
Fortsatt sämre villkor för utbildning för personer med funktionsnedsättning
Idag tisdag 27 mars klockan 08:00 presenteras och diskuteras rapporten Villkor för utbildning under ett webbsänt frukostseminarium i Stockholm. Rapporten laddar du kostnadsfritt och enkelt ner på vår webbplats.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har kartlagt vad olika studier och rapporter berättar om barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättnings tillgång till en likvärdig och tillgänglig utbildning och trygg lärmiljö.
Kartläggningen visar på flera brister i utbildningen. Barn, elever och vuxna med funktionsnedsättning kommer sällan själva till tals och får beskriva hur de ser på sin skolsituation, stödet påverkas bland annat av om det finns engagerade föräldrar och det finns en skillnad i om man får stöd beroende på om man är pojke eller flicka.
Villkoren i olika utbildningsmiljöer
– Så långt det har varit möjligt har vi fokuserat på att lyfta barns, elevers och vuxenstuderandes egna perspektiv på sin utbildningssituation. Men eftersom studier utifrån de här gruppernas egna uppfattningar är begränsade har vi också redovisat beskrivningar från lärare, skolledare och ett mer övergripande samhällsperspektiv, säger Cecilia Löfberg, projektledare på myndighetens forsknings- och utvecklingsenhet.
Folkhögskola fungerar bäst
Rapporten visar att det finns ett stort behov av utvecklingsarbete inom alla skolformer. En liten ljuspunkt är folkhögskolorna, här känner många studerande med funktionsnedsättning att de får det stöd de behöver och att deras förmågor ses som en tillgång.
– En fungerande utbildning som ger förutsättningar att lära sig och utvecklas är en av de absolut viktigaste faktorerna för att människor ska må bra och få förutsättningar att leva ett självständigt liv. Därför är det mycket bekymmersamt att vi i vår kartläggning så tydligt ser att många personer med funktionsnedsättning, vare sig de är barn, unga eller vuxna, inte får en tillgänglig utbildning, säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Dialog med skolhuvudmän i samtliga län
SPSM har en god bild av hur situationen för barn och studerande med funktionsnedsättning ser ut i varje län. Myndigheten finns på plats med verksamhet i hela landet och därmed finns det goda förutsättningar för att kunskap och stöd ska kunna användas i ännu högre grad.
– Vi vet att vårt stöd behövs och att vårt stöd gör skillnad. Vi behöver därför nå ut bättre och användas mer. Därför bjuder vi nu in samtliga skolhuvudmän i varje län till information och dialog om det specialpedagogiska stöd vi kan ge, avslutar Fredrik.
Personer med funktions-nedsättning har fortfarande sämre villkor för utbildning
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har gått igenom olika studier och rapporter.
Vi ville ta reda på vad de berättar om
barns, elevers
och vuxen-studerandes
lär-miljö och utbildning.
Är utbildningen likvärdig och tillgänglig
för personer med funktions-nedsättningar?
Är det en trygg lärmiljö för dem?
Vår genom-gång visar att det finns
flera brister i utbildningen.
Barn, elever och vuxna
med funktionsnedsättning
får sällan själva berätta
hur de ser på sin skol-situation.
Vilket stöd de får
påverkas bland annat av
om de har föräldrar som engagerar sig.
Och det finns en skillnad i
om man är pojke eller flicka
ifall man får stöd eller inte.
Cecilia Löfberg
är projekt-ledare på myndighetens
forsknings- och utvecklings-enhet.
Hon säger:
– Vi har försökt att
så långt som möjligt
lyfta fram barns, elevers
och vuxen-studerandes
egen syn på sin utbildning.
Men det finns inte så många studier
som utgår ifrån
vad de här grupperna själva tycker.
Därför har vi också redovisat
vad lärare och skol-ledare har sagt.
Folk-hög-skola fungerar bäst
Utbildningen och lärmiljön
behöver bli bättre för personer
som har en funktionsnedsättning.
Rapporten visar att alla skol-former
verkligen behöver fortsätta att
utveckla sin verksamhet.
Folkhögskolorna är den enda skolform
där många studerande
med funktionsnedsättning
känner att de får det stöd de behöver.
De känner också att deras förmågor
ses som en tillgång där.
Och det är naturligtvis positivt.
Fredrik Malmberg,
Specialpedagogiska skolmyndighetens
general-direktör,
säger att en utbildning som fungerar
är bland det absolut viktigaste
för att en människa ska må bra.
– En utbildning där du lär dig och utvecklas
ger dig förutsättningar för att kunna
leva ett själv-ständigt liv.
Det är därför det är så bekymmer-samt
att vi i vår kart-läggning så tydligt ser
att många personer med funktionsnedsättning
inte får en tillgänglig utbildning,
säger Fredrik.
Dialog med skol-huvudmän
i hela Sverige
Myndigheten har bra koll på
hur situationen för barn och studerande
med funktionsnedsättning
ser ut i varje län.
Myndigheten har verksamhet
i hela landet.
Det finns därför bra möjlighet
för skolorna att få
ännu mer kunskap och stöd.
– Vi vet att vårt stöd behövs
och att vårt stöd gör stor nytta.
Vi behöver därför nå ut bättre,
ni behöver använda oss ännu mer.
Det är därför vi nu bjuder in
alla skolhuvudmän i varje län.
Då kan vi informera om och diskutera
det specialpedagogiska stöd vi kan ge,
säger Fredrik Malmberg.
Ladda ner rapporten Villkor för utbildning