Hitta läromedel förenklar Martinas vardag
Martina Nilsson trålade efter läromedel på nätet för att hitta det som passade hennes elever i grundsärskolan. Ett tidskrävande arbete med varierat resultat. I dag använder hon Hitta läromedel, en söktjänst som omvärldsbevakar och samlar läromedel från förlagen på ett ställe.
Runt ett fikabord på Matteusskolan i Stockholm sitter Martina Nilsson och Rikard Sjöstedt. Vårsolen skiner in genom de höga fönstren i skolbyggnaden från när 1900-talet var ungt. På gården leker några av skolans 700 elever, från förskoleklass upp till årskurs nio.
Samtalet ska handla om att hitta och använda läromedel. Martina Nilsson är specialpedagog och arbetslagsledare här på grundsärskolan. Rikard arbetar med Hitta läromedel, en söktjänst på webben som Specialpedagogiska skolmyndigheten driver. Med kaffe och kardemummabullar som uppladdning drar vi igång.
Sök läromedel utifrån olika kategorier
Martina har arbetat på Matteusskolan i snart en termin. Tidigare var det ett detektivarbete att leta efter läromedel, men sedan ett år tillbaka finns söktjänsten Hitta läromedel. Där finns läromedel från förlagsmarknaden som granskats och taggats upp efter vilka tillgängliggörande egenskaper läromedlet har och vad som kan passa elever med olika funktionsnedsättningar.
– Jag rekommenderar tjänsten till mina kollegor eftersom den utvecklas och blir bättre hela tiden, förklarar hon. Jag söker via de olika filtren och hittar det som finns för grundsärskolan, men söker även bland förskolans material ibland för att hitta det som passar mina elever.
Hon använder också inspirationssidorna som är bra merläsning. Möjligheten att skapa listor och dela med andra kollegor eller den som köper in läromedlen på skolan, har hon inte använt ännu.
Martina och Rikard pratar om att tjänsten bygger på läromedlens egenskaper. En sådan är långsam progression, men alla läromedel med långsam progression passar ändå inte Martinas elevgrupp.
– Jag är glad att Hitta läromedel gör insatser för min målgrupp, men långsam progression kan betyda olika saker. Eleverna i grundsärskolan är en smal målgrupp, så det finns inte alltid läromedel som passar. Då behöver jag göra ett läromedel själv. När jag plockar ihop olika delar och kokar ner det till ett material som passar just den specifika elevens motivation och kunskapsnivå – då blir det långsam progression.
Utbudet av läromedel täcker inte alla behov
Att det inte finns läromedel som passar elever med funktionsnedsättning och att läraren i vissa fall själva producerar det som behövs syns också i den översyn som Specialpedagogiska skolmyndigheten har gjort i samverkan med Myndigheten för tillgängliga medier. Reger-ingsuppdraget att se över tillgången till tillgängliga läromedel från förskola till högskola visar att det dels finns för få tillgängliga läromedel att köpa, att de inte fungerar så bra eller att det kan det vara svårt att hitta läromedel som passar elever med funktionsnedsättning. Skolans ekonomi och möjlighet att köpa in läromedel är också en faktor som spelar in.
Läromedel är svårt eftersom elever har olika förutsättningar att arbeta med dem och får motivation på olika sätt.
– Vi har flertalet elever från grundsärskolan som går integrerade i grundskolans klasser och där blir anpassningen en fråga för läraren. Hur skapar man ett tillgängligt material för den integrerade eleven i det aktuella ämnet? Att ha en mattebok eller en bok i svenska är viktigt för att känna sig delaktig. Det är viktigt att öppna upp mellan oss kollegor. Vi behöver ett forum för samtal om elevernas behov. Då pratar vi om bemötande, men också om läromedel. Det gäller att vi är kreativa och använder den kunskap vi har. Vi behöver ha ett elevnära perspektiv, säger Martina.
Kunskap om funktionsnedsättningar och tillgängliga läromedel
I översynen kommer det också fram att personalen behöver veta mer om funktionsnedsättningar, om tillgängliga läromedel och tillgänglig kurslitteratur. Det gäller alla skolformer.
– Att öka kunskapen om elever med funktionsnedsättning och om vilka egenskaper som gör ett läromedel tillgängligt är ett uppdrag som vi inom Specialpedagogiska skolmyndigheten vill arbeta vidare med, förklarar Rikard.
I vardagen är det lärare, specialpedagoger, elevassistenter och andra som sköter beställningarna av läromedel på skolan. För att elever ska få tillgängliga läromedel är det bra att använda Hitta läromedel.
– Som specialpedagog behöver jag tänka på att sprida detta budskap vidare. Att tipsa om Hitta läromedel känns naturligt, eftersom den innehåller kunskap som jag står för, avslutar Martina.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 2 2018
Tjänsten Hitta läro-medel gör Martinas vardag enklare
Matteuskolan har 700 elever,
från före-skole-klass upp till nian.
När vi träffar Martina skiner vår-solen
in genom de höga fönstren.
Skol-byggnaden är från början av 1900-talet.
På skol-gården leker några av eleverna.
Martina Nilsson är specialpedagog
och arbets-lags-ledare
i Matteusskolans grundsärskola.
Rikard Sjöstedt är med vid samtalet.
Han arbetar med sök-tjänsten Hitta läromedel
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Du kan söka läromedel i olika kategorier
Martina har arbetat på Matteusskolan
i snart en termin.
Tidigare var det svårt att leta efter läromedel,
det var ett riktigt detektiv-arbete.
Nu är det mycket lättare,
för sedan ett år tillbaka finns
söktjänsten Hitta läromedel.
I den finns granskade läromedel
som är märkta så att du lätt ska kunna hitta
det som kan passa elever
med olika funktions-ned-sättningar.
De är märkta efter olika egenskaper
som gör dem tillgängliga på olika sätt.
– Jag rekommenderar tjänsten
till mina kollegor.
Tjänsten utvecklas och blir bättre hela tiden.
Jag söker via de olika filtren
och hittar det som finns för grundsärskolan.
Men jag söker även
bland för-skolans material ibland
för att hitta det som passar mina elever,
berättar Martina.
Martina använder också inspirations-sidorna.
De är bra, om du vill läsa mer.
Du kan även skapa listor
och dela dem med andra kollegor
eller den som köper in läromedlen på skolan.
Tjänsten utgår ifrån
läromedlens egenskaper.
Ett exempel på egenskap är
långsam progression,
alltså att läromedlet blir långsamt svårare.
Men Martina förklarar att
alla läromedel med långsam progression
ändå inte passar hennes elever.
– Jag är glad att Hitta läromedel finns
även för mina elever.
Men långsam progression
kan betyda olika saker.
Eleverna i grundsärskolan är
inte så många,
så det finns inte alltid
läromedel som passar dem.
Då behöver jag göra läromedel själv.
Jag plockar ihop olika delar
som passar just den elevens nivå
och lust att lära sig.
På det sättet skapar jag
läromedel med långsam progression
som verkligen funkar.
Myndigheterna känner till problemet
Specialpedagogiska skolmyndigheten och
Myndigheten för tillgängliga medier
vet om det här,
att det inte alltid finns läromedel
som passar allas behov.
Vi vet om att lärarna i vissa fall
själva producerar det som behövs.
Regeringen har gett oss i uppdrag
att se över alla läromedel
från förskola till hög-skola.
Vi har sett att det finns för få
tillgängliga läromedel att köpa.
Vi har också sett att de inte alltid
fungerar så bra.
Vi har sett att det kan vara svårt
att hitta läromedel som passar elever
med funktionsnedsättning.
Dessutom har inte alla skolor råd
att köpa in alla de läromedel
som de behöver.
Läromedel är svårt
eftersom elever har olika förutsättningar
att arbeta med dem
och tycka att det är kul och intressant.
Det behövs mer kunskap om
funktionsnedsättningar
och tillgängliga läromedel
Martina berättar att de på Matteusskolan
har elever från grundsärskolan
som går i grundskolans klasser.
Läraren måste då kunna
anpassa undervisningen.
– Hur skapar man ett tillgängligt material?
Att ha en matte-bok eller en bok i svenska
är viktigt för att eleven
ska känna sig del-aktig.
Vi behöver en plats
där vi kollegor kan diskutera
elevernas behov tillsammans.
Vi behöver prata om
hur vi ska bemöta eleverna.
Vi behöver tala om bra läromedel.
Vi behöver vara kreativa
och använda den kunskap vi har,
säger Martina.
I myndigheternas undersökning
kom det också fram
att personalen behöver veta mer
om funktionsnedsättningar,
om tillgängliga läromedel och
om tillgänglig kurs-litteratur.
Det gäller alla skol-former.
– Vi vill öka kunskapen
om elever med funktionsnedsättning
och om vad som gör ett läromedel tillgängligt.
Det är ett uppdrag som vi inom
Specialpedagogiska skolmyndigheten
vill arbeta vidare med,
säger Rikard.
Det är lärare, specialpedagoger,
elev-assistenter och andra
som beställer läromedel på skolan.
För att elever ska få tillgängliga läromedel
är det bra att använda Hitta läromedel.
– Som specialpedagog vill jag gärna
tipsa om Hitta läromedel.
Det känns naturligt att göra det,
eftersom den innehåller kunskap
som jag står för,
säger Martina.