
Elevernas eget ombud
– Ett bra elevinflytande är otroligt viktigt, för det är eleverna som bäst vet hur deras skolvardag ser ut och vad som kan göras bättre, säger Jenny Nilsson, barnombud på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Jennys uppgift är att utveckla elevdemokratin på myndighetens specialskolor runt om i Sverige, som bland annat vänder sig till elever som har en språkstörning, en hörselnedsättning eller som är döva. Hon vill stärka elevernas medvetenhet om sina rättigheter, med särskilt fokus på att utveckla sitt språk och sin språkliga och kulturella identitet.
– Vi har fått till en bra struktur på arbetet med elevinflytande, inte minst genom
det nationella elevrådet, säger Jenny.
Under ett par hektiska dagar träffas representanter från alla specialskolors elevråd. På dagordningen står bland annat utbildning i elevdemokrati och hur eleverna ska få bättre möjligheter att uttrycka sina åsikter i skolan.
– Många frågor i en skolas elevråd tas också upp på andra skolor. Här kan vi lära oss av hur andra arbetar med frågorna, säger Catja Arvidsson, elevrådsordförande på Östervångskolan och en av deltagarna.
Viktigt med tidig återkoppling till eleverna
Eleverna har sammanställt de viktigaste gemensamma ärendena. Det är frågor kring teckenspråkskompetens hos personal som inte är lärare och tvåspråkig miljö. Det är även frågor om hur det är att dela skolgården med andra skolor, verksamheter på rasten och tryggheten i skolmiljön. Det kommer också fram att de vill att elever från de olika specialskolorna ska ha fler möjligheter att träffas.
– Det är bra att vi får lära oss om demokrati och våra rättigheter. Ofta kommer information fram till oss elever när det redan är beslutat, säger Catja.
– Vi bör återkoppla mer till våra elever och se till att de kommer med i beslutprocessen tidigt, fyller Jenny i.
Samtidigt som arbetet med elevdemokrati utvecklas arbetar Jenny proaktivt och långsiktigt för att öka tryggheten för eleverna. Tillsammans med myndighetens läromedelsutvecklare har hon tagit fram Barnrättslektioner som utgår från FN:s konvention om personer med funktionsnedsättning.
– Syftet är att stärka de elever som går i specialskolan och göra dem medvetna om sina rättigheter till att utveckla sitt språk, sin språkliga och kulturella identitet, avslutar Jenny.
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde nr 1 2020.
Jenny Nilsson är elevernas eget ombud
– Det är otroligt viktigt
att eleverna har bra möjligheter
att påverka i skolan.
Eleverna vet bäst
hur deras vardag i skolan ser ut.
De vet vad som kan bli bättre,
säger Jenny Nilsson.
Jenny är barn-ombud på
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Jenny jobbar för special-skolorna
Jennys jobb är att utveckla elev-demokratin
på myndighetens specialskolor.
Det finns specialskolor runt om i Sverige.
Där går elever som till exempel har en
språk-störning eller nedsatt hörsel.
Hon vill att elevernas ska veta
vad de har för rättigheter.
Det är speciellt viktigt att eleverna vet
att de har rätt att utveckla sitt språk
och sin identitet.
– Vi har fått till det bra.
Eleverna har mer inflytande nu.
Det nationella elev-rådet är speciellt viktigt,
säger Jenny.
Nationella elevrådet träffas några dagar.
Då har de mycket att göra och prata om.
Representanter är med från alla
specialskolors elevråd.
De får utbildning i elevdemokrati.
De lär sig hur eleverna ska få
bättre möjligheter att
uttrycka sina åsikter i skolan.
Catja Arvidsson är elev-råds-ordförande
på Östervångs-skolan.
Hon är med när de alla träffas.
– Många elevråd har samma frågor.
Här kan vi lära oss av
hur andra arbetar med frågorna,
säger Catja.
Det är viktigt att eleverna får vara med
Eleverna har skrivit upp de viktigaste frågorna
som är samma i flera skolor.
De har frågor kring
kompetens i tecken-språk hos personal
som inte är lärare.
De har frågor om två-språkig miljö.
Hur är det att dela skol-gården med andra skolor?
De har frågor om verksamheter på rasten
och trygg skol-miljö.
Och så vill de att elever från
de olika specialskolorna
ska kunna träffas oftare.
– Det är bra att vi får lära oss
om demokrati och våra rättigheter.
Vi elever får ofta info först när
de vuxna redan har bestämt något,
säger Catja.
Barnombudet Jenny håller med.
– Vi behöver berätta mer för våra elever.
Vi ska se till att de kommer med tidigt
i diskussionerna
när vi ska besluta något,
säger Jenny.
Jenny jobbar lång-siktigt.
Hon vill att det ska bli tryggare för eleverna.
Hon samarbetar med de som gör
läro-medel på myndigheten.
De har tillsammans gjort Barn-rätts-lektioner.
Den utgår från FN:s konvention
om personer med funktions-nedsättning.
– Vi vill stärka de elever
som går i specialskolan.
Vi vill att de ska känna till sina rättigheter.
De har rätt att utveckla sitt språk.
De har också rätt att utveckla
sin språkliga och kulturella identitet,
säger Jenny.