Nyheter
Aktuella nyheter från Specialpedagogiska skolmyndigheten
-
Nollvision för skolfrånvaro
Höj närvaron så minskar avhoppen. Det är vad Liljaskolan i Vännäs siktar på. Projekt ”Nollvisionen” satsar på en tillgängligare skola för alla i kombination med individuella insatser. Liljaskolan är
fredag 26 mars 2021 -
Forskningsutblick: Kompetenshöjning om autism gav ökad förståelse i förskolan
Med hjälp av en sex veckor lång kompetensutvecklingsinsats ökade förskolepersonal både sin medvetenhet och förståelse för barn med autism. De blev också bättre på att anpassa lärmiljön och förebygga
torsdag 25 mars 2021 -
Forskningutblick: Erfarenheter från sex- och relationsundervisning i särskolan
Forskare från Lunds universitet har intervjuat lärare och annan skolpersonal som arbetar inom särskolor, för att ta reda på mer om hur de arbetar med sex- och relationsundervisning. Resultaten i
torsdag 11 mars 2021 -
Forskningsutblick: Föräldrars perspektiv på skolsituationen för barn och unga med autism
I denna studie undersöker Lotta Andersson hur föräldrar till barn med autismspektrumtillstånd uppfattar sitt barns skolfrånvaro i förhållande till måluppfyllelse, utmaningar, krav och hinder i
fredag 05 mars 2021 -
Utbildning och struktur är tema för Lika värde-tidningen
En tydlig struktur för dagen och undervisningen är bra för de flesta. Att ha rutiner skapar trygghet och kan minska stress. I det här numret av Specialpedagogiska skolmyndighetens tidning Lika värde
tisdag 02 mars 2021 -
Forskningsutblick: Elevers syn på användning av digitala verktyg i skolan
Syftet med denna studie har varit att utforska högstadieelevers syn på, och erfarenheter av, att använda digitala verktyg främst, men inte bara, i utbildningen. Eleverna uppskattar att använda
torsdag 25 februari 2021 -
Forskningsutblick: Relationer är A och O – betydelsefulla möten mellan specialpedagog och elev
Forskning visar att en positiv, stödjande relation mellan lärare och elev är väsentlig för elevers utveckling och lärande. I en intervjustudie, genomförd av tre forskare vid Högskolan Kristianstad,
fredag 19 februari 2021 -
Stöd för att göra ämnet idrott och hälsa mer tillgängligt
Lärare i ämnet idrott och hälsa har efterfrågat mer kunskap om hur de kan göra lärmiljön mer tillgänglig. Särskilt för elever som möter svårigheter i det sociala samspelet. Därför har
fredag 12 februari 2021 -
Forskningsutblick: Möten med kvalitet – att bemöta elever med intellektuell funktionsnedsättning
fredag 12 februari 2021 -
Forskarintervju: Stärk elevernas självtillit
onsdag 10 februari 2021 -
”Pandemin har kickat oss in i framtiden”
Hällsboskolan i Stockholm har vänt pandemin till en fördel. – Vissa elever kan ha vinster av att undervisas på distans. Det blir en en-till-en situation där eleven får sina instruktioner riktade rakt
fredag 05 februari 2021 -
Forskningsutblick: Att kartlägga barns språk på vetenskaplig grund – variationer och osäkerhet
Forskarna Ann Nordberg och Katharina Jacobsson har undersökt hur förskollärare och specialpedagoger kartlägger barns språk och kommunikation i förskolan, samt hur de ser på begreppen vetenskaplig
onsdag 03 februari 2021 -
Kollegialt lärande och promenadsamtal för att klara distansundervisningen
I mitten av mars ställde Kullagymnasiet i Höganäs om till distansundervisning från en dag till en annan. Nu finns kunskap och beredskap att arbeta digitalt på distans om det blir aktuellt igen.
måndag 01 februari 2021 -
Forskningsutblick: Skilda förutsättningar i skolan för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Skiljer sig lärares undervisning och förväntningar åt för elever med intellektuell funktionsnedsättning, beroende på om de går integrerade i grundskola eller i grundsärskola? Enligt en ny studie av
torsdag 28 januari 2021 -
Deras plattform blev guld värd i distansarbetet
När Covid-19 tvingade gymnasieskolorna att införa distansundervisning över en natt, var Ådalsskolan i Kramfors välrustad. Tack vare en bra digital infrastruktur, och en skräddarsydd plattform så
måndag 25 januari 2021 -
Forskningsutblick: Samarbete över yrkesgränser för att stötta barn med autismspektrumdiagnos
I denna studie undersöker Ingrid Olsson och Lise Roll-Pettersson hur samarbeten mellan förskola, habilitering och föräldrar ser ut i arbetet med barn med autismspektrumdiagnos. De kommer fram till
fredag 22 januari 2021 -
Snabba råd vid undervisning på distans
Vad bör en skolhuvudman, rektor eller lärare tänka på när undervisningen ska ges på distans till elever med funktionsnedsättning? Eva Rännar, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, ger
tisdag 19 januari 2021 -
Stockholms universitet startar lärarutbildning för F-3 med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning till höst
Till hösten 2021 startar Stockholms universitet en ny grundlärarutbildning med profil teckenspråkig tvåspråkig undervisning med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3. Anmälan till utbildningen
måndag 18 januari 2021 -
Uppriktiga diskussioner om specialpedagogik
– Man kommer inte framåt genom att tysta människor, konstaterar Lars-Gunnar Jönsson, en av handledarna i kompetensutvecklingen ”Specialpedagogik för lärande”. Med hjälp av ett öppet samtalsklimat
torsdag 14 januari 2021 -
Ny möjlighet att utveckla skolans elevhälsoarbete
För sjunde året i rad ger vi kursen Att höja skolans elevhälsokompetens – ett processarbete för likvärdig utbildning. Kursen vänder sig till rektorer och elevhälsans tvärprofessionella team och
måndag 11 januari 2021