
Eleven i fokus under vårt deltagande i Almedalen
För första gången på tre år har Specialpedagogiska myndigheten (SPSM) varit på plats i Visby under Almedalsveckan. Med två egna seminarier som direktsändes via vår Facebooksida och deltagande i flertalet paneldiskussioner lämnar vi ön med en trygghet i att vi gjort intryck och lämnat avtryck som gagnar elever med funktionsnedsättning både på lång och kort sikt.
Våra två egna seminarier hölls måndag och tisdag på Barnrättstorget mitt i Visby. Båda var fullsatta på plats och livesändningarna ligger kvar på sidan och går att se även i efterhand. De två seminarierna har vardera över 3600 unika tittare i skrivande stund, en bra siffra även om långt ifrån alla sett seminarierna i sin helhet.
Fredrik Malmberg, gd och Åsa Vikström, regionchef för norra regionen deltog i flertalet andra seminarier, bland annat på Autism- och aspergerförbundets seminarium om hur vi får skolan att fungera för elever med autism och Myndigheten för delaktighets seminarium Tillgängliga lärmiljöer för likvärdig utbildning där Region Gotland presenterade sitt arbete med vårt värderingsverktyg. De seminarier vi deltog i bevakade vi i våra sociala medieplattformar Twitter, Instagram och Facebook.
Skolan het fråga under veckan
Skolan är och har varit en het fråga i Almedalen i år. I programmet finns över 500 evenemang av ca 4300. Och många är ju överens om mycket, att det måste bli mer likvärdigt i skolan.
Som en röd tråd lyfte vi elevens perspektiv i seminarierna. Att lyssna till den enskilda eleven och bemöta med kunskap och övertygelsen om att alla elever kan. Fredrik tog upp vid flera tillfällen exemplet att de placerade barn som inte klarar skolan handlar om hur de blir sedda och bemötta. Vuxna i skolan måste tro och förmedla att eleverna kan och vill, det är vår skyldighet och det ingår i uppdraget.
Under flertalet seminarier lyftes just kunskapen hos lärare, om hur lärarutbildningen bör utvecklas och fortbildning för lärare. Många efterlyser ett professionsprogram för yrkesverksamma lärare men också för skolledare. Folkhögskolan lyftes fram som ett gott exempel när det gäller bemötande av elever med funktionsnedsättning vid flera seminarier.
I vårt seminarium med rubriken Likvärdig utbildning – varför brister det? deltog bland andra Johanna Hennberg, som lever med NPF och är ambassadör för Hjärnkoll. Hennes berättelse om skoltiden berörde både åhörare och övriga paneldeltagare starkt. Även under vårt första seminarium som handlade om vår satsning på fjärrundervisning på teckenspråk stod ungas erfarenheter i fokus. Vi visade även vår nyproducerade film om fjärrundervisningen, finns att se på externwebben.
Hur ser då gd Fredrik Malmberg själv på vårt deltagande?
- Vår medverkan i sammanhang där beslutsfattare och sakkunniga diskuterar centrala skolfrågor är viktig därför ska vi naturligtvis också finnas på plats i Almedalen, säger Fredrik Malmberg och fortsätter:
- Ett genomgående fokus på många skolseminarier i Almedalen har i år varit utmaningar kopplade till bristande likvärdighet och svårigheter att klara uppdraget att säkra en skola för alla barn oavsett behov. I dessa frågor har vi en central roll att spela och vi kan också vända pessimism till optimism genom att peka på goda exempel, de verktyg och det stöd som finns. Nästa år skulle jag vilja se ett samlat skoltorg i Almedalen där skolmyndigheterna på ett helt annat sätt gemensamt lyfte fram viktiga frågor och pekade på det vi faktiskt vet och hur vi kan bistå skolhuvudmän och skolpersonal att åstadkomma goda resultat för alla elever, avslutar Fredrik Malmberg.
Länk till sidan om vår medverkan i Almedalen och länk till seminarierna.
Eleverna var viktigast när vi deltog i Almedalen
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har deltagit i politiker-veckan
i Almedalen i Visby på Gotland.
Det var tre år sen vi var med där senast.
Vi hade två egna seminarier
som vi direkt-sände
på vår Facebook-sida.
Du kan fortfarande titta på dem där.
Vi var också med i panel-diskussioner.
Under veckan har vi kunnat påverka andra
på ett sätt som är bra för
elever med funktions-nedsättning.
Våra egna seminarier var båda full-satta.
De hölls på Barn-rätts-torget mitt i Visby.
Du kan titta på seminarierna
som ligger kvar på Facebook.
Det är redan över 3600 personer
som har sett varje seminarium.
Det är många,
även om alla inte har
tittat ända till slutet.
Myndigheten var också med på
andras seminarier.
General-direktören Fredrik Malmberg
och Åsa Vikström som är
region-chef för norra regionen
var på plats i Visby.
De var bland annat med på
Autism- och asperger-förbundets seminarium.
Det handlade om hur vi
får skolan att fungera
för elever med autism.
Fredrik och Åsa var också
med på ett seminarium som
Myndigheten för delaktighet höll.
Det hette Tillgängliga lär-miljöer
för likvärdig utbildning.
På det seminariet
presenterade Region Gotland
sitt arbete med vårt värderings-verktyg.
Du kan läsa mer
om de seminarier vi deltog i
på Twitter, Insta-gram och Facebook.
Skolan var en viktig fråga
under veckan
Det var ungefär 4300 evenemang
allt som allt i Almedalen i år.
Skolan var en het fråga
och över 500 evenemang
handlade om just det.
Många tycker att det måste bli
mer likvärdigt i skolan.
Vi talade om elevernas perspektiv
på seminarierna.
Vi berättade hur viktigt det är
att lyssna på varje elev.
Det är också viktigt att
bemöta eleverna med kunskap.
Man måste lita på att alla elever kan.
Fredrik berättade flera gånger
om barn som inte klarar skolan.
Han sa att det beror på
hur de blir sedda och bemötta.
Vuxna i skolan måste tro på
att eleverna kan och vill.
Vi måste också visa och förmedla
att vi litar på att eleverna kan.
Det är vår skyldighet som vuxna
och det ingår i vårt uppdrag.
En annan sak som togs upp
många gånger under Almedals-veckan
var lärarnas kunskaper.
Man pratade om hur
lärar-utbildningen borde utvecklas.
Man pratade också om
vidare-utbildning för lärare.
Många vill ha
ett professions-program
för skol-ledare
och för lärare som redan jobbar.
Folk-hög-skolan lyftes fram
som ett gott exempel
på hur man bemöter elever
som har en funktions-nedsättning.
Folkhögskolan togs upp
på flera seminarier.
Vårt ena seminarium hette
Likvärdig utbildning,
varför brister det?
Johanna Hennberg deltog i det.
Johanna har NPF, alltså
neuro-psykiatrisk funktionsnedsättning.
Hon är ambassadör för
förbundet Hjärn-koll.
Johanna berättade hur det var
när hon gick i skolan.
De som lyssnade blev
väldigt berörda
av hennes upplevelser.
Vårt andra seminarium handlade om
distans-undervisning på tecken-språk.
Det är något som vi på
Specialpedagogiska skolmyndigheten
har satsat mycket på.
Vi berättade även här om
de ungas erfarenheter.
Vi visade också vår nya film
om distans-undervisningen.
Du kan se den på vår hem-sida.
Några frågor till Fredrik Malmberg,
myndighetens generaldirektör
Fredrik, tycker du att det är viktigt
att myndigheten deltar i Almedalen?
– Ja, det är viktigt att vi är med
när besluts-fattare och experter
diskuterar skolan.
Därför ska vi naturligtvis också
finnas på plats i Almedalen.
Hur kan vi bidra?
– I år har det ju handlat mycket om
att skolan har en del problem.
Skolan är inte likvärdig
och det är svårt att göra
så att skolan är lika bra för alla barn
oavsett vilka behov de har.
Där har vi en viktig roll.
Många ser bara en massa problem
men vi kan visa att det finns hopp.
Vi har goda exempel på att det går.
Det finns bra hjälp-medel
och bra stöd att ge.
Har du några goda idéer
inför Almedalen nästa år?
– Jag skulle vilja ha ett
skol-torg i Almedalen
där skol-myndigheterna kunde mötas.
Där kunde vi tillsammans
diskutera viktiga frågor.
Vi kunde lyfta fram det vi faktiskt vet
och tala om hur vi kan hjälpa
skol-huvud-män och skol-personal.
Vi kunde berätta
hur man kan göra för att
alla elever ska kunna få
goda resultat i skolan.
Se våra sändningar på vår
Facebook-sida
Se filmen om distans-undervisning
i teckenspråk
Läs mer om vår medverkan
i Almedalen