Lugn och lek när barnen får styra
På förskolan Villervallan i Gnarp i Nordanstigs kommun i norra Hälsingland möter vi trygga barn och en lugn personalgrupp. – Tack vare god struktur vid övergångar mellan avdelningar och mellan förskola och förskoleklass har vi skapat tid att vara här och nu, berättar Toli Sjöberg-Olsson, utvecklingspedagog.
Tidigare hade avdelningarna mer vattentäta skott mellan varandra och vägen från småbarnsavdelningen till femårsgruppen var rak och inramad. Det mesta handlade om var barnen skulle här näst och personalen kände inte att de arbetade tillsammans.
– Barnen var som stafettpinnar som mer eller mindre överlämnades i farten. Vi i personalgruppen träffades knappt för att överlämna pinnen, berättar Toli.
Förskolechefen blev därför glad när personalgruppen tog initiativet att arbeta fram ett förslag om ett alternativt arbetssätt. Frågeställningen löd: hur kan vi skapa tryggare relationer och bättre förutsättningar för lärande på vår förskola? I utvecklingsarbetet utgick man bland annat från Skolverkets stödmaterial om övergångar.
Laget för jaget
Att påverka förskolans byggnader skulle bli både svårt insåg gruppen. Dessutom var man överens om att ett gemensamt synsätt och arbetssätt var viktigare än utrymmen och lokalernas utformning. Genom att gemensamt kontinuerligt samtala om och strukturera verksamheten sprider nu personalgruppen ett lugn, inte bara kollegor emellan utan också bland barnen på förskolan.
– Vi strukturerade om grupperna och låter numera de allra yngsta barnen vara tillsammans i en av byggnaderna och de från tre till fem år gå blandat i lokalerna för de äldre barnen. I båda byggnaderna får barnen röra sig fritt mellan de olika utrymmena, vi kallar det för stationer. Vi pedagoger finns på varje station för att möta upp och stötta barnen i sin utveckling, berättar Malin Klingh, förskollärare på Villervallan.
Möts upp med lek
Pedagogerna fördelas på de olika rummen under arbetsdagen och vem som är på vilket rum kommuniceras för barn och föräldrar på morgonen vid lämning i det så kallade vinkrummet. Där finns alltid en pedagog under morgontimmarna redo att ta emot de familjer som kommer. Att möta varje individ skapar trygghet hos både föräldrar och barn vilket ger goda relationer.
– I vinkrummet stämmer vi av noggrant med varje förälder inför dagen på förskolan. Eventuella utflykter, vikarier, om det hänt något särskilt hemma på morgonen eller natten och så vidare. Pedagogen antecknar noggrant i en loggbok som sedan kollegorna har skyldighet att läsa för att vara uppdaterade, berättar Malin.
I vinkrummet ryms förutom barnens hyllor en soffa vid fönstret att vinka från men också ett bord med färgglada byggsatser så att barnen möts av leken direkt i tamburen.
Lunchbuffé recept för att äta mer grönt
Under lunchen får barnen själva ta mat från en buffé, en lyckad satsning för att få barnen att äta mer grönsaker har det visat sig. Barnen har inga särskilda sittplatser under lunchen utan får slå sig ner vid valfri plats vid bordet.
– Vi visar på det här sättet att vi vuxna litar på att barnen kan ta ansvar, vilket de både kan och vill. Självklart finns vi tillgängliga för att stötta när man vill ha hjälp men vi låter dem växa genom att tillåta dem att prova. I det lärandet ingår att tappa och spilla men oj, vad de lär sig fort!, säger Malin.
Mjukare övergångar
De positiva resultaten på förskolan Villervallan tack vare det nya arbetssättet har blivit kommunöverskridande.
– Numera finns en samsyn och en stabilitet i personalgrupperna med mindre frånvaro. Det har lett till en djupare tanke och även förståelse kring läroplanens uppdrag i förskolan, berättar Toli.
Pedagogerna är tryggare med varandra och delar numera generöst med sig av sina kunskaper. Samarbetet har dessutom utvidgats till att arbetsgrupper inom förskola och skola numera samarbetar för att barnen ska få en så smidig övergång till förskoleklass som möjligt.
På chefsnivå har man förstått och anammat vinsterna som arbetet genererat. Eva Fors är utbildningschef i Nordanstigs kommun:
– Engagemanget och intresset för det här arbetet är stort i min ledningsgrupp. Numera har vi en pedagogisk ledare på varje förskola i kommunen. Kommunen har även två utvecklingspedagoger som arbetar överskridande över alla förskolor i kommunen för att öka samsynen och skapa gemensamma forum för diskussion med hjälp av de pedagogiska ledarna, avslutar hon.
Arbetssättet på förskolan Villervallan kommer att belysas djupare i vårt kommande stödmaterial för förskolan. Materialet är webbaserat och kostnadsfritt och lanseras i januari 2017.
Lugn och lek när barnen får styra
Förskolan Villervalla i Gnarp har börjat
arbeta på ett nytt sätt. Pedagogerna
tyckte att förskolan var för uppdelad
förut. Till exempel hade de olika
avdelningarna nästan ingen kontakt med
varandra. Nu samarbetar de mer – och både
personalen och barnen trivs bättre.
Pedagogerna tyckte att förskolan Villervalla i
Gnarp var för uppdelad. De som jobbade med
de minsta barnen träffade nästan inte alls de
som jobbade med de äldre barnen.
– När barnen skulle byta grupp kände de
ingen i den nya gruppen, berättar
utvecklings pedagogen Toli
Sjöberg Olsson. Vi ville ha bättre
struktur för barnens skull.
Förskolan är uppdelad i stationer
I stället för grupper är förskolan nu uppdelad i
stationer. De yngsta barnen är tillsammans i en
byggnad. I de andra byggnaderna samsas
barnen som är mellan tre och fem år. Alla
barnen kan gå till olika stationer för att till
exempel leka, läsa eller pyssla.
– På varje station finns en pedagog,
berättar Toli Sjöberg Olsson. Det betyder
att det alltid finns en vuxen som möter
barnen och hjälper dem att utvecklas.
Barnen möter leken redan i tamburen
När barnen och deras föräldrar kommer till
förskola på morgonen kommer de först in i
vinkrummet. I vinkrummet finns hängare för
barnens ytterkläder. Det finns också en soffa vid
fönstret, där barnen kan stå och vinka till sina
föräldrar.
Nu har de också ställt ett bord med
leksaker i vinkrummet. På så sätt möter barnen
leken redan i tamburen.
Föräldrarna och pedagogerna talar med
varandra
I vinkrummet tar en pedagog emot barnen och
föräldrarna. Pedagogen och föräldrarna
berättar för varandra om det är något särskilt
som de behöver veta. Pedagogen kanske
berättar för föräldrarna om förskolan ska på
utflykt, eller om det är någon vikarie på
förskolan den dagen. Föräldrarna kan berätta
för pedagogen om barnet har sovit dåligt eller
gjort sig illa.
Mötena i vinkrummet gör att föräldrarna och
pedagogerna lär känna varandra. Det ger
trygghet både för dem och för barnen.
Lunch buffén får barnen att äta mer
grönsaker
Även lunchen har förändrats på förskolan. Nu
har de en lunch buffé. Sedan de började med
det äter barnen mer grönsaker. De har också
slutat med bestämda platser vid bordet. Barnen
får själva välja plats.
– Vi litar på att barnen kan ta ansvar,
berätta Toli Sjöberg Olsson. Men om
någon behöver hjälp så finns vi där.
Pedagogerna trivs bättre nu
Förändringarna har gjort förskolan bättre för
barnen, men också för pedagogerna. De är
bland annat friskare nu. De känner sig tryggare
och mår bättre. Toli Sjöberg Olsson tror att det
beror på att de samarbetar mer.
Nästa steg är att de ska arbeta mer med
pedagogerna i förskoleklasserna. Då får barnen
en mjukare över gång från förskolan till skolan.
Chefen är också nöjd
Villervalla förskola ligger i Nordanstigs
kommun. Eva Fors är utbildnings chef där. Hon
berättar att kommunen är nöjd och imponerad
över förskolans arbete. De vill att flera förskolor
ska kunna utvecklas.
– Därför har vi numera en pedagogisk
ledare på varje förskola, berättar hon.
Kommunen har dessutom två
utvecklings pedagoger som åker runt till alla
förskolor. De ska arbeta för att alla förskolorna
ska lära av varandra.