
88 miljoner till utvecklingsprojekt för en likvärdig utbildning
I år delar Specialpedagogiska skolmyndigheten ut 88 miljoner i bidrag till 172 utvecklingsprojekt inom förskola, skola och vuxenutbildning.
– Bidraget är rekordhögt i år, och antalet projekt som beviljats bidrag är också den högsta siffran vi haft hittills. Många av projekten fokuserar på att utveckla arbetet för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och tal- och språksvårigheter, säger Peter Lindgren, handläggare på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Bidragen för särskilda insatser i skolan, så kallade SIS-medel, delas ut årligen till utvecklingsprojekt med syfte att öka måluppfyllelsen eller öka kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning.
– För de skolor och förskolor inom skolväsendet som får beviljat bidrag innebär medlen en möjlighet att få mer tid och resurser till att systematiskt utveckla lärmiljön för barn och elever med funktionsnedsättning, säger Peter.
Utvecklingsprojekt för ökad inkludering och trygghet
Det finns många exempel på lyckade utvecklingsprojekt som genomförts med hjälp av SIS-medel. I Ödeshög utvecklade kommunen ett digitalt skoldatatek och Falkviksgårdens skola i Sölvesborg förändrade sitt arbetssätt vilket ledde till en trygghet för alla. I Håbo kommun gav utbildning i specialpedagogik ökad inkludering i skolan och antalet elever i särskilda undervisningsgrupper kunde minskas. Du kan läsa mer om dessa projekt och andra inspirerande exempel i länksamlingen.
Dags att ansöka om SIS-medel
För att söka bidrag för utvecklingsprojekt behöver skolhuvudmän inom skolväsendet skicka in en ansökan senast 31 augusti för möjlighet att få SIS-medel kommande år. I ansökan ska det finnas ett identifierat behov och en projektidé med aktiviteter med syfte att öka måluppfyllelsen eller kunskapen om olika pedagogiska arbetssätt för barn och elever med funktionsnedsättning.
88 miljoner kronor till utvecklings-projekt för en likvärdig utbildning
I år delar Specialpedagogiska skolmyndigheten ut
88 miljoner kronor i bidrag
till 172 utvecklingsprojekt
i förskolan, skolan och vuxen-utbildningen.
Ansök senast 31 augusti
om ni vill att er skola ska få
SIS-pengar för år 2019.
– Bidraget är rekord-högt i år,
säger Peter Lindgren som är hand-läggare
på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
172 projekt ska få bidrag,
det har aldrig varit så många projekt tidigare
som har fått pengar.
Många av projekten handlar om
att utveckla arbetet för elever
som har neuro-psykiatriska funktions-nedsättningar,
tal- och språk-svårigheter.
Myndigheten delar ut SIS-medel varje år
för att utveckla skolan
och förbättra kunskapen
om olika arbets-sätt för barn och elever
som har en funktionsnedsättning.
SIS står för särskilda insatser i skolan.
– De skolor och förskolor som får SIS-medel
får en möjlighet att lägga ner mer tid och pengar
på att verkligen utveckla lär-miljön
så att den passar barn och elever
med funktionsnedsättning,
säger Peter.
Utvecklingsprojekt för att
inkludera fler elever
och få tryggare elever
Det finns många exempel
på bra utvecklingsprojekt
som skolor har gjort med hjälp av SIS-medel.
Några exempel är från orterna
Ödeshög, Sölvesborg och Håbo.
I Ödeshög byggde kommunen
ett datatek för skolan på webben.
I Sölvesborg förändrade
Falkviksgårdens skola sitt sätt att jobba
och efter det blev det tryggare för alla där.
I Håbo kommun lyckades de minska antalet elever
som gick i särskilda undervisnings-grupper.
Håbo-lärarna fick nämligen
utbildning i special-pedagogik
och blev bättre på att
inkludera eleverna i klass-rummet
istället för att vissa elever skulle gå i egna grupper.
Dags att ansöka om SIS-medel
Det är du som är skol-huvudman som ska
skicka in en ansökan senast 31 augusti
för att skolan ska få möjlighet
att få SIS-pengar kommande år.
Ni behöver beskriva
vad ni har för behov i er skola.
Ni ska också beskriva er projekt-idé.
Vilka aktiviteter planerar ni att ha?
Du kan läsa mer om tidigare projekt
och få inspiration i länkarna
här på hem-sidan.
Exempel från tidigare utvecklingsprojekt
- Projekt skapade digitalt stöd i molnet för lärare och elever
- Utbildning i specialpedagogik för all skolpersonal gav ökad inkludering
- Trygg skolmiljö när eleverna lär känna varandra i små skiftande grupper
- Insatserna som lett till högre betyg och färre avhopp i gymnasiet
- Leklotsar guidar barn med autism i leken