
Ljudmiljö och vuxnas lärande som ledstjärna
Med Linköping som hemmaplan arbetar Anette Wiklund som rådgivare med fördjupning inom döv- och hörselområdet. Tillsammans med åtta kollegor på uppdrag i 20 kommuner i Östergötland och Södermanland arbetar hon med specialpedagogiska uppdrag på både organisations- grupp och individnivå.
Anette är också Team Linköpings samordnare vilket innebär varierande arbetsveckor. Varje måndag samlas teamet och planerar, diskuterar och fördelar inkomna förfrågningar och uppdrag om specialpedagogiskt stöd.
– Som samordnare är det bland annat min uppgift att se till att myndighetens processer och verksamhetsplanen följs, allt för att säkerställa att vi gör rätt saker och att vårt stöd blir likvärdigt, berättar Anette.
Lång erfarenhet inom hörselområdet
Redan i början av sin yrkeskarriär kom Anette i kontakt med barn i behov av teckenspråk. Som förskollärare arbetade hon på en teckenspråkig förskola som tog emot barn från hela Östergötland. När hon sedan anställdes i ett tvärprofessionellt hörselpedagogiskt team på Universitetssjukhuset i Linköping tog hon chansen att utbilda sig till specialpedagog.
– Här fick jag vara med på en spännande resa, vi var först ut i Sverige med att utföra Otoakustiska emissioner, OAE, ett hörseltest som alla nyblivna föräldrar i Sverige får erbjudande att göra på sitt nyfödda barn. Jag fick också förmånen att vara med i habiliteringsarbetet kring det första barnet i Östergötland som fick ett CI inopererat på dåvarande Södersjukhuset i Stockholm, berättar Anette.
Tillgängliga stödmaterial, studiepaket och kurser
Sedan tolv år tillbaka är Anette rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Just nu kursleder Anette den nätbaserade kursen Att möta barn och elever med hörselnedsättning, tillsammans med några andra rådgivare från olika delar av Sverige.
– Att arbeta med våra nätbaserade kurser är både spännande och utmanande eftersom vi inte träffar våra kursdeltagare, säger Anette.
Vidare är Anette delaktig i ett pilotprojekt på myndigheten som heter Proaktivt stöd för en likvärdig utbildning. Här deltar Anette som projektstödjare till ett så kallat SIS-projekt i Ydre kommun i Östergötland.
– Projektet omfattar kommunens alla förskolor och målet är att hitta ett likvärdigt sätt att arbeta inom förskolan. Projektet leds förutom av en projektledare av förskolechef och en förskolelärare, jag och min kollega Eva är projektstödjare och hjälper dem att komma framåt. Utgångspunkten är vårt stödmaterial för förskolan, berättar Anette.
Det är inte första gången som Anette arbetar aktivt med ett av myndighetens stödmaterial. Studiepaket vuxen som lanserades för drygt två år sedan är ett material som Anette och kollegan Marita Andersson till stor del är att tacka för att det finns.
– Fantastiskt roligt att arbeta med materialet eftersom idén och grunden till det lades i ett uppdrag vi hade i Flen tillsammans med de skrifter på ämnet vuxna med funktionsnedsättning som myndigheten tagit fram. Arbetssättet och responsen vi fick där var för bra för att gå till spillo och tanken på ett webbaserat studiepaket växte fram, berättar Anette med ett leende.
Studiepaket vuxen kommer under 2018 att få ett litet lyft, likaså arbetar myndigheten om ett äldre stödmaterial inom hörselområdet, Hörselboken heter det. Även här är Anette inkopplad.
– Det är just att göra skillnad som är det allra bästa med att mitt jobb, att göra skillnad för förskole- och skolpersonal och därmed deras barn och elever. Att få återkopplingen när vi landat rätt är oerhört glädjande och betydelsefull, avslutar Anette.
Hon är specialiserad på ljud-miljö och vuxnas lärande Intervju med Anette Wiklund
Anette Wiklund är
special-pedagogisk råd-givare.
Hon är specialiserad på
döv-och hörsel-området.
Linköping är hemma-plan men
Anette har uppdrag i 20 kommuner
i Östergötland och Södermanland.
Tillsammans med åtta kollegor
arbetar hon både på
organisations-nivå,
grupp-nivå och individ-nivå.
Anette är rådgivare men också
Team Linköpings sam-ordnare.
Hon berättar själv vad det innebär:
– Min uppgift som samordnare
är bland annat att
se till att vi följer
verksamhets-planen och
myndighetens processer.
Varför är det viktigt?
– Det är viktigt för att
vi ska vara helt säkra på
att vi gör rätt saker
och att vårt stöd blir likvärdigt,
säger Anette.
Team Linköping har möte varje måndag.
De planerar och diskuterar tillsammans.
Och så fördelar de uppdragen.
Anette har lång erfarenhet
inom hörsel-området
Redan i början av sin karriär
kom Anette i kontakt med barn
som behövde tecken-språk.
Hon arbetade som för-skol-lärare
på en tecken-språkig förskola.
Förskolan tog emot barn
från hela Östergötland.
Senare arbetade hon på
Universitets-sjuk-huset i Linköping.
Hon var anställd i ett
hörsel-pedagogiskt team.
I gruppen fanns det kollegor
från olika yrken.
Det var då hon tog chansen
att utbilda sig till special-pedagog.
– På Universitetssjukhuset
fick jag vara med om
spännande saker.
Vi var de första i Sverige
som utförde
Otoakustiska emissioner,
OAE.
Vad är det?
– Det är ett hörsel-test för ny-födda.
Alla som precis har fått barn i Sverige
får frågan om de vill testa hörseln
på sitt nyfödda barn.
Fick du uppleva
fler spännande saker?
– Ja, jag fick bland annat
arbeta med att rehabilitera
det första barnet i Östergötland
som fått ett cochlea-implantat
opererat in i örat.
Fast själva operationen gjorde de
på då-varande Söder-sjukhuset
i Stockholm.
Hon arbetar också med
studie-paket, stöd-material
och kurser
Anette arbetar numera
som rådgivare på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Det har hon gjort i tolv år.
Just nu leder Anette kursen
Att möta barn och elever
med hörsel-nedsättning.
Det gör hon tillsammans med
några andra rådgivare
från olika delar av Sverige.
Kursen går på webben.
– Det är både spännande
och utmanande
att arbeta med våra
nät-baserade kurser
eftersom vi inte träffar
våra kurs-deltagare,
säger Anette.
Anette är också med i ett
nytt projekt på myndigheten.
Det heter
Pro-aktivt stöd för
en likvärdig utbildning.
Anette ger stöd till
ett så kallat SIS-projekt
i Ydre kommun i Östergötland.
– Ydre kommuns alla förskolor
är med i projektet.
Målet är att vi ska hitta ett
likvärdigt sätt att arbeta
inom förskolan.
Vilka är med och
leder projektet?
– Det är en projekt-ledare,
en förskole-chef och
en förskole-lärare
som leder projektet.
Jag och min kollega Eva
är projekt-stödjare.
Eva och jag hjälper de andra
att komma framåt.
Vi utgår ifrån myndighetens
stöd-material för förskolan,
berättar Anette.
Det är inte första gången
Anette arbetar med
myndighetens stödmaterial.
För två år sedan kom myndighetens
Studiepaket vuxen.
Vi kan tacka
Anette och hennes kollega
Marita Andersson
för det.
– Det var fantastiskt roligt
att arbeta med det materialet.
Vi fick idén till Studiepaket vuxen
när vi var på ett uppdrag i Flen.
Vi använde
myndighetens material
om vuxna med funktions-nedsättning.
Allting funkade så otroligt bra
och då började vi fundera på att göra
ett studiepaket på webben,
berättar Anette.
Studiepaket vuxen kommer att
göras om lite under 2018.
Myndigheten gör också om
Hörsel-boken.
Hörselboken är
ett äldre stödmaterial
inom hörselområdet.
Anette är med och
jobbar med det här också.
– Det allra bästa med mitt jobb
är att göra skillnad,
tycker jag.
Att göra skillnad för
förskole- och skol-personal,
och så klart för deras barn och elever.
Det betyder så oerhört mycket
att lyckas med det.
Jag blir så glad när jag får höra
att det har blivit bättre för
barn och elever
med funktionsnedsättning,
säger Anette.