre på att se
om elever behöver hjälp med att
läsa och skriva.
De behöver bli bättre på att
ge stöd i matematik också.
Det är ofta bra att ta hjälp av elev-hälsan,
säger Jessica.