
Bäst 2017: Elevernas meritvärden ökar över tid
Ökad kännedom, ökad efterfrågan på Särskilt utbildningsbidrag och inte minst, ökat meritvärde för eleverna i specialskolan är tre viktiga framgångar för Specialpedagogiska skolmyndighetens arbete.
Analyser visar att ett fokuserat arbete med att stödja elever i specialskolan i deras kunskapsutveckling ger resultat. Detsamma gäller kopplingen mellan skolornas kvalitetsarbete och skolornas resultat.
En jämförelse över längre tid visar att resultaten har förbättrats i specialskolan. Resultaten visar också att det finns ett samband mellan vilket meritvärde eleverna fick i årskurs 10 och vid vilket stadium de skrevs in i specialskolan. Ju tidigare eleverna började i specialskolan, ju högre meritvärde hade de i årskurs 10.
– Det är lite av ett trendbrott, och givetvis ett väldigt glädjande sådant säger Fredrik Malmberg, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Barnpanel för ökad delaktighet
Hur ökar man tillgängligheten och delaktigheten i utbildningen för barn oavsett funktionsförmåga? Allra bäst svar på den frågan ger eleverna själva och 2017 startade därför arbetet med barnpanel. Elever från specialskolan var först ut och frågor som arbetsro, trygghet och studiemotivation har diskuterats.
– Barnpanelen är en oerhört viktig röst för vårt fortsatta kvalitetsarbete i specialskolan, säger Fredrik.
Under 2018 fortsätter arbetet med barnpanelen. Nästa steg är att undersöka hur elever med funktionsnedsättningar i grundskolan upplever tryggheten, arbetsron och studiemotivationen i skolan. Resultatet är tänkt att redovisas vid ett frukostseminarium i slutet av året.
Fler vet vilka vi är och vad vi gör
Myndighetens kampanjer varit lyckosamma, våra tjänster Hitta läromedel och Fråga en rådgivare når allt fler användare och antal besök och frågor har ökat iögonfallande bra.
Vi ser även att Särskilt utbildningsbidrag, det vill säga det bidrag som studerande på landets folkhögskolor kan söka, ökat i efterfrågan 2017.
– Det är glädjande eftersom Folkhögskolorna bidrar till att flera unga vuxna och vuxna med funktionsnedsättningar får chans till vidarestudier, avslutar Fredrik Malmberg.
Tre viktiga framgångar 2017 för Specialpedagogiska skolmyndigheten
2017 blev ett bra år
för Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Myndigheten blev mer känd under året,
till exempel var det fler som sökte
särskilt utbildnings-bidrag
för studier på folk-hög-skola.
Vi startade en barn-panel
för att alla barn
ska bli mer delaktiga i skolan.
Och bäst av allt:
eleverna i special-skolan
fick högre merit-värden.
Det är tre viktiga framgångar
för Specialpedagogiska skolmyndighetens arbete.
Elevernas meritvärden ökar
¬Resultaten har blivit bättre i special-skolorna.
Det ser man när man jämför resultat
över en längre tid, i flera år.
Undersökningen visar också
att ju tidigare eleverna börjar i specialskola,
desto högre meritvärde har de i års-kurs 10.
– Det är väldigt bra nyheter,
säger Fredrik Malmberg.
Fredrik är general-direktör
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Att det går bättre beror på
att vi numera verkligen satsar på
att hjälpa eleverna i specialskolan.
Skolornas kvalitets-arbete är också viktigt
för att göra skolan bättre.
Undersökningen visar att arbetet lönar sig.
¬Barnpanelen ska göra
eleverna mer delaktiga
Hur gör man
för att barn ska bli mer delaktiga i skolan,
vad de än har för funktions-förmåga?
Hur gör man
för att undervisningen ska bli
mer tillgänglig för alla?
Det är eleverna själva
som har de bästa svaren på de två frågorna.
Därför startade vi en barnpanel 2017.
Elever från specialskolan
var de första som fick svara på frågor
i barnpanelen.
De diskuterade bland annat
trygghet,
arbets-ro
och studie-motivation.
– Barnpanelen blir väldigt viktig
för vårt kvalitetsarbete i specialskolan,
säger Fredrik, generaldirektören.
Arbetet med barnpanelen fortsätter i år.
Nu ska elever i grund-skolan
som har funktions-nedsättningar
få svara på frågor.
Upplever de att det är tryggt i skolan?
Får de arbeta i lugn och ro?
Hur är det med lusten att lära i skolan?
Vi planerar att berätta
vad vi kommer fram till
vid ett frukost-möte i slutet av året.