
130 utvecklingsprojekt startar under året
Varje år fördelar Specialpedagogiska skolmyndigheten drygt 80 miljoner kronor i bidrag till utvecklingsprojekt i utbildningsverksamheter, som vill utveckla och stärka verksamheten för barn och elever med funktionsnedsättning. I stark konkurrens bland hela 445 ansökningar kommer 130 utvecklingsprojekt att starta under året.
Även i år rör många ansökningar målgrupperna neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och tal- och språkstörning, likaså kommer de flesta ansökningarna från grundskolan. Eftersom myndigheten finns representerad över hela landet är överblicken god och förutsättningarna goda att sprida uppmaningen om att det finns årliga projektbidrag att söka. De som genomfört bedömningsarbetet betonar att det har varit stor konkurrens i år, med många bra ansökningar. För att få ut största möjliga effekt av tillgängligt bidrag har hård prioritering varit nödvändig, vilket medfört att alla bra utvecklingsprojekt inte kunnat beviljas.
Utvecklingsprojekten sträcker sig numer över ett läsår och ska sedan redovisas. Det är också möjligt att söka bidrag för att fortsätta ytterligare ett år, men maximalt kan ett utvecklingsprojekt beviljas bidrag för två år. Nytt för i år är att alla utvecklingsprojekt kommer att ha en kontaktperson knuten till sig. Syftet är att kontaktpersonen ska vara ett stöd om det uppstår frågor eller dilemman hos projektägaren samt att Specialpedagogiska skolmyndigheten ska kunna följa projektarbetet och dess effekter.
Listan över beviljade projektansökningar hittar du här (PDF-dokument, 272 kB)
130 utvecklings-projekt startar i år
Specialpedagogiska skolmyndigheten
delar ut över 80 miljoner kronor
till olika projekt varje år.
Det är bidrag till skol-verksamheter
som vill utveckla arbetet med
barn och elever med funktions-nedsättning.
I år fick vi in 445 ansökningar.
Det var alltså inte helt lätt att
välja ut vilka som skulle få bidrag.
Nu har vi valt ut 130 projekt.
De kommer att starta under året.
Många grund-skolor sökte bidrag
Många skolor vill bli bättre på
neuro-psykiatriska funktionsnedsättningar.
Andra vill satsa på tal- och språk-störningar.
De flesta som sökte kom från grundskolan.
Så var det förra året också.
Myndigheten har kontor över hela landet.
Vi vet därför vilka behov det finns.
Vi kan informera om att det finns
projekt-pengar att söka.
Vi kan uppmuntra skolor att göra det.
Det var stor konkurrens i år
Det kom många bra ansökningar.
Konkurrensen var stor.
Det säger de som valde ut projekten.
Det gäller att få ut så mycket som möjligt
av bidrags-pengarna.
Projekten ska ge största möjliga effekt,
så att det verkligen blir bättre för eleverna.
Vi fick fundera ordentligt innan vi valde.
Alla bra projekt kunde inte få bidrag.
De fick bidrag för ett år
Utvecklings-projekten sträcker sig
över ett läs-år numera.
Sen ska skolan eller för-skolan
redovisa för projektet.
Det går att söka mer pengar
för att fortsätta projektet efter det.
Man kan söka för ett år till.
Ett projekt kan få bidrag för
maximalt två år.
Nu får alla projekt en kontakt-person
Alla utvecklingsprojekt kommer att ha
en egen kontakt på myndigheten.
Det är nytt för i år.
Kontaktpersonen ska vara ett stöd.
Ni som jobbar med ett projekt kanske har frågor.
Det kanske känns svårt.
Då kan kontaktpersonen hjälpa till.
Med en kontaktperson blir det också
lättare för myndigheten att
följa arbetet med projektet.
Vi kan lättare se
vilka effekter projektet får.
De här fick bidrag i år
Hela listan på utvecklings-projekt hittar du här (PDF-dokument, 272 kB)