Främja skolnärvaro ur elevperspektiv - att ha neuropsykiatrisk diagnos i skolan
Fokus på framgångsfaktorer och riskfaktorer för skolnärvaro med autism ur bland annat ett kvinnligt perspektiv.
-
01onsdagoktober 202514.30 - 16.15
-
Typ av aktivitet: Webbinarium
- Målgrupp: Skolhuvudman, Rektor, Lärare, Lärare i fritidshem , Specialpedagog Speciallärare, Modersmålslärare, Barn- och elevhälsopersonal
- Aktivitets-ID: 400494
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Rådgivare inleder med övergripande information om vilket stöd som finns att få från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Doktorand Helena Josefsson, Göteborgs universitet, beskriver slutsatser från intervjustudie från 2024 om hur flickor med autism upplevde sin diagnos. Studien bekräftar att stigmatisering är ett problem och att diagnosen kan påverka elevers relationer och självbilder negativt. Med mer kunskap och förståelse för elevers perspektiv bidrar studien till insikter om hur det är att ha en neuropsykiatrisk diagnos i skolan.
Ur tidningen Lika värde nr. 2 2025: "Flickor har ofta fått fel eller för sen diagnos. Flickor med autism är ofta medvetna om sociala förväntningar och lägger mycket energi på att leva upp till dem, vilket kan leda till stress, ångest och känslor av utanförskap. Att få diagnosen sent fördröjer möjligheten att få rätt sorts stöd. Det kan leda till psykisk ohälsa och få konsekvenser även i vuxen ålder. De senaste åren har andelen kvinnor och flickor, som får en autismdiagnos ökat. Antalet studier som fokuserar på flickors och kvinnors egna erfarenheter har också ökat och den här studien fokuserar på hur flickorna själva upplever och tolkar sin situation specifikt i skolan".
Webbinariet avslutas med reflekterande panelsamtal med fokus på inkludering och främjande av skolnärvaro. Deltagare har möjlighet att ställa frågor.
Medverkande
Helene Jörtsö Lundin, helene.jortso-lundin@spsm.se, 0722185035
Louise Bruus, louise.bruus@spsm.se, 010-4735514
Emma Herou, emma.herou@spsm.se, 010-4735784
Målgruppsbeskrivning
Personal i grundskola, specialskola, gymnasieskola och vuxenutbildning
Mål
Deltagare har fått ökad kunskap kring förståelse för hur det är att ha en neuropsykiatrisk diagnos i skolan samt om relationens betydelse som framgångsfaktor för att främja skolnärvaro för elever i skolan.
Funktionsnedsättningar
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Övergripande
Upplysningar om innehåll
Helene Jörtsö Lundin, helene.jortso-lundin@spsm.se, 0722185035
Emma Herou, emma.herou@spsm.se, 010-4735784
Louise Bruus, louise.bruus@spsm.se, 010-4735514
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Förskoleklass, Fritidshem, Grundskola, Anpassad grundskola, Gymnasieskola, Anpassad gymnasieskola, Kommunal vuxenutbildning, Sameskola, SIS behandlingshem, Specialskola, Komvux som anpassad utbildning, Yrkesvux
Teman
Delaktighet, Elevhälsa, Lärmiljö, Samspel och kommunikation, Tillgänglighet
Övrigt
Digitalt webbinarium. Länk skickas via e-post efter sista anmälningsdatum.