
Manillaskolan stärker elevers läs- och skrivutveckling med R2L-pedagogik
Sedan 2015 har Manillaskolan, en specialskola för elever som är döva eller har hörselnedsättning i Stockholm, arbetat med att utveckla Reading to learn (R2L) i sin pedagogik för att stärka elevers läs- och skrivutveckling. Igår eftermiddag bjöd Manillaskolan in både interna och externa intressenter för att berätta om detta arbete. Samtidigt delades diplom ut till 16 lärare som har arbetat enligt R2L-principerna.
Reading to learn (R2L) är en språkstöttande och språkutvecklande pedagogik som inkluderar alla elever oavsett språknivå, där alla elever får möjlighet att utvecklas och känna att de kan. Reading to learn är en pedagogik som utvecklades år 2000 och som har visat sig vara effektivt för andraspråkslärande elever. Det är dock första gången som R2L används i ett sammanhang där det svenska teckenspråket används som ett medierande språk i undervisningen. Reading to learn har kort sagt följande delar: förberedelse för läsning, textmarkering, skriva stödord och skriva gemensam text. I alla delar fungerar det svenska teckenspråket som ett medierande språk som förklarar innebörden av en text på svenska.
- Vi har sett fantastiska resultat hos våra elever sedan våra lärare började tillämpa R2L-principerna i sin undervisning, berättar Ann-Sofie Montelius, rektor på Manillaskolan. Det är en demokratisk pedagogik som verkligen inkluderar alla elever oavsett språkbakgrund.
Flera års arbete
Det började med att lärarna fick en introduktionsföreläsning om Reading to learn under vårterminen 2015. Sedan inleddes en kompetensutvecklingsinsats under totalt tre terminer där hela skolan involverades. Lärarna har sedan successivt implementerat principerna inom Reading to learn i sin undervisning och kontinuerligt fått möjlighet till feedback och individuell handledning. Som förstelärare i språk på Manillaskolan ansvarar Åsa Helmersson för att genomföra tillfällen för kollegialt lärande, såsom workshops, handledning och att nya lärare får introduktion i R2L.
- Vi har alltid haft fokus på att våra elever ska utveckla två fullvärdiga språk, både svenskt teckenspråk och svenska, berättar Åsa Helmersson. Samtidigt har vi haft svårt att knäcka läs- och skrivkoden hos vissa elever. Med R2L märker jag och mina kollegor att vi lyckas utveckla alla elevers förmågor, inte bara elever som redan kan läsa och skriva.
Större självförtroende och motivation
Tidigare var det mycket fokus på hur elever ska utveckla sig själva och att elever hade svårt eller hinder i sitt lärande. Numera är det större fokus på hur lärare kan designa en undervisning som utvecklar elevers förmågor. Ann-Sofie tycker att resultatet har blivit över förväntan.
- Med R2L ser alla elever samma texter, olika ord och fraser och kan delta tillsammans, berättar Ann-Sofie. De får öva på att tillsammans med sina klasskamrater uttrycka sig enkelt och tydligt och konstruerar texter. Genom att alla elever får lära sig gemensamt lär de sig mer. När alla elever hänger med är de mera delaktiga i lektionen och får känna att de kan. Inte bara det, de får också större glädje i klassrummet och utvecklar större självförtroende och motivation.
Ökad glädje i klassrummet är ett budskap som återkommer flera gånger. Under eftermiddagen presenterade fyra av de sexton diplomerade lärarna hur de har arbetat med Reading to learn i sin undervisning. Alla berättade om hur deras pedagogik har lett till ökad glädje hos sina elever, som också påverkar deras engagemang i sitt lärande positivt.
- Även om R2L kräver lite mer av lärarna genom att de förbereder till lektioner på ett helt annat sätt blir samtidigt undervisningen roligare, menar Ann-Sofie. Det händer mer i klassrummet. Jag tycker att lärarna är idag mera trygga i sin undervisning. De har blivit mer språkmedvetna och arbetar mera strukturerat och medvetet med texter i sin undervisning.
Öka elevernas möjligheter till fortsatta studier
Enligt läroplanen för specialskolan ska undervisningen i den regionala specialskolan bidra till att elever utvecklar två språk, svenskt teckenspråk och svenska, samtidigt som de även ska utveckla kunskaper i alla skolämnen. Målet är att öka elevernas möjligheter till fortsatta studier och delaktighet i samhället. För att R2L ska bidra till detta och få de positiva effekter och de resultat som skolan tror är möjliga krävs det att alla lärare är villiga att lära nytt genom att delta i den läroprocess det innebär att utveckla ett nytt pedagogiskt förhållningssätt. Även om Manillaskolan har arbetat med att utveckla R2L-pedagogiken i drygt fem år är utvecklingsarbetet långt ifrån klart.
- R2L är inget "quick fix" och absolut inte ett ensamarbete, avslutar Ann-Sofie. Det är en ständig utvecklingsprocess som hela skolan är involverad i.
Manilla-skolan använder R2L för att eleverna ska bli bättre på att läsa och skriva
Manillaskolan i Stockholm
är en special-skola för elever som är
döva eller har ned-satt hörsel.
De arbetar med R2L-pedagogik sedan år 2015
för att hjälpa eleverna att bli bättre
på läsning och skrivning.
R2L är en förkortning av engelska
Reading to learn.
Igår berättade Manillaskolan
om arbetet med R2L.
De delade också ut diplom till 16 lärare
som har arbetat med R2L-metoden.
Det här är R2L
Reading to learn är en pedagogik
som utvecklar språket.
Du kan använda R2L med alla elever.
Det spelar ingen roll
om de är bra eller dåliga på språk.
Alla kan utvecklas med R2L
och alla får känna att de kan.
Först förbereder du som är pedagog
en text som eleverna ska läsa.
Plocka ut ord som du tror att
eleverna inte kan.
Sen läser ni texten tillsammans.
Stryk under i texten.
Skriv stöd-ord och förklara orden.
Tala tillsammans om
vad texten handlar om.
Och skriv sen en egen text,
tillsammans.
Ingen hade använt R2L med
svenskt tecken-språk förut
Reading to learn finns sen år 2000.
Det funkar väldigt bra med elever
som lär sig ett andra språk.
Men funkar det med svenskt teckenspråk också?
Det hade ingen testat förut.
Ann-Sofie Montelius är rektor på Manillaskolan.
Hennes skola blev först med att använda R2L
med elever som är tecken-språkiga.
Ann-Sofie berättar:
– Vi har sett fantastiska resultat.
Du får verkligen med dig alla elever
med R2L.
Det funkar med alla språk.
Så här gjorde de på Manillaskolan
när de började med R2L
Det började med att lärarna fick en
introduktion om R2L.
Sen satsade de på kompetens-utveckling.
Hela personalen var med.
De höll på i tre terminer.
Lärarna började sedan undervisa
med R2L-metoden.
De fick hjälp att komma i gång.
Alla får feed-back och hand-ledning
om de vill.
På Manillaskolan lär de sig också av varandra.
De har satsat på kollegialt lärande.
Åsa Helmersson har ordnat
work-shops och handledning.
Det är hon som ansvarar för det.
Åsa är förste-lärare i språk.
Hon ordnar också så att
nya lärare får lära sig R2L.
– Vi har alltid jobbat för att våra elever
ska utveckla två hela språk.
De ska lära sig både
svenskt teckenspråk och svenska,
säger Åsa.
Åsa berättar att det var svårt förr
att få alla elever att förstå
hur man läser och skriver.
Nu är det mycket lättare.
– Med R2L märker vi att vi lyckas.
Vi utvecklar alla elevers förmågor.
Inte bara elever som redan kan läsa och skriva.
Eleverna lär sig tillsammans med R2L
Tidigare talade de mycket om
hur elever ska utveckla sig själva.
De sa att vissa elever har svårt.
Vissa elever har ett hinder i sitt lärande,
sa de.
Numera talar de om hur lärare kan undervisa
så att de utvecklar elevers förmågor.
Rektor Ann-Sofie tycker att
resultatet har blivit mycket bättre än de hoppades.
– Alla elever ser samma texter med R2L.
De ser ord och meningar
och kan delta tillsammans,
säger Ann-Sofie.
Ann-Sofie berättar att eleverna får
öva tillsammans.
De övar på att uttrycka sig
enkelt och tydligt.
De skriver tillsammans.
Och när alla elever får lära sig gemensamt,
då lär de sig mer.
– När alla elever hänger med
är de mer delaktiga i lektionen.
De får känna att de kan.
De får också större glädje i klass-rummet.
Eleverna får bättre själv-förtroende
och blir mer motiverade.
Det är roligare i skolan nu
På Manillaskolan pratar de mycket om
glädje i klassrummet.
De säger flera gånger att
det är mer glädje nu.
Fyra lärare som jobbar med R2L
presenterade sitt arbete när vi var där.
Alla berättade om hur R2L
ger ökad glädje hos eleverna.
Det gör att det blir roligare att undervisa också.
– R2L kräver lite mer av lärarna.
De behöver förbereda lektioner
på ett helt annat sätt.
Men undervisningen blir roligare,
säger Ann-Sofie.
På vilket sätt blir det roligare för lärarna?
– Det händer mer i klassrummet.
Jag tycker att lärarna är
mer trygga i sin undervisning nu.
De har blivit mer språk-medvetna.
De arbetar mer strukturerat
och medvetet med texter i sin undervisning.
Alla lärare ska använda R2L
Enligt läro-planen för specialskolan
ska eleverna bli bra på
både svenskt teckenspråk och svenska.
Men de ska själv-klart också
lära sig de andra skol-ämnena.
Målet är att eleverna ska kunna plugga vidare.
De ska bli delaktiga i samhället.
Tanken är att R2L ska bidra till skolans mål.
Men alla lärare behöver vara med
för att det ska funka.
Alla lärare behöver lära sig nya saker.
De behöver utveckla sin pedagogik.
Manillaskolan har jobbat med R2L i över fem år nu.
Men utvecklings-arbetet är inte alls klart än.
– R2L är ingen snabb lösning.
Det tar tid.
Och det är absolut inte
något man gör ensam.
Hela skolan är med i det här,
säger Ann-Sofie.
Fakta om R2L
R2L är en förkortning av Reading to learn.
Det är en pedagogisk metod.
Doktor David Rose utvecklade R2L.
Han arbetar vid Sydney University
i Australien.
Syftet med R2L är att
skapa en undervisning
som utvecklar elevers förmågor
att läsa och skriva.
Men R2L används inte bara i språk-ämnen.
Det används i alla ämnen där eleverna
behöver kunna läsa.
Man gör på samma sätt i alla ämnen.
Läraren förbereder elever på en text.
Sen får de uppgifter till texten.
Fakta om Reading to learn
Reading to learn (R2L) är en pedagogik som har utvecklats av Dr. David Rose från Sydney University i Australien. Syftet med pedagogiken är att designa en undervisning som utvecklar elevers förmågor att läsa och skriva. Strategierna i R2L används inte enbart i språkämnen utan också i andra ämnen där fokus ligger på texter. Strategierna är samma för alla ämnen även om innehållet skiljer sig åt. Normalt förbereder läraren elever på en text, ger dem uppgifter kopplat till texten och vidareutvecklar deras lärande kopplat till texten.
Mer om Reading to learn
Reading to learn med en berättande text på svenska
Här är en film som visar hur Johanna Fridsäll, lärare på Manillaskolan, har arbetat med R2L i sin undervisning när eleverna fick i uppgift att skriva en spökhistoria.