
Eleverna måste få vara med som alla andra och känna sig delaktiga
På resurscenter syn arbetar Björn Nyqvist med specialpedagogisk rådgivning mot de som arbetar med elever som är blinda eller har en synnedsättning. Hans inriktning är högstadiet och gymnasiet och områdena matematik, NO, samt IKT och tillgänglighet.
Björn har arbetat inom myndigheten sedan 1995 och började då först arbeta med läromedel och hur dessa kan anpassas till elever med synnedsättning. Sedan fyra år tillbaka tillhör han nu istället Resurscenter syn som arbetar nationellt med rådgivning inom just området syn.
–Vi ger rådgivning till pedagoger bland annat genom kursverksamhet på Resurscenter syn. Kurserna riktar sig främst till pedagoger, men det deltar även en del resurspersoner, rektorer och annan personal. Vårt uppdrag är att ge skolorna kompetens att själva arbeta vidare med sina elever och vi hjälper dem att utveckla ett pedagogiskt arbetssätt som fungerar i en klass med både elever som är seende och blinda. Vi har även återkommande elevkurser med olika teman där vi arbetar med eleverna i olika åldersgrupper. Förutom den kunskap vi förmedlar är det är kul att se att eleverna delar så mycket kunskap dem emellan och samtidigt får vi lära oss mycket genom att möta eleverna.
Kurser som ger pedagogerna bättre förståelse
Innan Björn började arbeta på Specialpedagogiska skolmyndigheten undervisade han och var datoransvarig, som det hette på den tiden, på Skärholmens riksgymnasium för rörelsehindrade. Björns roll i de olika kurserna varierar, men några återkommande delar berättar han om, till exempel de delar som riktar in sig på just it-frågor.
–Jag håller bland annat i praktiska datorpass där vi ger pedagogerna möjlighet att prova på att arbeta med elevernas hjälpmedel vid datorerna, till exempel att prova på talsyntes. Jag visar även hur man kan utforma ett Worddokument så att det passar till elevernas hjälpmedel genom sökbara rubriker med mera.
–En annan del i kurserna som jag arbetar med handlar om orientering och förflyttning, där pedagogerna till exempel får lära sig mer om elevers självständiga förflyttning och hur man ledsagar en elev som inte ser.
Många spännande uppdrag
Flera av myndighetens rådgivare har utöver sin rådgivande roll även uppdrag i olika projekt och arbetsgrupper. Björn har bland annat mycket samarbete med avdelningen som tar fram tillgängliga läromedel och är även en av flera rådgivare som fungerar som stöd till skolor som har en elev med blindhet inför och under nationella prov.
–Jag ingår i manusgruppen för framtagning av ett metodmaterial om hur man undervisar elever med blindhet i matematik. Jag och mina kollegor bevakar den digitala utvecklingen för att kunna ge ett bra stöd inom bland annat programmering som från och med i höst ingår i läroplanen för matematik och teknik. Dessutom sitter jag med i Punktskriftsnämnden, som bevakar området och tar fram riktlinjer för hur punktskrift ska skrivas i Sverige.
Ett arbete som kommer någon annan till nytta
–Jag tror att de flesta som arbetar här gör det för att ens arbete ska komma någon annan till nytta. För mig är det att se en elev med blindhet som får en skolgång som fungerar bra på alla sätt, inte bara i undervisningen, utan även i miljön och att eleven får bli en av alla i klassen. När jag ser att eleven mår bra, är delaktig och får vara med som alla andra, då känner jag mig nöjd.
Elever med ned-satt syn måste få känna sig lika del-aktiga som alla andra elever
Intervju med Björn Nyqvist
Björn Nyqvist arbetar med
special-pedagogisk råd-givning
på Resurs-center syn.
Han ger råd till personal
som arbetar med elever som är
blinda eller har en syn-nedsättning
på hög-stadiet och gymnasiet.
Hans specialitet är matematik, NO,
IKT och tillgänglighet.
IKT är en förkortning för
informations- och kommunikations-teknik.
Björn har arbetat i över 20 år
inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Han började här år 1995
och arbetade då med att
anpassa läro-medel
till elever med synnedsättning.
Nu för tiden jobbar han
på Resurscenter syn.
Det har han gjort i fyra år.
Resurscenter syn
ger råd om synnedsättning
i hela landet.
– Vi ordnar kurser för lärare, bland annat.
Kurserna är mest för pedagoger,
men det är en del rektorer
resurs-personer och annan personal
som också deltar,
säger Björn.
Vad är Resurscenters syns uppdrag?
– Vi ska ge pedagogerna kunskap
så att de själva kan
arbeta vidare med sina elever.
Vi hjälper pedagogerna att
hitta ett sätt att arbeta
som fungerar i en klass med
både blinda elever
och elever som ser.
Arbetar ni med eleverna också?
– Ja, vi har elev-kurser med olika teman.
Det är kul att se att eleverna
delar kunskap med varandra.
Vi på Resurscentrum får lära oss mycket
genom att möta eleverna.
På kursen får pedagogerna
lära sig om hjälp-medel på datorn
Björn undervisade i en skola utanför Stockholm
innan han började arbeta på
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Det var på Skär-holmens riks-gymnasium
för rörelse-hindrade.
Där var han också dator-ansvarig,
som det hette på den tiden.
Tar du upp data-frågor
på kurserna nu för tiden också?
– Ja, pedagogerna får prova
elevernas hjälp-medel på datorerna,
till exempel tal-syntes.
Datorn läser alltså upp en text.
Jag visar också hur man kan göra
så att ett Word-dokument passar
till elevernas hjälpmedel.
Man kan bland annat lägga in
sök-bara rubriker,
säger Björn.
Får man lära sig något om
hur blinda elever hittar i skolan?
– Ja, i en annan del i kurserna
handlar det om orientering.
Då får pedagogerna till exempel
lära sig mer om hur man
led-sagar en elev som inte ser,
hur man hjälper eleven
att förflytta sig.
Man får också lära sig om
hur eleverna själva hittar.
Björn har många
spännande uppdrag
Rådgivarna på myndigheten kan ha
uppdrag i flera olika projekt.
Björn samarbetar till exempel mycket
med den avdelning som jobbar med
tillgängliga läromedel.
Han ger också stöd till skolor
när en blind elev ska ha nationella prov.
Och så är du med i den grupp som
tar fram material
om hur man undervisar
blinda elever i matte?
– Ja, just det.
Och från och med i höst kommer ju
programmering att finnas med i
läro-planen för matematik och teknik.
Jag och mina kollegor bevakar
den digitala utvecklingen
för att kunna ge ett bra stöd till lärarna.
Är du med i någon punkt-skrift-grupp också?
– Jag sitter med i Punktskrifts-nämnden.
Vi tar fram rikt-linjer
för hur man ska skriva punktskrift
i Sverige, bland annat.
Jag har ett arbete
som andra har nytta av
– Jag tror att de flesta som arbetar här
gör det för att vårt arbete
komma andra människor till nytta.
För mig är det bästa
när jag får se en elev med blindhet
som får en skol-gång
som fungerar bra på alla sätt.
Alltså som fungerar bra
inte bara i undervisningen,
utan även i skol-miljön.
Att eleven får bli en av alla i klassen,
säger Björn.
När känner du dig riktigt nöjd?
– Det är när jag ser att eleven mår bra.
När jag ser att eleven är delaktig
och får vara med som alla andra.
Då känner jag mig nöjd.