
Kommentar till PISA-resultaten: Närmare statligt stöd behövs för att komma åt bristen på likvärdighet
– Det är glädjande att kunskapsresultaten fortsätter att visa på positiv utveckling i PISA-undersökningen. Det är en seger för de många kämpande lärarna och eleverna. Samtidigt ser vi att likvärdigheten mellan skolor brister. Vi utvecklar vårt arbete för att kunna ge närmare stöd, säger Fredrik Malmberg generaldirektör för Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Likvärdigheten är fortsatt ett problem och där visar inte PISA-undersökningen på någon förbättring. Svensk skola är mindre likvärdig än skolorna i övriga Norden. Elever som går i skolor i utsatta områden löper stor risk att få sämre undervisning. Andelen behöriga lärare är lägre och studieron sämre.
Att det skiljer stort mellan olika skolors kvalitet är något som rådgivarna på Specialpedagogiska skolmyndigheten ser varje dag när de är ute i skolorna runt om i landet. Den stora skillnaden mellan skolor är något som går emot skollagens intention att svensk skola ska vara likvärdig oavsett var i landet den finns och kunna kompensera för elevernas olika behov.
– Jag instämmer helt i vad min generaldirektörskollega, Peter Fredriksson på Skolverket, uttrycker: alla med ansvar för skolan måste fokusera på att sätta in stöd och resurser där det behövs som mest, säger Fredrik Malmberg
Under våren 2020 startar Specialpedagogiska skolmyndigheten 16 samverkanskontor dit skolor och skolhuvudmän kan vända sig. Orterna där samverkanskontoren öppnar är: Luleå, Umeå, Östersund, Härnösand, Gävle, Västerås, Solna, Stockholm, Örebro, Linköping, Jönköping, Växjö, Kalmar, Halmstad, Göteborg och Malmö.
Specialpedagogiska skolmyndigheten har redan nu fysiska kontor på de här orterna, och på fyra orter till i landet, men samverkanskontoren ska vara knutpunkter för dialog och skolutveckling mellan skolhuvudmännen och skolmyndigheten.
– Med den här förändringen vill vi förbättra det statliga stödet och göra att det kommer närmare skolor och skolhuvudmän och framför allt når fram till de skolor där behoven är som störst, avlutar Fredrik Malmberg.
PISA undersökningen 2018 på Skolverkets webbplats
Skolverkets pressmeddelande om PISA-undersökningen
Översättning till teckenspråk kommer inom kort.
Skolorna måste bli mer likvärdiga och då behövs det statligt stöd på nära håll
– Jag är glad att
det går allt bättre för Sverige i
PISA-undersökningen.
Det är en seger för
alla lärare och elever som kämpar på.
Men vi ser också att skolorna
inte är likvärdiga.
Vi utvecklar vårt arbete
för att kunna ge närmare stöd.
Det säger Fredrik Malmberg.
Han är general-direktör för
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Vi har ett problem i Sverige:
skolorna inte är likvärdiga.
Det visade förra Pisa-undersökningen
och så är det fortfarande.
Det har inte blivit bättre sen sist.
Svensk skola är mindre likvärdig
än skolorna i de andra nordiska länderna.
Elever i Sverige
som går i skolor i utsatta områden
riskerar att få sämre undervisning
än elever i andra områden.
Det finns inte lika många behöriga lärare
i utsatta områden.
Eleverna har också sämre studie-ro.
Det här vet råd-givarna på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
De vet att det är väldigt olika kvalitet
på skolorna.
De ser det varje dag.
Rådgivarna är ute på skolorna
runt om i landet.
I skol-lagen står det att
svensk skola ska vara likvärdig.
Det ska inte spela någon roll
var eleverna går i skola.
Det ska vara lika bra överallt.
Alla skolor ska också kunna ge stöd
så det funkar för alla elever.
Men så är det inte i verkligheten just nu.
Skol-verkets general-direktör
heter Peter Fredriksson.
Han menar att alla med ansvar för skolan
måste sätta in stöd och resurser
där det behövs mest.
Vi måste satsa på det.
– Jag håller helt och hållet med
min kollega på Skolverket,
säger Fredrik Malmberg.
Under våren 2020 startar
Specialpedagogiska skolmyndigheten
16 samverkans-kontor.
Skolor och skol-huvudmän
kan kontakta de kontoren.
Det kommer att finnas samverkanskontor
på många orter.
Här är hela listan:
- Luleå
- Umeå
- Östersund
- Härnösand
- Gävle
- Västerås
- Solna
- Stockholm
- Örebro
- Linköping
- Jönköping
- Växjö
- Kalmar
- Halmstad
- Göteborg
- Malmö.
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har redan nu kontor på de här orterna.
Dessutom finns vi på fyra orter till i landet.
Men på Samverkanskontoren
ska skol-huvudmännen och skol-myndigheten
kunna träffas.
Där ska de kunna jobba med att
utveckla skolan tillsammans.
– Vi vill förbättra det statliga stödet.
Vi vill också komma närmare skolorna.
Därför öppnar vi samverkanskontor
i hela landet.
Men framför allt vill vi nå fram till
de skolor som behöver mest hjälp,
säger Fredrik Malmberg.