Insatserna som lett till högre betyg och färre avhopp i gymnasiet
När eleverna fick tydliga krav och stöd under lektionerna, ökade motivationen. Dessutom blev både relationerna och betygen bättre och färre hoppade av gymnasieutbildningen. Till och med lärarna mår bättre nu.
I januari 2016 startade el- och energiprogrammet på Jämtlands gymnasium det treåriga projektet "Alla ska med!". Det handlar om att förändra en yrkesutbildning genom att utveckla arbetssätt och metoder utifrån fyra byggstenar: relationellt lärande, inlärningsstilar, elevansvar och kollegialt lärande. För att förstå vad skolan behövde förändra gjorde projektet en kartläggning genom att intervjua tidigare elever.
– Förut kunde hälften av eleverna i avgångsklasserna sakna betyg i något ämne. Vi lärare jobbade var för sig och fokuserade på prov för att kunna bedöma elevernas kunskap, samtidigt kände vi oss maktlösa inför situationen, berättar Göran Eriksson, lärare i elteknik.
Större självtillit hos eleverna
Ett år innan projektstart påbörjade skolan ett samarbete med Specialpedagogiska skolmyndighetens rådgivare Roland Widlund. Nu finns han och Ulrika Gidlund, doktorand och följeforskare från Mittuniversitetet, med som stöd i projektet.
– De effekter vi ser redan nu är att betygen blir bättre, färre elever blir underkända och färre hoppar av, säger Ulrika.
Eleverna har fått större självtillit och lärarna mår bättre. Det som har stor betydelse för eleverna är att alla lärare bryr sig och att fler uppgifter är praktiska.
Anpassningar som är bra för alla
Lärarna i arbetslaget har numera ett nära samarbete för att utveckla och anpassa arbetssätt och bemötande, utifrån elevernas olika behov i olika utbildningssituationer. Eleverna själva får reflektera över hur de lär sig bäst.
– Vi har inte mer tid, men vi använder tiden annorlunda. Ett exempel på anpassningar är morgonsamlingarna där vi går igenom dagen, tar upp schemaändringar och påminner om saker som eleverna måste ha med sig till lektionerna. Där ser vi att det som är nödvändigt för några är bra för alla, säger Eva Malmsten, lärare i engelska och svenska.
Stöd direkt när behov uppstår
På vissa lektioner där det finns behov av extra stöd är två lärare med. Det har bland annat visat sig ha stor betydelse att matematikläraren ger stöd på lektioner i de yrkeskurser där kunskap i matematik är nödvändig.
– Vi såg att de elever som inte hängde med på lektionerna tappade för mycket. Nu tar vi frågorna direkt när behovet av stöd uppstår, inte en månad senare. Vi har också ett närmare samarbete med specialpedagogen än förut, berättar Göran.
Bland de planerade anpassningarna finns filmer med olika arbetsmoment. Till dem ska det finnas begreppskort på svenska, engelska och arabiska, som kan användas tillsammans med arbetslådor med innehåll på olika nivåer.
– Görandet är viktigt och betygen blir mer relevanta. Eleverna måste förstå vad de ska ha kurserna till. De behöver också kunskap om branschfrågor och möjligheter att öva på de sociala bitarna i arbetslivet. Därför är det viktigt att vi bemöter eleverna som vi själva vill bli bemötta på arbetsplatsen, säger Göran.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 3 2017
Fler elever får högre betyg och går klart skolan i Jämtlands gymnasium
Förra året startade de ett projekt
på el- och energiprogrammet i Jämtlands gymnasium.
Projektet heter Alla ska med!.
De ska arbeta i tre år med att förbättra
el- och energiprogrammet.
Det handlar om
att eleverna ska blir bättre på att lära sig
och lärarna ska bli bättre på att lära eleverna.
Det handlar också om att
eleverna ska lära sig att ta ansvar.
Men hur gör man skolan bättre?
För att ta reda på vad man behövde förändra
frågade de elever
som hade gått på skolan tidigare.
Göran Eriksson är lärare i elteknik.
Han berättar:
– Förut kunde det var så
att hälften av eleverna
inte hade betyg i ett eller flera ämnen
sista året på gymnasiet.
Vi lärare jobbade ensamma
och vi använde mest proven
när vi skulle mäta
hur mycket eleverna hade lärt sig.
Det kändes också väldigt jobbigt
att så många elever misslyckades i skolan.
Eleverna har fått bättre
självförtroende
– Vi ser redan nu att betygen blir bättre,
det är inte lika många elever som blir underkända
eller hoppar av skolan,
säger Ulrika.
Eleverna vågar lita på sig själva mer nu
och lärarna mår bättre.
För eleverna är det jätte-viktigt
att alla lärare bryr sig.
Det är också viktigt för eleverna
att de får prova på att göra saker i verkligheten.
Anpassningar ska vara bra
för alla elever
Nu för tiden samarbetar lärarna i den här skolan.
De arbetar för att det ska bli bättre för alla elever.
Eleverna får själva fundera på
hur de lär sig bäst.
– Vi har inte mer tid än förr,
men vi använder tiden på ett annat sätt.
Anpassningar som verkligen behövs för några elever
kan vara bra för alla.
Till exempel behöver vi påminna vissa elever
vad de behöver ta med sig till lektionerna.
Det är ofta nyttigt för alla att höra.
Vi brukar ha morgon-samlingar.
På morgonsamlingen går vi igenom dagen,
vad som händer,
vad de behöver tänka på,
säger Eva Malmsten.
Eva är lärare i engelska och svenska.
Eleverna får hjälp direkt
Vissa lektioner är svårare än andra.
Då finns två lärare med i klassen.
Många tycker att matte är svårt.
Matematik är viktigt i en del yrkes-kurser.
Ibland behövs extra stöd av en matte-lärare.
– Vi märkte att en del elever hade problem.
Nu hjälper vi direkt,
inte en månad senare.
Vi samarbetar också mer med special-läraren än förut,
berättar Göran, läraren i elteknik.
Skolan har olika färdiga anpassningar också.
Till exempel finns det filmer
som visar olika arbets-moment,
hur man gör saker.
Det finns kort med viktiga ord
på svenska, engelska och arabiska.
Eleverna kan använda korten
när de jobbar med arbets-lådor.
I arbetslådorna finns uppgifter
som är lätta, lite svårare eller svåra.
– Att få prova på att göra saker själv är viktigt.
Eleverna måste förstå
varför de lär sig olika saker.
De behöver också lära sig om branschen,
alltså sådant som hör ihop med yrket.
Hur är det på en arbetsplats?
Hur talar man med varandra på jobbet?
Eleverna behöver få öva på det.
Därför är det viktigt att personalen är
trevlig och proffsig mot eleverna,
säger Göran.
Den här artikeln kunde man läsa
i nummer 3 av tidningen Lika värde 2017
Sök bidrag till projekt
Jämtlands gymnasium genomför utvecklingsprojektet "Alla ska med!" med SIS-medel. SIS-medel kan förskolor och skolor söka till projekt som har till syfte att öka måluppfyllelsen eller öka kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning.