Att undervisa elev med måttlig eller lindrig synnedsättning i slöjd
För lärare i textilslöjd och trä-och metallslöjd som undervisar elev med måttlig eller lindrig synnedsättning i grundskolan. Resurspersoner är välkomna att delta tillsammans med undervisande lärare i slöjd.
-
28måndagapril 2025-23fredagmaj 2025SPSM Fortbildning
-
Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
- Målgrupp: Lärare
- Aktivitets-ID: 390904
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du får kunskaper om undervisningssituationen för elev med synnedsättning i ämnet slöjd.
I kursen få du grunder kring att möta elever med synnedsättning samt en fördjupning i ämnesinriktningarna trä- och metallslöjd eller textilslöjd.
Kursen är riktad till dig som är lärare eller lärare tillsammans med resursperson i ämnet slöjd. Kursen omfattar självstudier samt två digitala träffar ”livemöten”. Självstudierna omfattar 40 minuter och ger dig en grund om synnedsättning, som du genomför innan livemötena. I livemötena ligger betoningen på ämnesfördjupningen i trä- och metallslöjd eller textilslöjd.
Det är möjligt att gå båda inriktningarna, då livemötena kommer att genomföras på olika dagar förutom den gemensamma liveträffen 21 maj.
I ämnesfördjupningen går vi igenom fysiska och pedagogiska anpassningar i ämnena textilslöjd eller trä- och metallslöjd utifrån kompenserande sinnen. Livemötena bygger på föreläsningar, övningar och diskussioner. Några enkla uppgifter att utföra på egen hand kan tillkomma. Beräknad kurstid är 8 timmar.
Livemöten Textilslöjd
Torsdag 8 maj kl. 13.00–16.00
Tisdag 13 maj kl. 13.00–16.00
Onsdag 21 maj kl. 13.00–16.00
Livemöten Trä-och metallslöjd
Tisdag 6 maj kl. 13.00-16.00
Torsdag 15 maj kl. 13.00–16.00
Onsdag 21 maj kl. 13.00–16.00
Medverkande
Anders Nilsson, anders.nilsson@spsm.se, 010-473 51 11
Ulrika Johansson Staffans, ulrika.johansson-staffans@spsm.se, 010-473 51 04
Målgruppsbeskrivning
Lärare och resursperson i grundskolan som undervisar elever med synnedsättning i ämnet slöjd. Resurspersoner är välkomna att delta tillsammans med undervisande lärare i slöjd.
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med synnedsättning i slöjd med fokus på en tillgänglig lärmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som lärare ha fått
- ämnesspecifik kunskap och metodik med betoning på kompenserande sinnen i slöjd
- övergripande kunskap om synnedsättning och dess konsekvenser i undervisningssituationen
- förståelse för omgivningsfaktorers betydelser för aktivitet, delaktighet, lärande och bedömning.
Funktionsnedsättningar
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll
Ulrika Johansson Staffans, ulrika.johansson-staffans@spsm.se, 010-473 51 04
Anders Nilsson, anders.nilsson@spsm.se, 010-473 51 11
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Grundskola, Anpassad grundskola, Sameskola, Specialskola
Teman
Bedömning och betyg, Delaktighet, Digitalt lärande, Lärandestrategier, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Praktiskt-estetiskt, Samspel och kommunikation, Tillgänglighet
Övrigt
Vid anmälan uppge vilken inriktning du vill gå, textilslöjd eller trä-och metallslöjd.