Ett lyft för förskolorna i Ragunda
I Ragunda kommun finns både ambition och vilja att utveckla förskolan.
– Vi såg att vi inte hade en likvärdig förskola, vi jobbade olika och kompetensen såg väldigt olika ut, säger Lie Östborg, förskolechef i kommunen.
En del förskolor arbetade bra med läroplanen och andra mindre bra. Och i hanteringen av barn med särskilda behov var det olika faktorer som spelade in: barnets problematik, personalens kompetens och barngruppsammansättningen.
Tillsammans med två biträdande förskolechefer har hon satsat hårt på att öka samsynen och bygga en verksamhet som fungerar för alla barn. Med hjälp av rådgivare från Specialpedagogiska skolmyndigheten och det stödmaterial för förskolan som myndigheten tagit fram, ser Lie hur personalen motiverats och engagerats till att utveckla förskolan.
Satsat på att utbilda pedagogerna
Ragunda kommun i Jämtlands län är en av de minsta i landet. De kämpar med en välbekant problematik för glesbygden. Avstånden är långa, utflyttningen hög och det är svårt att hitta och behålla kompetent personal.
Bilden av barnen i förskolan här är samma som i större delen av landet. På flera avdelningar finns det barn med särskilda behov.
– Att bara sätta in resurspersoner i grupper där det behövs stöd, fungerar inte. Det kan bli för mycket personal och då blir det svårt att samverka, menar Lie.
Därför satsade kommunen istället på att utbilda pedagogerna på sina fem förskolor.
– Barnen har sällan fått diagnoser, men vi ser behov hos ungefär ett till två barn per avdelning. Det kan vara alltifrån tal och språk till barn med mycket tydligare behovsbild, säger Lie.
Inspirerande lekmiljöer
Förskolornas arbetslag har systematiskt gått igenom "Stödmaterial för förskolan" tillsammans med rådgivarna. Lie har förberett genom att se till att alla arbetslag har samma förutsättningar att ta till sig materialet.
– Det är sällan som vi kan sitta tillsammans hela arbetslaget. Det är verkligen uppskattat, säger Helena Redlund som är förskollärare på förskolan Smultronet.
I ganska högt tempo har förskolorna arbetat igenom de olika stegen. De tyckte att kapitlet om trygghet kändes rätt självklart. Men i avsnittet om lek har de tagit fasta på en hel del. Medvetet eller omedvetet så har förskolan Smultronet väldigt inspirerande lekmiljöer. De har arbetat fram lekmiljöer som kan användas på många olika sätt med lite hjälp av fantasin.
– Någon börjar med en idé som vi spinner vidare på tillsammans. Barnen har inte direkt varit tillfrågade men ändå satt sin prägel, säger Helena.
Att arbetslaget ser positivt på utveckling är något Helena skriver under på. Hon har varit med sedan förskolan startade för 25 år sedan och inom kort kommer hon att få se sitt barnbarn kliva över tröskeln till Smultronet.
– Det är klart att man måste utvecklas. Det gäller förskolan också. Hur skulle jag annars kunnat vara kvar på samma ställe? Senast har vi arbetat medvetet med temat rymden, något som både vi och barnen lärt oss mycket av.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 2 2019
Så har för-skolorna i Ragunda blivit mycket bättre
I Ragunda kommun har de
både ambition och vilja
att utveckla förskolan.
– Vi såg att vi inte hade en likvärdig förskola.
Vi jobbade olika och
hade väldigt olika kompetens,
säger förskole-chefen Lie Östborg.
Nu har förskolorna blivit mycket bättre.
De har satsat hårt på att bli bättre
En del förskolor arbetade bra med läro-planen.
Andra arbetade mindre bra.
Barn med särskilda behov fick inte
samma stöd på alla förskolor.
Det berodde på olika saker.
Vad hade barnet för problem?
Vad hade personalen för kompetens?
Hur såg barn-gruppen ut?
Lie Östborg har satsat hårt på förskolan.
Det har hon gjort tillsammans med
två bi-trädande förskole-chefer.
Det ska fungera för alla barn.
Personalen behöver se på saker
på samma sätt.
De har fått hjälp av råd-givare
från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
De har också använt stöd-material
som myndigheten har tagit fram.
Och det har funkat bra.
Lie ser hur personalen har blivit motiverad.
De är engagerade och vill utveckla förskolan.
De har utbildat pedagogerna
Ragunda ligger i Jämtlands län.
Det är en av Sveriges minsta kommuner.
De kämpar med typiska gles-bygds-problem.
Det är långt mellan byar och städer.
Många flyttar bort från Ragunda.
Och det är svårt att hitta kompetent personal
som stannar kvar länge.
Men barnen i förskolan här
är som barn i större delen av Sverige.
På flera avdelningar finns det
barn som har särskilda behov.
– Det funkar inte att bara sätta in extra personal.
Det kan bli för mycket personal.
Då blir det svårt att samverka,
säger Lie.
Därför satsade Ragunda på
att utbilda pedagogerna i stället.
Det finns fem förskolor i kommunen.
– Barnen här har sällan fått diagnoser.
Men vi ser att ungefär
ett eller två barn på varje avdelning
behöver stöd på olika sätt.
Det kan vara hjälp med tal och språk.
Andra kan ha mycket tydligare behov,
säger Lie.
Lek-miljöerna i Ragunda
får barnen att vilja leka
Förskolorna har fått myndighetens
Stödmaterial för förskolan.
Arbets-lagen har gått igenom det
tillsammans med våra rådgivare.
Lie har förberett arbetslagen.
De har fått samma möjligheter
att ta till sig materialet.
Och de har fått göra det tillsammans.
Helena Redlund är förskol-lärare
på förskolan Smultronet.
Hon säger:
– Det är sällan hela arbetslaget
kan sitta tillsammans.
Det har verkligen varit bra.
Förskolan har jobbat med materialet
ganska mycket på kort tid.
Ett kapitel handlade om trygghet.
Det kapitlet kändes ganska själv-klart,
tyckte de.
Men det som handlade om lek var bra.
Där lärde de sig mycket nytt.
Och det märks,
för förskolan Smultronets lekmiljöer
är väldigt inspirerande.
De har skapat miljöer som de kan använda
på många olika sätt.
De behöver bara ta lite hjälp av fantasin.
– Någon får en idé.
Sen funderar vi vidare på den tillsammans.
Vi har inte frågat barnen direkt,
men de har ändå haft inflytande,
säger Helena.
Arbetslaget ser positivt på utveckling.
Det gör Helena också.
Hon har varit med länge,
ändå sedan förskolan startade för 25 år sedan.
Snart börjar hennes barn-barn på Smultronet.
– Det är klart att man måste utvecklas.
Det gäller förskolan också.
Hur skulle jag annars ha kunnat vara kvar
på samma ställe så länge?
Nu senast har vi arbetat med temat rymden.
Det har både vi och barnen lärt oss mycket av,
säger Helena.