
Bred satsning på visuellt stöd för att stärka kommunikationen
På grundskolorna i Umeå håller bilder och symboler på att bli en naturlig del av kommunikationen i klassrummen. Det visuella avlastar arbetsminnet, stöttar i genomförandet av uppgifter och synliggör begrepp.
För några år sedan använde lärarna i Umeås grundskolor ofta bilder när de skulle presentera dagens schema. Men få hade kunskap om hur symboler och bilder kan ge eleverna stöd i att uttrycka sig, processa information och genomföra uppgifter.
– Det här blev tydligt när vi utvärderade stödet i ett femtiotal elevärenden, berättar Ulrika Ivarsson som är speciallärare vid Kompetenscentrum för språk och kommunikation vid Umeås centrala elevhälsa.
Flyttat ut stödet till klassrummen
Upptäckten ledde till projektet Visualisera mera, som pågick under två år fram till hösten 2018. Ambitionen var att flytta ut symbol- och bildstödet från speciallärarna till varje klassrum i grundskolan.
– Eleverna är i den ordinarie undervisningen större delen av skoldagen och i varje klass finns elever som behöver språk- och kommunikationsstöd i alla ämnen, säger Ulrika.
Det första steget var att ge all personal i förskolan och skolan tillgång till bilder och symboler. Därför köpte kommunen licens till ett program med en stor bilddatabas. Därefter fick kollegiet utbildning i språk, didaktik och kopplingen till kunskapskraven.
– Det räcker inte att ge skolpersonalen tillgång till bilder och uppmana dem att använda dem. Då kan resultatet bli obegripliga rebusar. Det krävs en språklig medvetenhet för att kunna välja rätt mängd bilder och förstå vilka bilder som ger stöd, säger Elin Jälmbrant som är logoped på Kompetenscentrum språk- och kommunikation.
Filmade lektioner och gemensamt lärande
Under det andra projektåret var Ulrika, Elin och deras projektkollega ute på tre utvalda skolor tio timmar i veckan.
– Vi gav handledning och praktisk hjälp. Vi filmade också några lektioner och det var mycket uppskattat. På filmerna kunde kollegorna få syn på hur taltempo, bildval och presentation av bilder påverkade elevernas kommunikation och förståelse, säger Elin.
Det gemensamma lärandet, och att rektorerna hade satt upp långsiktiga mål för arbetet på skolorna, har varit två framgångsfaktorer, menar Ulrika och Elin.
Fler elever kan uttrycka sig
Nu är projektet över, men arbetet med att visualisera undervisningen fortsätter med stöd av Kompetenscentrum för språk och kommunikation.
– Vi får höra att många elever har blivit mer självgående. Det gör att lärarna får mer tid för dem som behöver extra stöd. Vi kan också se att fler elever yttrar sig i klassrummen. Vid spontana samtal kan läraren enkelt söka på begrepp och direkt få fram symboler och bilder på smartboarden. Effekten blir att fler elever förstår och kan uttrycka sig, säger Ulrika.
Text Annika Wallin
Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Lika värde 3-4 2019
I Umeå kommunicerar de mycket med hjälp av bilder och symboler
De satsar mycket på visuellt stöd
i grund-skolorna i Umeå.
Bilder och symboler håller på att bli
helt naturligt i klass-rummen.
Det hjälper eleverna att kommunicera.
Visuellt stöd gör det lättare
att lära sig och komma ihåg saker.
De hjälper eleverna att göra sina uppgifter.
Begrepp blir tydligare och enklare att förstå.
De märkte att bilder hjälper
Lärarna i Umeå började använda bilder
för några år sedan.
De gjorde det ofta när de skulle berätta
om dagens schema för eleverna.
Men på den tiden var det inte många
som visste på vilket sätt bilder hjälper eleverna.
Nu vet de att det kan hjälpa eleverna
att uttrycka sig.
De kan ta till sig information bättre.
Och det blir lättare att lösa olika uppgifter.
– Det här blev tydligt när vi gjorde en utvärdering.
Vi tittade då på hur det hade funkat
för ungefär 50 elever,
säger Ulrika Ivarsson.
Ulrika är special-lärare vid
Kompetens-centrum för språk och kommunikation.
Det hör till Umeås centrala elev-hälsa.
De började använda bilder mer
Tidigare var det mest speciallärare
som använde bild-stöd med elever.
Men i Umeå ville de satsa mer på bild-stöd
när de såg att det funkade så bra med schemat.
De startade därför ett projekt.
De döpte sitt projekt till
Visualisera mera.
Det höll på i två år
fram till hösten 2018.
Tanken var att det inte längre skulle vara
bara special-lärarna som använder bildstöd.
Bildstöd ska finnas
i varje klass-rum i grund-skolan.
– Eleverna är i klassrummen
större delen av skol-dagen.
I varje klass finns det elever
som behöver hjälp med språket.
De behöver stöd för att kommunicera
i alla ämnen,
säger Ulrika.
Det första de gjorde var att ge all personal
i för-skolan och skolan
till-gång till bilder och symboler.
Kommunen köpte licens till ett bild-program.
Programmet har en data-bas med bilder.
Lärarna fick sen utbildning i språk och didaktik.
De fick hjälp med att se
hur det hängde ihop med kunskaps-kraven.
Elin Jälmbrant är logoped.
Hon jobbar också på
Kompetenscentrum språk- och kommunikation.
Elin säger:
– Det räcker inte att ge en massa bilder
till skol-personalen.
Det räcker inte att säga: Använd dem.
Då blir det inte bra.
Det kan bli lite som bild-gåtor.
Det kan bli helt obegripligt.
Hur ska man göra med bilderna då?
– Du behöver kunna välja rätt bilder.
Och ta inte för många.
Men det krävs att du är språkligt medveten
för att förstå
vilka bilder som ger stöd.
Det har vi hjälpt personalen med.
De filmade lektioner och
när de lärde sig tillsammans
Ulrika, Elin och deras kollega
var ute på skolor under det andra projekt-året.
De var i skolan tio timmar i veckan.
Tre skolor hade blivit utvalda.
– Vi hand-ledde lärarna och hjälpte dem.
Vi filmade också några lektioner.
De tyckte det var bra.
När personalen tittade på filmerna efteråt
kunde de se intressanta saker.
De kunde se vad som gjorde att
eleverna förstod och kommunicerade bättre.
De såg hur olika bilder funkade,
säger Elin.
Elin berättar att de också märkte
att det funkade olika bra.
Ibland bättre och ibland sämre.
Det berodde på hur de presenterade bilderna.
Det kunde också vara olika
om de talade snabbt eller långsamt.
Elin och Ulrika säger att
det finns två saker som gjorde
att de här skolorna lyckades så bra.
Det ena var att de lärde sig tillsammans.
Det andra var att rektorerna hade satt upp
lång-siktiga mål.
Det här är inte något man bara gör just nu.
Bilder ska alltid finnas i undervisningen.
Fler elever kan uttrycka sig nu
Projektet är nu över.
Men skolorna i Umeå fortsätter
att arbeta med bilder och symboler.
De får fortfarande hjälp av
Kompetenscentrum för språk och kommunikation.
– Vi får höra att många elever
klarar sig bättre själva nu,
utan hjälp.
Lärarna har nu mer tid för dem som
behöver extra stöd.
Vi kan också se att fler elever vågar
svara på frågor och vara med i samtal,
säger Ulrika.
Men hur gör de med bilderna?
– Lärarna visar dem på smart-boarden.
Det är enkelt för läraren att
lägga upp bilder och symboler på tavlan.
De söker på ett begrepp i datorn.
Då hittar de direkt
symboler och bilder som passar.
Och det funkar bra?
– Ja. Fler elever
förstår och kan uttrycka sig,
säger Ulrika.
Nyheten är tidigare publicerad i tidningen Lika värde nummer 3-4 2019
Projektet Visualisera mera
I filmen berättar Elin Jälmbrant, logoped, och Ulrika Ivarsson, speciallärare, om projektet Visualisera mera. Filmen är ungefär 1,5 minuter. Välj textning till filmen på cc-knappen i videomenyn.
Bidrag till utvecklingsprojekt
Umeå kommun fick bidrag för utvecklingsprojekt från Specialpedagogiska skolmyndigheten till projektet Visualisera mera. Har ni en projektidé som syftar till ökad måluppfyllelse eller ökade kunskaper om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning? Då kan ni ansöka om bidrag till utvecklingsprojekt. Sista ansökningsdag för läsåret 2020–2021 är den 13 december 2019.