
Ett utvecklat språk ökar kunskapsutvecklingen
Hur kan du genom en språk- och kunskapsutvecklande undervisning främja elevernas lärande och måluppfyllelse? Vad innebär en tillgänglig lärmiljö? Hur kan språkutvecklande arbetssätt gynna elevernas kunskapsutveckling?
Detta är frågor som behandlas på tematräffen Språk- och kunskapsutvecklande arbetsmetoder på gymnasiet. Föreläsare är Åsa Edenfeldt, förstelärare på Täby Enskilda gymnasium, berättar mer om vår tematräff.
Hej Åsa, du ska föreläsa på tematräffen Språk- och kunskapsutvecklande arbetsmetoder på gymnasiet, kan du berätta lite kort vad du kommer att prata om?
Jag kommer att prata om vad som kännetecknar språkutvecklande undervisning och varför det är viktigt att alla lärare i skolan hjälps åt med detta uppdrag. Jag kommer även att berätta om mina egna och mina kollegors erfarenheter av språkutvecklande arbete och dela med mig av konkreta tips från olika ämnen.
Mitt mål är att kommunicera vilka positiva effekter språkutvecklande undervisning har på elevers lärande.
Varför tror du att just språkutvecklande undervisning är så viktig?
Olika ämnen har olika språk. Svenskläraren har en speciell roll när det gäller elevers läsande och skrivande, men är inte expert på texterna i religion, labbrapporter i biologi eller matematiska resonemang. Lärare i olika ämnen behöver hjälpas åt här. Genom att synliggöra vilket språk som kännetecknar texterna i olika ämnen bidrar vi alla till att stärka elevernas läsförståelse och skriftliga kompetens. Att arbeta språkutvecklande är dessutom i mina ögon att arbeta formativt och inkluderande.
Vad behöver lärare tänka på i arbetet med att stärka elevernas språkutveckling?
Att det inte behöver vara svårt eller komplicerat. Ofta handlar det om att vi lärare synliggör en tyst kunskap som vi redan har, till exempel om hur texterna i vårt ämne är strukturerade eller formulerade språkligt.
Den 15 februari är det dags för tematräffen du ska medverka i, vad kommer deltagarna att få med sig från dagen?
Jag hoppas att de får med sig fördjupad kunskap om vad det innebär att arbeta språkutvecklande och många konkreta tips på hur man kan sätta igång det språkutvecklande arbetet omgående i klassrummet.
Tema-träff 15 februari Ett utvecklat språk ökar kunskaps-utvecklingen
Torsdagen den 15 februari kan du
vara med på en tematräff.
Tematräffen heter
Språk- och kunskaps-utvecklande
arbetsmetoder på gymnasiet.
Vi kommer att tala om
hur du kan hjälpa dina elever
att lära sig mer i skolan
om du undervisar på ett sätt
som utvecklar elevernas språk och kunskap.
Vi ska också tala om vad det innebär
att en lär-miljö är tillgänglig.
Åsa Edenfeldt är föreläsare på tematräffen.
Hon arbetar som förste-lärare
på Täby Enskilda gymnasium.
Hej Åsa! Vad kommer du att prata om
på tematräffen?
– Jag kommer att prata om
vad det är som gör att
undervisning blir språk-utvecklande.
Språkutvecklande undervisning
är bra för eleverna i alla ämnen.
Jag kommer också att förklara
varför det är viktigt
att alla lärare i skolan hjälps åt med det.
Sen kommer jag att berätta
hur jag och mina kollegor gör.
Du kommer att få höra
om våra erfarenheter
och få tips från olika ämnen.
Varför tror du att
just språkutvecklande undervisning
är så viktig?
– Man använder språket på olika sätt
i olika ämnen.
Texterna i till exempel religion
är inte som labb-rapporter i biologi
eller text-uppgifter i matematik.
Svensk-lärare har en jätte-viktig roll
för elevers läsande och skrivande,
men svensklärare är inte experter
på texter i andra ämnen.
Därför måste lärare i olika ämnen hjälpas åt.
Vi behöver prata med eleverna
om texterna i olika ämnen,
visa hur de är skrivna.
Det gör att det blir lättare för eleverna
att förstå vad de läser
och lättare att själva skriva liknande texter.
Att arbeta språkutvecklande är också
att arbeta inkluderande,
tycker jag.
Det gör att fler får möjlighet att lära sig mer.
Vad behöver jag som är lärare tänka på
när jag ska arbeta med det här?
– Du kan tänka på
att det inte behöver vara svårt.
Det här är sådant du redan kan,
men du behöver hjälpa eleverna att se
hur man skriver texter i ditt ämne.
Tematräffen är den 15 februari.
Vad kommer jag att ha med mig
från den dagen?
– Jag hoppas att du har fått en massa kunskap
om att arbeta språkutvecklande.
Jag hoppas så klart också
att du har fått så många bra tips
att du kan sätta igång med arbetet i klassrummet.